PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćDać szansę "zbliżeniówkom"

Dać szansę "zbliżeniówkom"

Nasz gość 28.08.2014 (09:20)
Karty

„Nie wiem, do jakich wzrok twój sięga głębi:
Kto chce lepszego, często dobre gnębi”

Król Lear, akt I, sc. IV, tłum. Maciej Słomczyński

Stratedzy zamiast taktyków

Jak można było przewidzieć już dawno, pobieranie opłat na autostradach, zwł. w okresie wakacyjnym, stało się problemem bez dobrego rozwiązania. Krzysztof Król, prezydencki doradca i przewodniczący rady Polskiej Izby Informatyki i Telekomunikacji, już w styczniu zwracał uwagę na pilną konieczność „ucieczki do przodu” w tej kwestii (Krzysztof Król, Uwolnić autostrady, Gazeta Wyborcza, 31.01.2014; http://wyborcza.biz/biznes/1,100897,15365656.html).

Król postulował stworzenie systemu bezbramkowego, opartego na bezprzewodowych nadajnikach, otwartego na ew. integrację z przyszłym systemem paneuropejskim, zwł. wobec zapowiedzi przez Niemcy wprowadzenia opłat na ich autostradach. Zwracał też uwagę na konieczność zapewnienia przez GDDKiA powszechnej dostępności nadajników oraz na zasadność rozszerzania ich stosowalności (do płatności parkingowych, za wjazd do centrum miasta, parku narodowego itp.) Postulaty te, ze wszech miar zasadne, acz nastawione na perspektywę co najmniej kilkuletnią, pozostawiały bez odpowiedzi pytanie, jakie działania zaradcze powinny być podejmowane już dziś i w całym okresie dochodzenia do sytuacji docelowej.

GDDKiA, która kilka lat temu zamówiła system viaToll, postanowiła postępować tak, jakby skuteczne rozwiązanie problemu opłat na bramkach było przedsięwzięciem prostym i nie wymagającym daleko idących zmian obecnej infrastruktury, osiągalnym w trybie decyzji „administracyjnej”. Realizując zaplanowane wcześniej działania, na początku wakacji ogłosiła, że w lipcu zmieni, na zarządzanych przez siebie odcinkach autostrad A2 i A4, organizację ruchu dla pojazdów wyposażonych w nadajniki systemu viaToll. W tym celu, na części aktualnych pasów dojazdowych do placów opłat wprowadzono oznaczenia wyłączności korzystania z nich przez pojazdy z nadajnikami oraz ogłoszono czasową promocję zakupu transponderów viaAuto ([50 zł + 50 zł] zamiast [135 zł + 50 zł]) dla kierowców samochodów osobowych.

Komentatorzy tego rynku natychmiast przewidzieli, że w taki sposób można jedynie zakorkować autostrady i zaprowadzić na dojazdach do placów poboru opłat bałagan (np. Adam Woźniak, Roszada pasów zakorkuje latem autostrady, Rzeczpospolita, 27.06.2014 http://archiwum.rp.pl/artykul/1246744-Roszada-pasow-zakorkuje-latem-autostrady.html).

Wprowadzenie odrębnych pasów dla użytkowników viaToll odbyło się bowiem kosztem odebrania pozostałym kierowcom części pasów i bramek, z których mogli korzystać dotychczas. Nie przewidziano ani rozbudowy placów opłat o dodatkowe bramki (co – przy ograniczonej liczbie pasów dojazdowych – pomogłoby niewiele), ani też nie zaprojektowano i nie otworzono – co skutecznie rozwiązałoby problem korzystania np. z viaToll – odrębnych, równoległych dróg z bramkami bezobsługowymi, położonych poza aktualnymi placami poboru opłat, do których rozwidlenie – na zasadzie identycznej z objazdem – następowałoby na kilka kilometrów przed placem poboru opłat wnoszonych tradycyjnie.

