Jeżeli weźmiemy pod uwagę średni poziom najniższej składki za OC oraz pojemność silnika, to okaże się, że zależność pomiędzy tymi wartościami jest bardzo dobrze widoczna. Wyjątek stanowią nieliczne samochody o pojemności skokowej silnika poniżej 600 centymetrów sześciennych. Składka dotycząca takich pojazdów jest relatywnie wysoka.
„Może to wynikać z faktu, że właścicielami samochodów o pojemności skokowej do 0,6 litra, zwykle są młode osoby, które uzyskały prawo jazdy B1” – tłumaczy Paweł Kuczyński, prezes porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
W przypadku większych samochodów, związek między pojemnością silnika i poziomem składki za OC jest już bardzo dobrze widoczny. Jako przykład mogą posłużyć auta z silnikiem o pojemności 1,0 litra – 1,4 litra. Za najtańsze ubezpieczenie OC takich pojazdów, użytkownicy porównywarki Ubea.pl średnio płacą 1025 zł. W przypadku aut posiadających pojemność skokową 1,4 litra – 1,8 litra, analogiczny koszt ubezpieczenia wzrasta już do 1083 zł. Większą różnicę można zaobserwować między innymi dla samochodów z pojemnością skokową 1,8 litra – 2,2 litra (średnia składka: 1164 zł) oraz aut posiadających silnik o pojemności 2,2 litra – 2,6 litra (średnia składka: 1398 zł).
Właściciele aut z jeszcze większymi jednostkami napędowymi, muszą się przygotować na spore wydatki. Średni poziom najniższej składki za OC wynosi około 1700 zł w przypadku samochodu o pojemności skokowej silnika 3,8 litra – 4,2 litra. Posiadacze aut z największymi silnikami (ponad 5,0 litrów) za najtańsze ubezpieczenie OC, muszą płacić prawie 2300 zł.
Konieczność dopłacenia pewnej kwoty za ubezpieczenie samochodu z większym silnikiem, jest ważną kwestią ze względu na upodobania rodzimych kierowców. Na podstawie danych Ubea.pl dotyczących składek ubezpieczeń OC i pojemności silnika, można również sprawdzić, jak duże jednostki napędowe najczęściej wybierają Polacy.
Po przeanalizowaniu informacji podawanych przez prawie 100 000 właścicieli samochodów okazało się, że najpopularniejsze są silniki o następującej pojemności skokowej:
-
0,6 l – 1,0 l: 5,1% ubezpieczanych samochodów
-
1,0 l – 1,4 l: 22,0% ubezpieczanych samochodów
-
1,4 l – 1,8 l: 30,6% ubezpieczanych samochodów
-
1,8 l – 2,2 l: 31,7% ubezpieczanych samochodów
-
2,2 l – 2,6 l: 4,8% ubezpieczanych samochodów
-
2,6 l – 3,0 l: 3,4% ubezpieczanych samochodów
Uwagę zwraca stosunkowo duży udział aut posiadających silnik o pojemności skokowej 1,8 litra – 2,2 litra. Bardziej szczegółowe dane wskazują, że pojemność silnika wynosząca 2000 centymetrów sześciennych jest najczęściej podawana przez użytkowników porównywarki Ubea.pl. Wśród samochodów osobowych z taką pojemnością silnika, znajdziemy zarówno nowe limuzyny, jak i starsze samochody importowane zza granicy (przykład: Audi A4 2.0 z 2003 r.). Posiadacze aut należących do tej drugiej grupy, powinni zdawać sobie sprawę, że większa pojemność skokowa przełoży się na wyższy koszt ubezpieczenia podczas całej eksploatacji samochodu. „Wspomniana kwestia może być szczególnie problematyczna dla młodych kierowców, którzy płacą wysokie składki OC z uwagi na sam wiek i niewielkie doświadczenie”– podsumowuje Andrzej Prajsnar, ekspert porównywarki ubezpieczeń Ubea.pl.
Źródło: porównywarka ubezpieczeń Ubea.pl