Dalsza poprawa nastąpiła pod względem efektywności wykorzystania kapitału: wskaźnik ROE brutto podniósł się o 9 pp. do 33%, a ROE netto wzrósł o 7 pp. do 26%.
Bank wykorzystał rosnący popyt klientów na usługi bankowe, o czym świadczy wzrost wolumenu kredytów netto o 10%. Wartość depozytów powiększyła się o 7% r/r. Mimo to suma bilansowa spadła o 6%, głównie z powodu wcześniejszego wykupu i umorzenia wszystkich trzech serii Euroobligacji o łącznej wartości 1,5 mld EUR.
Dochody na działalności bankowej wyniosły po III kwartałach br. 2 870 mln zł i były wyższe o 256 mln zł (10%) wobec analogicznego okresu ub.r. Grupa Banku BPH wypracowała wyższe o 128 mln zł (o 8%) dochody odsetkowe, o 98 mln zł (tj. 10%) wyższe dochody z opłat i prowizji, jak też osiągnęła ponad 50-krotny wzrost wyniku handlowego, który wyniósł 31 mln zł.
Bank utworzył nowe rezerwy na utratę wartości w wysokości 168 mln zł (o 34 mln zł niższe niż w 3 kwartałach roku poprzedniego). Dalszej poprawie uległa jakość aktywów, bowiem udział skonsolidowanych kredytów z utratą wartości obniżył się o 313 mln zł, tj. do 4,6%.
Działalność biznesowa Banku BPH
Pion Bankowości Detalicznej
W segmencie detalicznym w szybszym tempie rosły kredyty niż depozyty, odpowiednio o 7% i 5%. Wolumen kredytów Pionu Bankowości Detalicznej wyniósł na koniec września br. 21,2 mld zł, a depozytów 23,8 mld zł. Warto odnotować wzrost do 2,7% marży na depozytach detalicznych, przy jej jednoczesnym spadku na kredytach do 3%. Bank zwiększył swoją aktywność na rynku detalicznych kredytów hipotecznych w złotych, powiększając w ciągu roku ich wolumen o 121%, czyli o 24 pp. szybciej niż rynek. Pomimo tego udział rynkowy banku w kredytach hipotecznych dla klientów indywidualnych zmniejszył się do 11,6% (na koniec września br.), wskutek zeszłorocznego zaniechania sprzedaży kredytów w walutach obcych. Liczba wydanych kart kredytowych wzrosła do 539 tys., tj. o 27% r/r, a aktywa funduszy inwestycyjnych wyniosły na koniec września br. 7,4 mld zł (wzrost o 18% r/r). BPH TFI odczuło skutki dekoniunktury na rynkach globalnych wywołanej przez kryzys na amerykańskim rynku kredytów hipotecznych. Świadczy o tym spadek w ciągu III kwartału br. aktywów funduszy inwestycyjnych banku o 0,9 mld zł. Sukcesem zakończyła się kampania szybkich kredytów dla MSP, która przyniosła 13% wzrost ich wolumenu. Liczba pakietów Harmonium, adresowanych do klientów biznesowych banku, podniosła się o 10%, Ponadto widoczny jest dalszy wzrost zainteresowania klientów Pionu detalicznego alternatywnymi kanałami dystrybucji. Liczba użytkowników Internetu osiągnęła 680 tys., co stanowi 47% liczby obsługiwanych rachunków bieżących. Do 844 tys. wzrosła liczba użytkowników Call Center.
Pion Bankowości Korporacyjnej
W Pionie Bankowości Korporacyjnej i Finansowania Nieruchomości, Bank BPH odnotował dwucyfrowy wzrost kredytów, utrzymując dynamiczny wzrost depozytów. Średni wolumen kredytów dla przedsiębiorstw na koniec września br. wyniósł 15,9 mld zł (wzrost o 12%), zaś średnie wolumeny depozytów wzrosły o 24% do kwoty 18,8 mld zł. Bank nadal zajmuje wiodącą pozycję w zakresie finansowania strukturalnego, tak pod względem liczby, jak i wolumenu zorganizowanego finansowania. W ciągu 3 kwartałów 2007 r. Bank BPH uczestniczył w 18 transakcjach, z własnym udziałem w finansowaniu na kwotę 1,9 mld zł. O zwiększonej aktywności na rynku finansowania nieruchomości komercyjnych świadczy sfinalizowanie w tym czasie 35 transakcji na kwotę 2,3 mld zł, co oznacza 80% przyrost w porównaniu do wolumenu osiągniętego w całym 2006 roku. O 57% wzrosła liczba klientów korzystających z systemu internetowego BusinessNet. Dynamicznie rosły również rozliczenia klientów obsługiwanych za pośrednictwem systemów: TransDebit (80% wzrost liczby zrealizowanych transakcji), a także TradeNet, z którego korzysta już ponad 200 Klientów korporacyjnych.
Pion Rynków Międzynarodowych
Pion Rynków Międzynarodowych osiągnął ponad 43% wzrost wolumenu zaaranżowanych i niezapadłych emisji średnio i długoterminowych instrumentów dłużnych, co zapewniło Bankowi BPH utrzymanie pozycji lidera z 18% udziałem w rynku. O 387% r/r wzrosła liczba rozliczonych transakcji klientów korzystających z usług powierniczych banku. Średnie miesięczne wolumeny transakcji międzybankowych zawartych przez Obszar Skarbu poprawiły się o 16%. Dzięki wzrostowi organicznemu portfeli klientów, aktywa powiernicze zwiększyły się o 11%. Odnotowano 9% wzrost marży na produktach skarbowych adresowanych do klientów detalicznych i komercyjnych. Zwiększona aktywność Pionu przyczyniła się do poprawy wyniku handlowego o 30 mln zł. Oznacza to, że jego poziom był 50–krotnie wyższy niż za 3 kwartały ub.r.