Klienci chcący zamknąć rachunek bankowy muszą mieć na uwadze, że nie nastąpi to z dnia na dzień. Banki stosują okres wypowiedzenia, który zazwyczaj trwa 30 dni. Jeśli jednak w czasie zamykania rachunku zostanie naliczona opłata za jego prowadzenie – konto będzie wciąż aktywne.
Okres, w którym rachunek osobisty ma status zamykanego, potrzebny jest bankowi nie tylko do uwzględnienia wszelkich formalności. Może się zdarzyć, że tuż po podpisaniu rezygnacji z posiadania rachunku, zostanie naliczona miesięczna opłata za jego prowadzenie. Spowoduje to, że instytucja będzie czekała na uiszczenie owej kwoty pomimo, że klient chwilę wcześniej złożył dyspozycję rezygnacji z konta.
Krok pierwszy – zamykamy rachunek w oddziale banku
Aby zamknąć rachunek osobisty bank nie będzie od nas wymagał umowy, którą podpisaliśmy miesiące czy lata temu. Niezbędny jest za to dowód osobisty lub paszport – dokument, który został wprowadzony do systemu przez pracownika instytucji. Pracownik zapewne będzie nas przekonywał, aby odstąpić od rezygnacji kusząc na przykład obniżeniem opłaty za konto lub jej zlikwidowaniem. Jeśli jednak klient jest przekonany co do zamknięcia rachunku, pracownik wydrukuje potrzebne dokumenty.
Krok drugi – zerowy stan konta
Aby zamknąć rachunek, klient musi wypłacić wszystkie pieniądze, jakie posiadał na rachunku. W tym momencie należy również zamknąć konto oszczędnościowe, jeśli klient takowe posiada i jeśli jest ono podpięte do rachunku. Jeśli klient posiada środki na rachunku oszczędnościowym, zostaną one przelane na ROR. Warto jednak pamiętać, że na rachunku podstawowym pojawią się zapewne odsetki od oszczędności – w zależności od rodzaju kapitalizacji po dniu lub po miesiącu. Jeśli okres ten będzie dłuższy – wydłuży się jednocześnie czas zamykania rachunku osobistego.
Krok trzeci – sprawdź, czy konto zostało zamknięte
Po dokonaniu wszelkich wypłat, zamknięciu towarzyszących rachunkowi produktów, takich jak konto oszczędnościowe czy karta kredytowa, pozostaje oczekiwanie na całkowite zamknięcie rachunku. Po 30 dniach od złożenia dyspozycji warto udać się do oddziału i upewnić się, że konto zostało zamknięte. Bywa, że rachunek jest wciąż otwarty nie z winy klienta i dowie się on o tym dopiero wtedy, gdy pojawi się w oddziale.
Hanna Braun,
Redaktor Bankier.pl
Źródło: Bankier.pl