PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRZarządzanie doświadczeniami klientów: Jak to robią najlepsi?

Zarządzanie doświadczeniami klientów: Jak to robią najlepsi?

Marketing i PR 25.10.2010 (08:02)

Cztery lata temu przyleciałem do Stanów na zaproszenie znajomego z dużej firmy konsultingowej w Dallas. Wraz z żoną zabrali mnie na kolację do przyjemnej restauracji w dzielnicy Uptown. Przy wejściu kelnerzy powitali go po imieniu, po czym przynieśli na stół wino (smaczne!) z etykietą: „Z prywatnej kolekcji Richarda M.”. Mój znajomy, czyli Richard M., ładnie podziękował, a ja siedziałem osłupiały – dopóki nie wyjaśnił, że to jeden z wielu tricków, za pomocą których dobre restauracje wzmacniają lojalność swoich klientów.

Tak naprawdę wystarczyło zapamiętać lub zapisać, jakie wino dany klient zazwyczaj zamawia, wydrukować kilka ładnych etykiet na fakturowanym papierze, żeby wywrzeć piorunujące wrażenie. Przynajmniej na mnie, czyli na przybyszu z zacofanej Polski.

Umożliwienie pracownikom łatwego zapamiętywania i jeszcze łatwiejszego dostępu do preferencji klientów to jedno z największych wyzwań, przed jakimi stoją firmy, które chcą budować niepowtarzalną jakość obsługi klientów. Personalizowanie kontaktu wcale nie wymaga obecności pracownika firmy – Amazon jest doskonałym przykładem dostosowania interfejsu (w tym powitania po imieniu) i trafnych rekomendacji produktowych pod kątem „historii choroby” danego klienta. Podobne rozwiązania z powodzeniem stosuje się także w Polsce – sieć hurtowni Eurocash dysponuje systemem informatycznym, który sprawnie i zgrabnie personalizuje promocje dla klientów, opierając się m.in. na ich dotychczasowej historii zakupów.

Co jeszcze robią organizacje, które skutecznie generują niepowtarzalne doświadczenia klientów i potrafią nimi zarządzić? Oto kilka dobrych praktyk.

Przykład 1.
Sieć kawiarni Starbucks

Fenomen Starbucksa został już wielokrotnie przeanalizowany, choć w ostatnich latach jego moc nieco osłabła – Starbucks boryka się ze spowolnieniem gospodarczym podobnie jak 99 % wielkich firm. Warto jednak wrócić do pytania, dlaczego dziesiątki miliony klientów na całym świecie codziennie wybierają Starbucks i stoją tam co rano w kolejkach, cierpliwie czekając na swoją kawę, podczas gdy dookoła jest mnóstwo kawiarni oferujących ten sam produkt za mniejszą lub zbliżoną cenę? Sieć Starbucks zbudowała swoją przewagę na trzech szczególnych doświadczeniach Klientów. Pierwszym jest przewidywalność – solidny trening powoduje, że generalnie w kawiarniach Starbucks nie natrafimy na przypadkowe osoby i możemy się spodziewać podobnego, przyzwoitego potraktowania. Drugim doświadczeniem jest „kastomizacja” – pomimo „sieciowości”, pracownicy Starbucks nie obawiają się zamówień typu: „Poproszę bezkofeinowe Latté w przeźroczystym z podwójną ilością chudego mleka, z syropem wiśniowym i z dodatkiem czekolady”. W ramach dostępnych produktów są w stanie stworzyć nawet najbardziej niekonwencjonalny napój, jeśli tylko klient sobie tego życzy. W końcu nic ich to nie kosztuje. Po trzecie, w przypadku Starbucks szczególne znaczenie ma lokal – kawiarnie tej sieci udało się wykreować jako zwyczajowe miejsca spotkań. Podobno niedawno przeprowadzono badania, z których wynika, że klienci byliby w stanie wnosić opłaty za samą możliwość spotykania się w tych kawiarniach, nawet gdyby nie serwowano tam kawy.

Przykład 2.
Sieć hoteli Ritz

Jeżeli wybierzesz się do któregoś z hoteli Ritz w Stanach, możesz się spodziewać znacznie więcej, niż wygodnego łóżka. Te hotele od dziesięcioleci cieszą się bardzo wysokimi wskaźnikami satysfakcji klientów. Załóżmy, że przyjeżdża gość, podczas gdy boy hotelowy jest nieobecny, bo pomaga innym klientom zainstalować się w pokoju. W takiej sytuacji np. elektryk, który jest na drabinie i wymienia żarówki, zejdzie do Ciebie i zaproponuje pomoc w zaniesieniu walizek na górę. Jeden z gości wspomina, że gdy składał rezerwację, wspomniał recepcjonistce przez telefon, że jest zmęczony, więc chce przyjechać jak najwcześniej, mieć święty spokój i w niedzielę spokojnie pooglądać mecze w telewizji. Gdy trafił do hotelu i wszedł do pokoju, znalazł w nim wydrukowaną rozpiskę transmisji i retransmisji na najbliższe dwa dni, a także trzy magazyny związane z futbolem. W sumie to nic trudnego – wystarczyło zapisać na kartce przypadkową informację rzuconą przez klienta, poświęcić 5 minut na wydrukowanie rozpiski i przeznaczyć 5 dolarów na magazyny dla gościa, który regularnie zostawia w hotelu kilkaset dolarów. A jednak ten właśnie hotel to zrobił, pozostałe 99 w okolice – prawdopodobnie by tego nie zrobiło.

Przykład 3.
Parkowanie samochodów w Disneylandzie w USA.

Każdy, kto odwiedzał jeden z amerykańskich parków Disneya, wie, jak gigantyczną przestrzeń zajmuje tam parking. Około 10-15 % klientów zapomina, gdzie zaparkowało samochód, co akurat nie jest trudne – zwłaszcza, gdy wysiada się z trójką podekscytowanych dzieci z przypadkowego samochodu, wypożyczonego na lotnisku. Disney nie musi się przejmować tego typu problemami – a jednak się przejmuje. Po parkingu krążą meleksy, które wyłapują zdezorientowane rodziny, krążące w poszukiwaniu samochodu. Pracownicy szybko ustalają, o jakiej godzinie rodzina przybyła do Disneylandu – i na tej podstawie lokalizują samochód. Jest to nawet monitorowane za pomocą specjalnych wskaźników – 98 % „zagubionych” samochodów jest lokalizowanych w ciągu 10 minut!

Przykład 4.
Opóźniony start samolotu Southwest Airlines

Southwest to kolejny wzorzec zarządzania doświadczeniami klientów. Co się dzieje w samolotach tych linii, gdy start jest poważnie opóźniony? Często piloci chodzą w kabinie pasażerskiej, rozmawiają z pasażerami, wyjaśniają, co się stało i – UWAGA – tłumaczą pasażerom, jakie mają prawa. 7 dni po przylocie na miejsce, do pasażerów trafia voucher na bezpłatną podróż w obie strony do dowolnego miasta w USA oraz przeprosiny. Co ciekawe, tego NIE MA w procedurach. Podczas pobytu na konferencji w Stanach zapytałem jednego z menedżerów tej linii, z czego wynikają takie standardy obsługi klienta. Z dumą odpowiedział: „Wszyscy czujemy, że to jest coś, na co nasi pasażerowie zasługują; zresztą sami chcielibyśmy być tak potraktowani”. Może właśnie dlatego Southwest jest najbardziej RENTOWNĄ współczesną linią lotniczą?

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-10-25
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców