Commercial Union Polska – Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA
W I połowie 2007 roku CU Życie wypłaciło 18 194 świadczenia. Najwyższa suma wypłat z dwóch polis ubezpieczenia na życie po śmierci jednej osoby przekroczyła 2,8 mln zł. Jeśli chodzi o ryzyka dodatkowe, najwyższe świadczenie z opcji „niezdolność do pracy” opiewało na blisko 200 tys. zł, zaś najwyższa kwota z tytułu kalectwa wskutek nieszczęśliwego wypadku w ramach ubezpieczenia grupowego to 417 tys. zł. Chociaż te wysokie świadczenia najbardziej obrazowo pokazują korzyści z ubezpieczenia, najistotniejsza jest pewność i szybkość otrzymania wypłaty po zajściu tragicznych wydarzeń. Taka jest nasza rola jako ubezpieczyciela – podkreśla Adam Uszpolewicz, prezes grupy CU Polska i CU Życie.
O dojrzewaniu rynku ubezpieczeń w Polsce świadczy również fakt, że CU Życie rozpoczęło wypłaty świadczeń w związku z upływem terminu 10 lat, na jaki zawarte zostały ubezpieczenia młodzieżowe Absolwent. W ciągu minionych sześciu miesięcy zrealizowano 91 takich wypłat na łączną kwotę ponad 1,7 mln zł. Zgodnie z warunkami tego ubezpieczenia, wartość polisy można wypłacić jednorazowo lub w pięciu ratach, co może być dobrym rozwiązaniem, gdy pieniądze przeznaczone są np. na sfinansowanie studiów dziecka.
Strategia CU Życie przewiduje utrzymanie pozycji na rynku ubezpieczeń na życie ze składką regularną. Finalizujemy prace nad nowym, atrakcyjnym ubezpieczeniem z tej kategorii, które przedstawimy w październiku – mówi prezes Uszpolewicz.
Towarzystwo pracuje też nad zwiększeniem udziałów w rynku ubezpieczeń inwestycyjnych ze składką regularną oraz w sprzedaży poprzez bancassurance. Od połowy lipca CU Życie oferuje zmodyfikowane ubezpieczenie ze składką jednorazową Bonus VIP, przeznaczone dla klientów wpłacających od 10 tys. zł. Zarówno to, jak i inne ubezpieczenia, pozwalają na skorzystanie z ubezpieczeniowych funduszy kapitałowych, które w ostatnich 10 latach w wielu okresach i kategoriach były liderami rynku pod względem stóp zwrotu.
Strategicznym partnerem CU w zakresie bancassurance jest Bank Zachodni WBK – wspólna oferta obejmuje m. in. pakiety ubezpieczeń do kredytów gotówkowych i hipotecznych banku, produkty strukturyzowane, oraz ubezpieczenia do pożyczek samochodowych BZ WBK Leasing. CU sprzedaje również ubezpieczenia inwestycyjne we współpracy z Deutsche Bankiem oraz ubezpieczenia ochronne do kredytów hipotecznych BGŻ.
CU Życie, które od wielu lat oferuje trzeciofilarową gwarantowaną rentę kapitałową, zamierza wykorzystać doświadczenia aktuarialne i organizacyjne przy tworzeniu zakładu emerytalnego wypłacającego świadczenia ze środków zgromadzonych w drugim filarze. To naturalny obszar rozszerzenia działalności Commercial Union. Decyzję podejmiemy jednak dopiero po przyjęciu ostatecznego kształtu przepisów prawnych i analizach dotyczących zwłaszcza kosztów kapitału, jaki trzeba będzie zaangażować do tworzenia zakładu emerytalnego – podkreśla prezes Uszpolewicz.
Składka przypisana brutto CU Życie wzrosła w I półroczu br. o 28 proc. w stosunku do analogicznego okresu poprzedniego roku, przekraczając 1,5 mld zł. Największą dynamikę, ponad 241 proc., osiągnęła sprzedaż poprzez bancassurance. Składka pozyskana przez pozostałe kanały wzrosła o 11,2 proc., przy czym sprzedaż ubezpieczeń inwestycyjnych ze składką jednorazową w II kwartale 2007 r. była najwyższa w dotychczasowej działalności. Liczba przedwcześnie rozwiązywanych ubezpieczeń na życie spadła o 13,8 proc. w stosunku do I półrocza 2006. Utrzymujemy udział w rynku ubezpieczeń na życie, mierzony poziomem aktywów w zarządzaniu, na poziomie 20 proc. – konkluduje prezes Uszpolewicz.
Commercial Union Litwa – Towarzystwo Ubezpieczeń na Życie SA
Było to kolejne półrocze dynamicznego wzrostu składki brutto CU Litwa, tym razem o 56 proc., przy coraz lepszej zyskowności. Spółka zajmuje trzecie miejsce zarówno na rynku ubezpieczeń na życie, jak i funduszy emerytalnych, z podobnym udziałem w obu segmentach (po ok. 11 proc.), ustępując dwóm konkurentom bankowym – Hansa i SEB.
