Bank Pekao, właściciel systemu PeoPay, trafia w ręce skarbu państwa. W tych samych rękach są już dwa inne banki lansujące alternatywne rozwiązanie płatności mobilnych – Blika.
PKO BP i Bank Pekao uruchomiły swoje systemy płatności mobilnych niemal równocześnie w roku 2013. Rozwiązanie PKO BP nosi nazwę IKO, a Banku Pekao PeoPay. W początkowej fazie oba systemy działały w podobny sposób – płatność w terminalu dokonywana była za pomocą kodów jednorazowych (IKO) lub QR (PeoPay). Z biegiem czasu oba systemy uzbrojono w standard HCE, więc płatności kodami w terminalach zostały zepchnięte na margines.
stevanovicigor, YAY Foto
IKO posłużyło jako podwalina do stworzenia systemu Blik. Z systemu tego mogą dziś korzystać klienci PKO BP, BZ WBK, Banku Millennium, ING Banku Śląskiego, mBanku, Aliora, Getin Banku i TMUB. Z listy tej dwa banki znajdują się pod kontrolą skarbu państwa. To PKO BP i Alior Bank. Spółka Polski Standard Płatności, właściciel marki Blik, zbudowała masę krytyczną – banki udostępniające Blika obsługują około 60 proc. klientów banków.
W obecnej sytuacji dalszy rozwój płatności PeoPay nie rysuje się w różowych barwach. Wydaje się, że w przyszłości „państwowy” Bank Pekao wejdzie do Polskiego Standardu Płatności i udostępni Blika. W takiej sytuacji utrzymywanie dwóch różnych systemów płatności mobilnych, które na dodatek nie są kompatybilne, nie będzie miało większego sensu.