Wraz z początkiem roku kalendarzowego, wiele instytucji kredytowych i leasingowych informuje o wynikach finansowych za poprzedni rok oraz o prognozach i planach na najbliższy okres. Dobre wyniki finansowe za rok 2010 obrazują duży popyt na produkty „około-bankowe”.
Prognozy na rok 2011 są optymistyczne, co świadczy o tym iż firmy finansujące zapomniały już o kryzysie i coraz odważniej decydują się na inwestycje. Obecnie główny kierunek rozwoju w firmach to dążenie do rozwoju oferty produktowej i oferty uzupełniającej produkt podstawowy a także usprawnienie procesu udzielania klientowi informacji i wydawania decyzji kredytowej.
W dobie tak szeroko obecnie rozwiniętych technologii informatycznych, nikt nie wyobraża sobie łączenia tych aspektów bez wsparcia odpowiednim systemem informatycznym. Potencjalny odbiorca produktu finansowego staje się coraz bardziej wymagający, oczekując szerokiego pakietu usług przy jednoczesnej szybkiej decyzji kredytowej. Aby sprostać takim wyzwaniom firmy rozglądają się na rynku dostawców oprogramowania informatycznego, poszukując rozwiązania, które spełni ich wymogi ściśle powiązane z kierunkiem rozwoju i dopasuje się do istniejących wewnątrz organizacji reguł biznesowych.
Wyzwaniem działów IT stało się zapewnienie organizacji oprogramowania, które w sposób dopasuje się do wewnętrznych reguł przy jednoczesnej elastyczności w kreowaniu polityki pro-sprzedażowej na dynamicznie zmieniającym się rynku finansowym. Sprzedaż jako jeden z kluczowych determinantów sukcesu organizacji jest procesem bardzo złożonym a jedną z jej nieodłącznych składowych jest zarządzanie ryzykiem kredytowym.
Ograniczenie ryzyka kredytowego oznacza dla instytucji finansowej bardziej złożone procesy i wymagające większych niż zwykle nakładów na czynności weryfikacyjne i analityczne, które nie mogą być rzetelnie zrealizowane bez szerokiego i dobrego jakościowo zasobu informacji. W takiej sytuacji mamy do czynienia z okolicznością, w której rozwój strategii handlowej oraz technik zarządzania ryzykiem generują dodatkowe kosztowne aktywności zwiększając obciążenie istniejących zasobów, przy jednoczesnym dążeniu do zapewnienia szybkiej decyzji kredytowej dla wymagającego klienta.
Jak pogodzić te dwa bardzo istotne aspekty? Na co zwrócić uwagę przy wyborze systemu informatycznego dobrze wspierającego proces sprzedaży na rynku finansowym?
Podążając za rozwojem rynku usług finansowych, chcą zapewnić organizacji jak największą sprzedaż przy jednoczesnym niskim ryzyku kredytowym oraz wysokiej jakości obsługi klienta istotne jest, by zwrócić uwagę na kierunki związane z:
– automatyzacją wszelkich aspektów procedury kredytowej;
– zdolnością systemu do gromadzenia, opracowania i zapewnienia jakości szerokiego zasobu informacji analitycznej.
Idealnym rozwiązaniem jest wdrożenie narzędzia które uwzględnia wymienione aspekty, a także posiada zdolności do szybkiej zmiany tych zautomatyzowanych procesów i sterujących nimi reguł biznesowych, ponieważ cała ta materia bardzo szybko ewoluuje: pojawiają się nowe produkty finansowe, atakujemy nowe segmenty rynku, moderujemy wewnętrzne procesy i doskonalimy metody pomiaru i oceny ryzyka.
Źródło: Business Intelligence Technologies S.C.