Doświadczenie powinno doradzić GDDKiA większą ostrożność w przyspieszaniu tempa powszechnego wdrożenia systemu, skoro przez poprzednie 2 lata, tj. od czerwca 2012, sprzedano zaledwie 7000 urządzeń viaAuto (pozostałe 1200 przekazano służbom ratowniczym). Ponadto, jak celnie wskazywał Adrian Furgalski z Zespołu Doradców Gospodarczych TOR, viaAuto nie ma na razie szans na uznanie za powszechny sposób płatności, bowiem viaAuto nie działa na wszystkich odcinkach dróg płatnych w Polsce, a tylko na ich części. Nie zapewniono też szerokiej sieci dystrybucji transponderów: początkowo można je było kupić jedynie w nielicznych punktach obsługi klienta przy autostradach A2 (jedno) i A4 (kilka) oraz w siedmiu miastach położonych przy płatnych odcinkach autostrad.

Próbowano zatem w kontrowersyjny sposób skłonić kierowców samochodów osobowych do zakupu i korzystania z całkiem nowego, większości Polaków zupełnie nieznanego, instrumentu płatniczego. Przedstawiciel firmy Kapsch Telematic Services, twórcy i operatora systemu, przekonywał, że viaAuto warto nabyć, bowiem „bez względu na to, czy GDDKiA po 2018 r. wybierze innego operatora, czy nadal będzie to firma Kapsch, to urządzenie będzie nadal działało. Ma baterię na siedem lat i będzie kompatybilne z każdym systemem” (Na bramkach autostrad GDDKIA osobne pasy dla pojazdów z viaAuto, Onet, 02.07.2014, http://gielda.onet.pl/na-bramkach-autostrad-gddkia-osobne-pasy-dla-pojaz,19949,5645560,1,news-detal). Próba ta okazała się, jak wiemy, całkowicie nieskuteczna.

Od wielkich strategii do małych kroków

Czy problem zakorkowanych – zwł. w okresach wakacji, świąt, długich weekendów – zjazdów z autostrad można rozwiązać?

Naturalnie, usuwając go w całości i wprowadzając system winietowy. Tyle tylko, że poza problemami dystrybucji (w tym międzynarodowej), monitoringu, windykacji (także zagranicznej) itp., należałoby przyznać się do całkowicie błędnego pierwotnego wyboru. Dodatkowo, trzebaby też stawić czoła zarzutom o wprowadzanie dodatkowych podatków tylnymi drzwiami. Ale to są wybory polityczne, podejmowane w zupełnie innym porządku, niż dyskutowany na tym portalu.

Alternatywą dla winiet są systemy bazujące na rozpoznawaniu tablic rejestracyjnych pojazdów (zwł. w sprzyjających warunkach klimatycznych), które również nie muszą wymagać bramek, choć mogą być z bramkami skojarzone. Ciekawym pomysłem są też aplikacje mobilne, pozwalające na dokonywanie płatności on-line, w ciężar np. powiązanej z nimi karty kredytowej lub debetowej użytkownika.

Warto sobie przy tym uświadomić, że system oparty na transponderach (niezależnie od technologicznej nowoczesności tego, co zaoferował Kapsch) jest konceptem już dosyć starym, bowiem jako pierwszy zaproponował go laureat ekonomicznej Nagrody Nobla, William Vickrey, już w roku 1959.

Co zatem można czynić obecnie, pod warunkiem, że system bramkowy miałby zostać utrzymany? Chodzi oczywiście nie o sytuacje „bezproblemowe”, gdy przed placem poboru opłat trzeba stać maksymalnie kilkanaście minut, a wówczas wydzielenie pasów dla użytkowników viaToll ma dobre uzasadnienie, ale w okresach, gdy drogi dojazdowe „korkują się” i gdy zabrane innym użytkownikom dróg dojazdowych na wyłączność systemu viaToll dotkliwie zwiększa zator na wszystkich drogach dojazdowych? Wówczas zaleta systemu viaToll praktycznie znika (użytkownicy viaToll i tak muszą czekać w korku, aż do momentu, gdy dojadą do „swoich” pasów) i – wydaje się – podstawowym priorytetem powinno być rozładowywanie „korka”, przez usprawnianie i przyspieszanie przejazdu znacznie większej grupie kierowców, niż tylko użytkownikom viaToll.

