Spółki ubezpieczeniowe Grupy Allianz Polska zebrały w I półroczu 2010 roku 1,73 miliarda zł składki. W analogicznym okresie 2009 roku było to 1,78 miliarda zł. Liczba klientów wszystkich spółek Grupy wzrosła w ciągu I półrocza o 6% do 2,3 miliona. Aktywa pod zarządzaniem zwiększyły się o 24% z 7,3 do 9,1 miliarda zł.
Ubezpieczenia majątkowe
Składka w TUiR Allianz Polska wzrosła w I połowie roku o 8% z 797 do 861 milionów złotych. Ubezpieczenia komunikacyjne, które stanowią ważną część portfela, zwiększyły się o 14% z 411 do 469 milionów złotych. Wzrosły zarówno ubezpieczenia sprzedawane przez sieć własną 5600 agentów Allianz Polska, jak i przez dealerów samochodowych. Allianz współpracuje z 33 markami i 680 salonami dealerskimi.
Składki z większości ubezpieczeń majątkowych wzrosły w I półroczu: ubezpieczenia NNW zwiększyły się o 47%, OC – o 21%, transportowe – o 14%, małego i średniego biznesu – o 5%, mieszkań i budynków – o 19%.
W wyniku długiej zimy, nawałnic i deszczy oraz powodzi liczba indywidualnych szkód majątkowych wzrosła o 40% z 64 do ponad 90 tysięcy na łączną kwotę 302 mln zł. Wszystkie wypłacone szkody to 470 milionów złotych. Rok wcześniej było to 459 mln zł. W związku ze wzrostem liczby klientów oraz liczbą zgłaszanych szkód, szczególnie w okresie powodzi, liczba obsłużonych telefonów zwiększyła się z 800 tysięcy do 1,15 miliona. Allianz cały czas pracuje nad poprawą jakości obsługi połączeń telefonicznych. Średni czas oczekiwania na połączenie z doradcą zmalał w I półroczu i wyniósł tylko 32 sekundy. Do obsługi szkód powodziowych Allianz skierował dodatkową grupę rzeczoznawców, także zewnętrznych, oraz likwidatorów, pracowników administracyjnych oraz zwiększył zatrudnienie w call center. Wszystkie działania na terenach powodziowych koordynował specjalny zespół kryzysowy w Bielsku-Białej. Aby maksymalnie ułatwić wypłatę odszkodowań i pomóc klientom w najtrudniejszej sytuacji, Allianz podjął decyzję o wypłacie do 2000 zł zaliczki jeszcze przed wizytą rzeczoznawcy. W ocenie klientów, Allianz Polska bardzo dobrze wywiązał się ze swoich zobowiązań jako ubezpieczyciel.
W efekcie wspomnianych czynników wynik techniczny za I półrocze uległ pogorszeniu i wyniósł – 58 mln zł. Po konsolidacji wyników z Allianz Bankiem, który został dekapitalizowany przez TUiR Allianz Polska, właściciela Banku, półroczny wynik finansowy netto wyniósł – 78 mln zł.
Ubezpieczenia na życie
Składki z ubezpieczeń na życie zmniejszyły się o 12% z 990 do 872 mln zł. Wynika to przede wszystkim z ograniczenia sprzedaży polisolokat o 13%. Wzrosły natomiast przychody z ubezpieczeń typu unit-linked (12%), PPE (15%) oraz z polis zdrowotnych (9%). Allianz Życie współpracuje obecnie już z 700 prywatnymi placówkami medycznymi na terenie całego kraju, dzięki czemu dostęp do nowoczesnych przychodni jest bardzo prosty.
Liczba świadczeń wzrosła z 29 do 32 tysięcy. Wszystkie odszkodowania i świadczenia wypłacone brutto wzrosły natomiast z 369 do 672 mln zł (w tym zawarte są wypłaty z polisolokat). Nadal w portfelu świadczeń życiowych najliczniej reprezentowane są ubezpieczenia grupowe Allianz Rodzina. W tym obszarze 80% odszkodowań z tytułu leczenia ubezpieczonego w szpitalu rozpatrywanych jest jeszcze w dniu zgłoszenia, zaś w przypadku poważnego zachorowania 80% roszczeń rozpatrywanych jest do 14 dni. Dzięki wdrożonemu systemowi informatycznemu, który zapewnia sprawną akceptację merytoryczną, finansową i medyczną, czas obsługi szkód w ramach procedury „szybkiej ścieżki” jest niezależny od miejsca zgłoszenia.
