Do Świąt Bożego Narodzenia zostało tylko kilka dni. To już ostatnia chwila na zakup świątecznych prezentów. Jak wynika z badania ”Preferencje Świąteczne Polaków” przeprowadzonego przez IIBR/Gemius na zlecenie MyDeal.pl, najwięcej na upominki dla najbliższych wydadzą mieszkańcy dużych miast. Bez względu na miejsce zamieszkania zakupy chętnie zrobimy przez internet, również w serwisach grupowych.
Aż 846 zł wydadzą w tym roku na prezenty Polacy z miast powyżej 500 tysięcy mieszkańców – to ponad dwukrotnie więcej niż osoby z mniejszych miast (200-500 tysięcy mieszkańców). Ta grupa chce przeznaczyć na ten cel najmniej – 386 zł. Z kolei na wsi i w miejscowościach do 50 tysięcy mieszkańców, respondenci wydadzą odpowiednio 406 zł i 437 zł. Średnio, każdy z nas na prezenty przeznaczy 460 zł, co wynosi około 20 procent średniego wynagrodzenia netto.
Coraz więcej osób rezygnuje z wypraw do oblężonych w ostatnim tygodniu przed Świętami centrów handlowych. Zarówno na wsi, jak i w miastach podobny odsetek badanych zamierza w tym roku kupić prezenty gwiazdkowe w Internecie. Rośnie także popularność serwisów zakupów grupowych (w miastach >500 tys.: z 4% do 16% w porównaniu z ubiegłym rokiem) – odbywa się to częściowo kosztem sklepów internetowych czy serwisów aukcyjnych. Łącznie aż 35% respondentów deklaruje, że kupi prezenty gwiazdkowe w sieci (w porównaniu do 31% w ubiegłym roku).
Rys.1 Suma na prezenty w zależności od dochodu i miejsca zamieszkania
Rys.2 Miejsce zakupu prezentów gwiazdkowych w porównaniu z 2010 r.
Rys.3 Miejsce zakupu prezentów gwiazdkowych w zależności od miejsca zamieszkania
Badanie „Świąteczne preferencje Polaków” zostało przeprowadzone w terminie 21-26 listopada 2011 przez Internetowy Instytut Badąń Rynkowych na zlecenie serwisu zakupów grupowych MyDeal.pl. Badanie zrealizowane zostało za pomocą ankiety internetowej metodą CAWI (Computer Assisted Web Interview). Próbę dobrano metodą losowo-kwotową spośród użytkowników serwisów internetowych korzystających z bezpłatnej wersji systemu stat24 lub bezpłatnego audytu site-centric stat.pl/PBI. W badaniu wzięło udział 1000 Internautów w wieku 18+. Wyniki analizowano z wykorzystaniem wagi analitycznej skonstruowanej w oparciu o dane dotyczące płci, wieku, wykształcenia oraz częstotliwości korzystania z internetu w badanej populacji (na podstawie badania Omnibus Ipsos, luty-kwiecień 2011).
Źródło: MyDeal.pl