Naturalnie, nie uda się uniknąć zatorów bez zwiększenia liczby stanowisk poboru opłat lub chociażby bez uaktywnienia wszystkich obecnych stanowisk przystosowanych do poboru opłat. Niemniej, naprawdę skuteczne wprowadzenie „szybkiej ścieżki”, polegającej na przejeździe przez bramki bezobsługowe, wymaga stworzenia odrębnej, kilkukilometrowej nitki autostrady, która odchodziłaby od drogi głównej już na kilka kilometrów przed placem poboru tradycyjnych opłat, a łączyła się ponownie z autostradą dopiero za placem opłat. Tylko tak można zapewnić odpowiednio zarejestrowanym użytkownikom bezstykowych instrumentów płatniczych (opartych na nadajnikach, rozpoznawaniu tablic, aplikacji mobilnej, kartach bezstykowych itp.) możliwość niezakłóconego dojazdu do dedykowanych im bramek, bez konieczności stania w tłumie samochodów, oczekujących na dojazd do placu poboru tradycyjnych opłat. A jednak, czy w chwili obecnej, da się lepiej zarządzać rozładowywaniem zatorów?

Czym płacić bezstykowo?

Głównym pytaniem, które chcę postawić, jest to o wybór właściwych instrumentów płatniczych, które w ciągu najbliższych kilku lat – do chwili zbudowania odpowiedniej infrastruktury lub wdrożenia docelowego systemu „płacenia bez zatrzymywania” – winny być preferowane na płatnych odcinkach dróg w Polsce.

Czy miałby to być jedynie system viaToll? Czy na pewno najlepszą taktyką jest przyzwyczajanie „na siłę” dziesiątek, a może setek tysięcy użytkowników do całkiem nowego, nieznanego im, mającego wyjątkowo wąską stosowalność, przedpłaconego instrumentu płatniczego, jakim jest viaAuto, albo podobny mu, nowy transponder (gdyby GDDKiA miała zrealizować swe zapowiedzi rozpisując nowy przetarg)? Zwłaszcza w sytuacji, gdy nie możemy być całkiem pewni, czy w przyszłości transpondery te będą współpracować z docelowym systemem „płacenia bez zatrzymywania”.

Czy, jak w starym przysłowiu – na przykładzie nieudanej próby nagłego upowszechnienia viaToll – „to, co lepsze” (viaToll), nie okazało się być niebezpiecznym wrogiem „tego, co dobre” (kart zbliżeniowych)?

Przecież tam, gdzie istnieją już powszechnie akceptowane, dobrze rozpowszechnione, bezstykowe instrumenty płatnicze, do korzystania z których klienci są przyzwyczajeni, nie powinno się ich nagle sprowadzać do roli niechcianych, wykluczonych, przesuwając ich użytkowników na pasy dojazdowe dla tych, którzy operują jedynie gotówką ew. kartami „stykowymi”. Dlaczego nie mielibyśmy tymi właśnie kartami płacić, w okresach tworzenia się ponadkilometrowych korków, obok viaToll, na bramkach, które miałyby być pozostawione bez obsługi kasjerów?

W Polsce mamy przecież od kilku lat do czynienia z najszybciej rozwijającym się w Europie rynkiem płatności zbliżeniowych. Zbliżeniowe są zarówno karty kredytowe, debetowe, jak i – coraz powszechniej wykorzystywane – karty przedpłacone. Nadto, „zbliżeniówki”, stanowiące już ponad 60% wszystkich krajowych kart, w przeważającej większości emitowane są w ramach systemów VISA i MasterCard, powszechnych wśród kierowców z Europy. Czy nie lepiej skorzystać z tych systemów i – pod warunkiem realizacji transakcji bezstykowo – uprzywilejować je – dynamicznie, w sytuacjach bardzo dużych korków – na równi z systemem viaToll?

Diabeł w szczegółach

Czy takie „dobre” rozwiązanie byłoby pozbawione istotnych wad? Zapewne nie.

Kluczową kwestią jest tu szybkość bezstykowej transakcji. Karta zbliżeniowa wymaga dużo więcej czasu na skuteczne dokonanie płatności, niż transponder systemu viaToll, albo mu podobny. Nie pozwala na przejazd przez bramkę z małą prędkością, bez zatrzymania.

