PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plHydeparkMichał KisielZapiski z epoki magnetycznego paska, czyli 10 lat bankowych technologii

Zapiski z epoki magnetycznego paska, czyli 10 lat bankowych technologii

Michał Kisiel Michał KisielMichał Kisiel - 22.05.2012 (06:00)

Jak umowa, to tylko z odręcznym podpisem. Bankowość przez komórkę? Wyślij SMS albo, jeśli możesz sobie na to pozwolić, uruchom przeglądarkę WAP. Przelew? Na miejscu będzie po weekendzie. Wystarczy pobieżne przejrzenie archiwum PRNews, żeby poczuć się jak w odległej epoce. Mogłoby się wydawać, że w ciągu 10 lat polska bankowość nie zmieniła się dramatycznie, ale dekada w rozwoju bankowej technologii to niemal cała era.

Przez 10 lat wypączkowało i zakwitło co najmniej kilka technologicznych innowacji. Niektóre dojrzały i stały się stałym elementem bankowej oferty, po innych słuch zaginął i dziś tylko entuzjaści pamiętają, jakie niosły ze sobą obietnice. PRNews śledził nowinki na bankowym rynku i kibicował technologicznym przemianom. Wiernie odnotowywał także porażki i niespełnione nadzieje.

Epoka plastiku łupanego


10 lat temu w naszym portfelu karty płatnicze miały już swoje stałe miejsce. Wyglądały jednak nieco inaczej niż dzisiejszy plastik. Królował pasek magnetyczny, a o płatnościach zbliżeniowych słyszeli tylko nieliczni. PRNews dokumentował najważniejsze momenty w rozwoju rodzimego kartowego rynku. Kto jeszcze pamięta czasy, gdy tylko niektóre karty pozwalały płacić w sieci? W 2005 roku myśl o tym, że kartami płaskimi będzie można się posługiwać w e-sklepach, sprawiała, że serce redaktora serwisu zabiło szybciej.

Rok później karty stały się trochę bardziej osobiste. PRNews donosił o plastikach, na których, za jedyne 80 zł, można umieścić własne zdjęcie. Na awersie kart oprócz spersonalizowanych obrazków zaczął się także pojawiać mikroprocesor. Początkowo nieśmiało, tylko w kilku co bardziej skłonnych do innowacji bankach. Mimo że polskie instytucje świadomie zlekceważyły narzucony przez Visę i MasterCarda termin „przesunięcia odpowiedzialności” (początek 2005 r.), to lawina ruszyła i premiery chipowych kart szybko przestały budzić emocje.

W 2007 roku w BZ WBK zadebiutował system 3D Secure, który miał zmienić sposób, w jaki płacimy w sieci. Tę premierę należałoby jednak zapisać do kategorii „niespełnione nadzieje”. Mimo upływu lat, do grona banków obsługujących nowych mechanizm zabezpieczeń dołączyły tylko nieliczne instytucje.

Zbliżeniowo i mobilnie


W tym samym czasie na polskim rynku zaczęły pojawiać się karty zbliżeniowe. Początkowo były raczej gadżetem-ciekawostką, w którego sens istnienia powątpiewali nie tylko pesymiści. Zbliżeniówką można było zapłacić tylko w kilku sieciach handlowych (w tym w pionierskich Żabkach), a w dodatku w niektórych miejscach akceptowano wyłącznie karty jednego z systemów. „Czy karty zbliżeniowe podbiją polski rynek?”, zastanawiał się jeszcze w 2009 roku Michał Macierzyński. Wkrótce na to pytanie można już było odpowiedzieć twierdząco, chociaż płatniczy wynalazek zyskał sobie także grono kontestatorów.