Commercial Union Powszechne Towarzystwo Emerytalne BPH CU WBK SA
Commercial Union PTE, zarządzające największym w Polsce funduszem emerytalnym, zamknęło kolejne dobre półrocze. Fundusz emerytalny poprawił wyniki inwestycyjne i osiągnął sukcesy w pozyskiwaniu nowych klientów – zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (w majowym transferze CU wybrało najwięcej klientów spośród zmieniających fundusz). Otrzymał też tytuł Studencki produkt roku 2007. Mamy najwyższą na rynku średnią wartość środków zgromadzonych na aktywnych rachunkach klientów przy najniższym odsetku rachunków bez składki – podkreśla Piotr Szczepiórkowski, prezes CU PTE. W związku z przekroczeniem przez fundusz poziomu 35 mld zł aktywów netto opłata za zarządzanie spadła do poziomu 0,023 proc. miesięcznie, z korzyścią dla klientów. Drugim elementem przesądzającym o naszej konkurencyjności cenowej jest przeciętna opłata od wpłacanych składek, wynosząca 4,29 proc. Liczba ta pokazuje, jak dużą premię za lojalność otrzymują ci nasi klienci, którzy przystąpili do funduszu przed 1 kwietnia 2004 roku, a którzy obecnie płacą tylko 4 proc. – dodaje prezes Szczepiórkowski.
CU PTE – jako spółka zarządzająca funduszem – zanotowała 14-proc. wzrost przychodów, co przy niewielkim wzroście kosztów pozwoliło na wypracowanie zysku netto w kwocie 88,8 mln zł.
Commercial Union Polska – Towarzystwo Ubezpieczeń Ogólnych SA
Grupa CU podtrzymuje plany wprowadzenia pod koniec 2007 roku oferty ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedawanych przez telefon i internet. Tworzymy nowoczesny system sprzedaży i obsługi tych ubezpieczeń, dzięki czemu zaoferujemy produkt konkurencyjny zarówno pod względem ceny, jak i jakości. Chcemy zostać liderem rynku ubezpieczeń komunikacyjnych sprzedawanych w systemie direct i znacznie zwiększyć udział w całym rynku ubezpieczeń majątkowych. Agenci ubezpieczeniowi będą przekazywać nam kontakty do klientów zainteresowanych polisami komunikacyjnymi, które znakomicie uzupełnią obecną ofertę – podkreśla Adam Uszpolewicz, prezes grupy CU.
Równocześnie z tym projektem, CU TUO rozwija się dzięki wypracowanej od lat pozycji w wybranych segmentach rynku ubezpieczeń dla przedsiębiorstw i rosnącej sprzedaży ubezpieczeń dla klientów indywidualnych, przede wszystkim polis mieszkaniowych.
Większość wypłaconych świadczeń dla klientów indywidualnych (w sumie było ich 2 352) dotyczy właśnie ubezpieczeń mieszkaniowych. Przykładowo, jedna z większych wypłat w I półroczu br. wyniosła blisko 880 tys. zł – po pożarze domu jednorodzinnego. Z kolei jako przykład świadczenia w ramach ubezpieczenia podróżnego Partner w podróży może służyć przypadek, gdy za transport medyczny ubezpieczonego po wypadku w Norwegii CU TUO wypłaciło ponad 30 tys. zł. W I półroczu towarzystwo wypłaciło też 418 odszkodowań klientom instytucjonalnym.
Składka brutto w I półroczu 2007 bardzo nieznacznie spadła, ale składka netto, pokazująca przypis składki na udziale własnym, wzrosła o 17,5 proc. do poziomu 42,4 mln zł. Większe koszty administracyjne spowodowane są przygotowaniami do wprowadzenia ubezpieczeń komunikacyjnych, a więc linii produktowej, z którą wiążemy duże nadzieje rozwojowe – wyjaśnia Urszula Gąsior, wiceprezes CU TUO, po. prezesa spółki. W I półroczu wzrosła przede wszystkim składka pozyskana z ubezpieczeń dla klientów indywidualnych (o 21 proc.) oraz z bancassurance. Na rynku nadal trwa spadek stawek w ubezpieczeniach gospodarczych.
Commercial Union Polska – Towarzystwo Funduszy Inwestycyjnych SA
W minionych miesiącach CU TFI znakomicie wykorzystało wyjątkową koniunkturę na rynku funduszy inwestycyjnych. Ponaddwukrotnie zwiększyliśmy zarówno wartość aktywów funduszy w stosunku do czerwca 2006, jak i wartość wpłat do funduszy w porównaniu z pierwszym półroczem 2006 – podkreśla Tymoteusz Paleczny, wiceprezes CU TFI. Oferta funduszu parasolowego, który jest podstawą sprzedaży CU TFI, została uzupełniona o szósty subfundusz – CU Zrównoważony. Przychody ze sprzedaży spółki wzrosły o 88 proc., a zysk netto o 63 proc.