Zarówno badanie percepcji polskich sprzedawców, prowadzone na zlecenie NBP w roku 2012 (Jakub Górka, Badanie akceptacji gotówki i kart płatniczych wśród polskich przedsiębiorców, Raport Badawczy, Warszawa, grudzień 2012; http://www.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/badanie_akceptacji_gotowki_i_kart_platniczych.pdf), jak i niedawny Retail Payments Survey 2013(http://www.brc.org.uk/brc_show_document.asp?id=4451&moid=8156), przeprowadzony przez Brytyjskie Konsorcjum Detalistów (BRC), wskazują na to, że – w warunkach zakupu w sklepie – transakcja gotówkowa jest szybsza, niż transakcja kartowa, nawet realizowana w trybie bezstykowym. Różnice w czasie transakcji wynoszą kilka, maksymalnie 10 sekund, na korzyść gotówki. Polskie badania chronometryczne również wskazują na czasową przewagę transakcji gotówkowych (Diagnoza stanu rozwoju obrotu bezgotówkowego w Polsce, Departament Systemu Płatniczego NBP, grudzień 2013, s. 57, Rys. 38; http://www.nbp.pl/systemplatniczy/obrot_bezgotowkowy/diagnoza-rozwoju-obrotu-bezgotowkowego.pdf).

Wydaje się jednak, że bardzo wiele zależy w tym zakresie od typu transakcji, jak również „warunków brzegowych”, w których płatność jest wykonywana. Według MasterCard PayPass Time and Motion Study, z października 2007 roku (http://newsroom.mastercard.com/wp-content/uploads/2011/09/PayPass%C2%AE-Time-Motion-Study-final-Oct-9.pdf), czas transakcji kartą zbliżeniową nie był już jednoznacznie dłuższy od czasu transakcji gotówkowej, a w sprzyjających warunkach sprzętowych i branżowych był konkurencyjny wobec transakcji zarówno kartą „stykową”, jak i gotówką.

Badania czasu transakcji na placach poboru opłat wskazują, że czas płatności zbliżeniowej można istotnie ograniczyć. Sprzyjają temu: krótka taryfa, niska kwota operacji, szczególny tryb autoryzacji. Według badań dokonanych kilka lat temu na autostradach w Indiach (przy systemach kart nie do końca porównywalnych z europejskimi), jeśli przeprowadzana na bramce transakcja kartą z paskiem może trwać 12 do 15 sekund, to już transakcja kartą bezstykową może trwać 5 sekund.

Nie rozstrzygając tu ostatecznie tej złożonej kwestii, postulowałbym rozważenie postawienia na bezstykowe karty płatnicze (w tym: naklejki zbliżeniowe), a w przyszłości, na emulujące karty telefony. Tym bardziej, że ustawowe ograniczenie wysokości opłaty interchange powinno znieść dotychczasowe obawy dot. szerszej akceptacji kart (zwł. że na autostradach karty płatnicze są akceptowane jako „tradycyjny” instrument płatniczy już od dawna).

Naturalnie, opowiadając się za systemem otwartym, tj. bazującym na kartach VISA, MasterCard, ew. innych powszechnych systemów płatniczych, a nie takim, w którym instrument byłby przedpłacany na dobro rachunku u operatora systemu płatności autostradowych, mimowolnie wydłużam czas transakcji na bramce. Jeśli bowiem płacilibyśmy powszechnie wykorzystywaną kartą zbliżeniową, czyli nieznaną wcześniej operatorowi systemu płatności na autostradzie, konieczna byłaby nie tylko odpowiednia autoryzacja, rel=”nofollow”ale też odczyt biletu oraz wydrukowanie pełnego paragonu wraz z potwierdzeniem obciążenia karty. Ten proces trwa, a płatnik musi mieć możliwość wprowadzenia biletu i odbioru wydruku. Z pewnością zmniejszałoby to znacznie „przepustowość” bramki viaToll, ale w sytuacji, gdy użytkownik tego ostatniego systemu i tak nie ma żadnych preferencji stojąc w korku do uprzywilejowanego pasa dojazdowego (por. Wojciech Kowasz, viaTOLL: nowe technologie poległy w walce z bezmyślnością, www.dobreprogramy.pl, 21.07.2014; http://www.dobreprogramy.pl/viaTOLL-nowe-technologie-polegly-w-walce-z-bezmyslnoscia,News,56601.html), czy miałoby to dla niego istotne znaczenie?

Można także rozważyć specjalną, masową emisję kart hybrydowych, czyli takich, które obok tradycyjnej funkcji płatniczej, miałyby też funkcję „autostradową”, tj. przewidywałyby możliwość rejestracji w systemie operatora płatności autostradowych i przedpłacania na dobro jego rachunków. To rozwiązanie kompromisowe, które pozwalałoby przynajmniej na to, by dla takiego zarejestrowanego użytkownika nie drukować paragonu fiskalnego, ani potwierdzenia zapłaty kartą. Takie e-paragony użytkownik otrzymywałby na swoją skrzynkę poczty elektronicznej, albo na swoje e-konto w elektronicznym biurze obsługi klienta systemu płatności autostradowych. To oczywiście znikoma oszczędność czasu dla tego, kto z takiej możliwości sam skorzysta, podczas gdy wszyscy, stojący przed nim w kolejce do bramki, będą czekać na wydruk paragonów.

Kształtowanie przyzwyczajeń

Podsumujmy: w aktualnej sytuacji, warto się zastanowić, czy próby radykalnych innowacji, polegających na masowym wdrażaniu zupełnie nowych, niszowych instrumentów płatniczych nie są – wobec braku odrębnych dróg przejazdu dla viaToll – „lepszym, które jest wrogiem dobrego”. Dzisiejsze bramki, zarezerwowane dla viaToll, mogłyby przecież – w wyniku dynamicznego zarządzania dopuszczalnymi na nich sposobami płatności – stawać się, w momentach powstawania bardzo długich zatorów, także bramkami akceptującymi „zbliżeniówki”. Warto rozważyć wykorzystanie instrumentów płatniczych mniej innowacyjnych i nie dość – w danym przypadku – doskonałych, ale jednak wystarczająco dobrze znanych, akceptowanych i rozpowszechnionych, by zwiększyć szansę na udrożnienie ruchu na aktualnych placach poboru opłat płatnych dróg krajowych, w okresach ich znacznego „zakorkowania”. To nie jest propozycja rozwiązania docelowego, ale zanim takie się wyłoni, może być niezłym remedium na autostradową bolączkę.

Czy osiągniemy dzięki temu radykalną poprawę w chwilach zatorów powstających na autostradach? Zapewne nie, ale ocena stopnia zwiększenia przepustowości placów opłat wymagałaby szczegółowej analizy ruchu w konkretnych lokalizacjach. Niemniej, moglibyśmy aktywnie kształtować przyzwyczajenia użytkowników dróg, bez stawiania wymagań nierealnych (oczekiwania nagłych, powszechnych zakupów, rejestracji oraz doładowywania instrumentu, który większości użytkownikom samochodów osobowych posłuży najwyżej raz – kilka razy w roku), bazując na szeroko znanym i dostępnym instrumencie płacenia bezstykowego.

Przyzwyczajanie użytkowników do automatycznego (bez obsługi manualnej) poboru opłat jest tu czynnikiem nie mniej ważnym. Stawką jest istotne ograniczenie nie tylko „korków” autostradowych, ale także zauważalna promocja obrotu bezgotówkowego, o redukcji kosztów operacyjnych i logistycznych operatorów autostrad nie wspominając.

Jednocześnie, wzmacniając na autostradach pozycję uniwersalnego instrumentu płatniczego, wzmacnia się oczekiwania wobec docelowego systemu płatności autostradowych: powinien to być instrument szeroko akceptowany, a nie niszowy, taki, którym można zapłacić za większą liczbę popularnych usług, być może zintegrowany z rachunkiem bankowym, albo przynajmniej kartą płatniczą (kredytową, debetową lub chociażby przedpłaconą).

Grzegorz Hansen

Autor jest dyrektorem ds. strategii i rozwoju w Departamencie Bankowości Transakcyjnej mBank SA. Prezentowane tezy odzwierciedlają indywidualne opinie autora.

2014-08-28
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców