Idea zakupów grupowych sprawdziła się w polskim internecie. Korzyści z tego fenomenu czerpią zarówno kupujący, jak i sprzedający. Ci ostatni ponoszą jednak pewne koszty. Sprawdziliśmy jak one wyglądają.
Idea tego typu zakupów polega na wspólnym nabywaniu danego produktu lub usługi po znacznie niższej cenie niż ta standardowa. Najpopularniejszymi portalami zakupów grupowych są Grupon.pl, Gruper.pl, Citeam.pl, Mydeal.pl czy B2Bdeal.pl
Finanse i nie tylko
Portale zakupów grupowych z reguły nie pobierają opłaty za umieszczenie oferty na stronie. Źródłem dochodu jest natomiast prowizja pobierana od wartości sprzedanych voucherów. Liczba ta waha się od 10 do 50 proc. Im większy i bardziej znany portal, tym jest ona wyższa. Przykładowo na Grupon.pl czy Gruper.pl prowizja wynosi średnio 50 proc. Natomiast w znacznie mniej znanym serwisie hitdeal.pl jest to już tylko 15 proc.
Kolejnym czynnikiem dla firmy wystawiającej ofertę jest wysokości rabatu, który powinna zaproponować kupującym. Najczęściej waha się on między 30 a 70 proc., a w niektórych przypadkach jest to nawet 90 proc. Wszystko zależy od atrakcyjności danej propozycji. Jeśli jest to np. kupon na usługi fryzjerskie to, aby przyciągnąć klienta, rabat powinien wynosić przynajmniej 60 proc. Jest to popularny typ oferty, często występujący w Internecie. Zróżnicowany jest także okres trwania danej „aukcji” wystawionych voucherów. Na Groupon.pl jest to z reguły jeden dzień, Mydeal.pl to 4-5 dni, natomiast na extra-kupon.pl czy dealonline.pl mogą być to nawet 3 miesiące.
Efektywny wybór
Wybór odpowiedniego portalu zakupów grupowych to nie tylko kwestia finansowa. Równie ważne są oferowane, dodatkowe benefity i możliwości. Dla osoby prowadzącej działalność gospodarczą w postaci studia kosmetycznego najkorzystniejsze są propozycje dużych portali. Spora liczba użytkowników, a tym samym kupujących, zrekompensuje straty w postaci konieczności udzielania dużych prowizji i rabatów. Produkt czy usługa nie zostaną sprzedane jednak od ręki. Na ich wystawienie trzeba czekać nawet do półtora miesiąca. Analogicznie w mniej znanych portalach czas ten będzie krótszy. Co więcej, możemy też liczyć na niższe prowizje i rabaty.
Alternatywa dla biznesu
Duże znacznie ma też ukierunkowanie oferty danej firmy. Przy sprzedaży takich usług jak hosting www czy wydruk wizytówek warto skorzystać z portalu typu B2B (Biznes dla Biznesu). Użytkownikami tego typu platformy są głównie przedsiębiorcy, a obecne tam oferty skierowane są stricte do firm. – Na naszym portalu prezentujemy profesjonalne biznesowe usługi i produkty. Ich wybór to decyzja wymagająca znacznie większej uwagi. Klient powinien przecież mieć czas na analizę propozycji. W dobie Internetu może porównać cennik i opinie. My prezentujemy tylko takie oferty, które według nas są bardzo konkurencyjne – mówi Tomasz Krobski, właściciel B2Bdeal.pl
Zakupy grupowe to już popularny kanał sprzedaży i promocji. Wybór odpowiedniego portalu to pochodna wielu czynników. Finanse, rabat czy prowizja – to wszystko jest ważne. Nie bez znaczenia jest też grupa docelowa. Przecież produkt dla biznesu trudniej będzie sprzedać na portalu skierowanym do klientów indywidualnych. Przy wyborze nie zapominajmy również o ważnej zalecie jaką jest nowatorska forma promocji. Przecież o naszej ofercie dowie się każda osoba przeglądająca proponowane vouchery. Na dodatek jest szansa, że zapozna się ona również z pozostałymi produktami firmy.
Źródło: PASSION PR