Allianz Życie poprawił wynik techniczny w I półroczu 2010 do 31 mln zł w porównaniu z 22 mln zł w tym samym okresie ubiegłego roku. Zysk netto wzrósł o 45% do 25 mln zł, wobec 17 mln zł w I półroczu 2009 roku.
PTE Allianz
Aktywa OFE Allianz w ciągu pierwszego półrocza 2010 roku wzrosły o 10% do 5,5 mld zł. W wyniku działań akwizycyjnych i udziału w losowaniu przeprowadzanym przez ZUS w styczniu 2010 r., fundusz zwiększył liczbę klientów do ponad 441 tysięcy. II miejsce wśród wszystkich funduszy na koniec marca 2010 r. w zakresie stopy zwrotu za okres 36 miesięcy uprawniło OFE Allianz do wzięcia udziału w kolejnym losowaniu w lipcu 2010 r. Dzięki temu fundusz pozyskał ponad 15,5 tysiąca nowych członków.
Zysk netto PTE Allianz Polska na koniec czerwca 2010 r. wyniósł 10 mln zł w porównaniu z 7 mln w czerwcu 2009 roku. W opublikowanym w czerwcu przez „Rzeczpospolitą” rankingu instytucji finansowych, opartym na wynikach finansowych z poprzedniego roku, PTE Allianz Polska zajęło drugie miejsce wśród towarzystw emerytalnych.
TFI Allianz
Liczba klientów TFI Allianz na koniec I półrocza 2010 roku wyniosła 22,8 tys. Zysk netto Towarzystwa na koniec czerwca 2010 roku wyniósł 3,3 mln zł. W I półroczu TFI Allianz zwiększyło wartość zarządzanych aktywów do ponad 1,43 mld zł.
Dobre wyniki od początku roku w swoich kategoriach osiągnęły subfundusze Allianz FIO: Allianz Małych i Średnich Spółek przyniósł 12,68% zysku, Allianz Plus 13,66%, Allianz Walutowy 14,17%, Allianz Aktywnej Alokacji 6,44%.
Dobrymi wynikami inwestycyjnymi mogą pochwalić się też subfundusze Allianz Globalny SFIO. Allianz Akcji Europejskich wypracował stopę zwrotu 9,2%, Allianz Akcji Rynków Wschodzących 7,69%, a Allianz BRIC (Brazylia, Rosja, Indie, Chiny) przyniósł klientom 5,25% zysku.
W kwietniu 2010 roku sukcesem zakończyła druga subskrypcja certyfikatów inwestycyjnych Allianz Platinium FIZ – funduszu absolutnej stopy zwrotu, w której pozyskano blisko 92 mln złotych. Fundusz osiągnął też bardzo dobre wyniki inwestycyjne przynosząc swoim klientom 11,7% zysku od początku roku oraz 18% od początku działalności, czyli od października 2009 roku.
Allianz Bank
Obecnie Allianz Bank obsługuje 50 tysięcy klientów. Bank dokonał wielu zmian w swojej ofercie. W maju odświeżył ofertę kont osobistych, zmieniając opłaty w poszczególnych pakietach, tak aby korzystanie z nich dawało klientom większe korzyści. Rozwinął też ofertę depozytową, wprowadzając lokatę inwestycyjną oraz lokatę z codziennym zyskiem, a w ostatnim czasie także nowe karty kredytowe oraz promocyjne oferty kredytów gotówkowych i hipotecznych. Przyrost liczby klientów to także efekt wprowadzonego na początku lipca programu rekomendacyjnego. Bank rozwija też współpracę ze spółkami Grupy Allianz wprowadzając nowe produkty bankowe powiązane z ubezpieczeniami i inwestycjami.
Obsługa klientów w Allianz Polska
Allianz cyklicznie przeprowadza badania zadowolenia klientów, m.in. w zakresie obsługi przez agentów.
Mimo dużej liczby szkód nastąpiła także poprawa jakości obsługi klientów w zakresie likwidacji szkód. Wartość wskaźnika pokazującego stosunek liczby klientów gotowych polecić Allianz „po szkodzie” do osób niezadowolonych z obsługi wzrosła w przypadku szkód majątkowych o 2 punkty procentowe.
Źródło: Grupa Allianz