PRNews śledził także trudne losy bankowości mobilnej. Dziś przeżywa ona drugą młodość, ale jedną szansę na masową popularność już zmarnowała. „M-banking 1.0” z przełomu wieków odszedł w niepamięć wraz z czarno-białymi wyświetlaczami i bateriami, które były w stanie wytrzymać kilka dni zasilania. Nowa era zaczęła się wraz z debiutem pierwszej w pełni funkcjonalnej aplikacji mobilnej Raiffeisen Banku w 2005 roku. Rok później romans banków z telefonią komórkową stał się głośny za sprawą mBanku, który stał się wirtualnym operatorem. Minęło jednak kilka lat zanim odważniej eksperymentować z mobilną bankowością zaczęli także inni. Dziś na bieżąco donosimy o kolejnych premierach na rynku mobilnych aplikacji i chyba można już powiedzieć, że m-banking stał się ważną częścią bankowego arsenału.

Na łamach PRNews opisywaliśmy także narodziny płatności mobilnych. Za 10 lat wspomnienie o trudnych początkach „mobilnego portfela” będzie zapewne przywoływać uśmiech, ale dziś nadal nie wiemy, który z modeli m-płatności zwycięży. Redaktorzy serwisu przyglądali się temu problemowi od każdej strony – od testów telefonów z NFC począwszy, poprzez recenzję przystawki do iPhone’a, na niebankowych systemach mikropłatności skończywszy. Nie omieszkaliśmy również informować o tym, co w tej materii dzieje się na świecie. PRNews pisał zarówno o pierwszym mobilnym portfelu Google, jak i o ripoście kartowych gigantów.

Internet się zmienił, pieniądz przyspieszył


Gdy w sieci debiutował PRNews, bankowość internetowa właśnie przestawała być modną nowinką, a na polskim rynku istniały już wirtualne banki. Przez kolejną dekadę i-banking dojrzewał, czemu towarzyszyła seria „małych kroczków” – innowacji , które nie zawsze były spektakularne, ale spowodowały, że internet stał się dla wielu klientów kanałem pierwszego wyboru.

Warto przypomnieć chociażby debiutujące w 2005 r. aukcje lokat w Millennium, czyli innowacyjny system sprzedaży depozytów online. W tym samym roku BZ WBK i mBank wprowadziły jednorazowe hasła SMS, dziś standardową formę drugiej linii zabezpieczeń. Rok później PRNews ogłaszał, że „internetowa bankowość korporacyjna stała się standardem”, a nowa forma obsługi na dobre okrzepła na wymagającym rynku klientów instytucjonalnych. W 2008 roku Bank Pocztowy zaprezentował lokaty bankowe zakładane w całości przez internet. Sieć zaczęła uwalniać się od krępujących prawnych ograniczeń i była gotowa stać się zupełnie samodzielnym kanałem dystrybucji. Dzieła dopełniły zawierane zdalnie umowy ramowe, pre-scoring i zautomatyzowane oferty kredytowe oraz całkowicie zdalny proces otwierania rachunku (wykorzystany chociażby w debiutującym w 2011 roku wirtualnym BGŻ Optima).

W międzyczasie przyspieszenia doznał również system rozliczeń międzybankowych. Od 2010 r. przelewy ekspresowe firmy Blue Media pojawiły się w kilku bankach, stwarzając alternatywę dla dobrze znanego polecenia przelewu. W sierpniu 2011 r. Krajowa Izba Rozliczeniowa zapowiedziała stworzenie „Turboelixiru”, którego pierwsze wdrożenia powinniśmy zobaczyć w bankach lada moment. PRNews jako pierwszy donosił także o przyznaniu Blue Media licencji na budowę systemu płatności, który będzie konkurował z rozwiązaniem KIR.

Początek nowej ery?


Symbolicznym początkiem kolejnej fali bankowych innowacji są „banki 2.0” zapowiadane przez Alior Bank i mBank. Integracja z Facebookiem, wykorzystanie wideodoradztwa, płatności P2P, aplikacje mobilne korzystające z geolokalizacji – tematów dla miłośników technologicznych nowinek na pewno nie zabraknie. Dodajmy do tego coraz częstsze eksperymenty z biometrią czy rozgrzewającą się walkę na rynku bankowości mobilnej i możemy być pewni, że kolejne 10 lat będzie co najmniej równie intensywne, jak ostatnia dekada. Tym, którzy chcą na bieżąco śledzić, co w bankowych innowacjach piszczy przypominamy – PRNews zawsze na posterunku!

Źródło: PR News

michał kisiel prnews.pl 2012-05-22
Michał Kisiel
Tagi: michał kisiel prnews.pl

Sprawdź także:

a 0 Prawie połowa młodych klientów chciałaby, żeby płatności w branży beauty były bardziej nowoczesne
20.11.2025 (17:25)

Prawie połowa młodych klientów chciałaby, żeby płatności w branży beauty były bardziej nowoczesne

Cyfrowe rozwiązania w coraz większym stopniu ułatwiają codzienne czynności – od zamawiania produktów i przejazdów …

a 0 Tysiące pracowników PKO Banku Polskiego korzysta ze sztucznej inteligencji
20.11.2025 (15:08) – informacja prasowa

Tysiące pracowników PKO Banku Polskiego korzysta ze sztucznej inteligencji

Sztuczna inteligencja w największym polskim banku wspiera m.in.: 1,4 tys. programistów w pisaniu kodów, 11 tys. …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - październik 2025
20.11.2025 (15:06) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - październik 2025

W październiku 2025 r. klienci instytucji pożyczkowych zaciągnęli 434,3 tys. pożyczek o średniej wartości 4.341 zł …

a 0 ZEN.COM przewiduje rekordowe oszczędności z cashbacku w Black November 2025
20.11.2025 (15:03) – informacja prasowa

ZEN.COM przewiduje rekordowe oszczędności z cashbacku w Black November 2025

ZEN.COM prognozuje, że w tegorocznym Black November Polacy odzyskają dzięki cashbackowi nawet milion złotych. To …

a 0 Raport Antyfraudowy BIK 2025: Rośnie liczba cyberataków na firmy i instytucje
20.11.2025 (15:01) – informacja prasowa

Raport Antyfraudowy BIK 2025: Rośnie liczba cyberataków na firmy i instytucje

Głośny niedawno atak na hakerski na bazę danych klientów firmy pożyczkowej, czy wyciek informacji kadrowych z …

a 0 „mBank jest kobietą” - psychologia sukcesu, sport i relacje w biznesie
20.11.2025 (14:59) – informacja prasowa

„mBank jest kobietą” - psychologia sukcesu, sport i relacje w biznesie

Budowanie relacji w zespole, psychologia sukcesu, chęć ciągłego uczenia się i umiejętność odnajdywania się w …

Autor wpisu

Michał KisielMichał Kisiel

Analityk działu finanse osobiste w serwisie Bankier.pl. Doktor nauk ekonomicznych w zakresie finansów. Adiunkt w Katedrze…

Inne wpisy tego autora:
Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Drony i otwarta bankowość – innowacje znajdują nowe zastosowania

Rozwiązanie poszukujące problemu – tak określa się…

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Iwona Duda, Alior Bank: Klienci potrzebują kredytów z poduszką bezpieczeństwa

Rynek kredytów gotówkowych znalazł się w trudnym…

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Joao Bras Jorge, Bank Millennium: Rozpoczęliśmy ogromny projekt cyfryzacji hipotek

Cyfryzacja kontra najbardziej skomplikowany produkt bankowości detalicznej…

Zobacz również

Booking wdraża Revolut Pay jako nową metodę płatności

Booking wdraża Revolut Pay jako nową metodę płatności

Platforma rezerwacji turystycznych Booking.com i Revolut ogłosiły…

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Unicredit robi porządki po Aionie. „Wypowiedzieli mi umowę!”

Czytelnik skarży się na wypowiedzenie umowy przez…

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior przekonuje, że należy wam się 1000 zł. Rusza nowa promocja

Alior Bank rozpoczął nową promocję kont osobistych…

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Wyciek danych z 9000 sklepów, rozważcie zastrzeżenie PESEL-u

Doszło do wycieku danych z platformy sky-shop.pl,…

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

Odbierz paczkę i weź kredyt. InPost instaluje Paczkomaty w placówkach BNP Paribas

InPost rozpoczyna instalację paczkomatów w placówkach Banku…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców

BESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswyBESbswy