PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRKiedy jeden plus jeden daje dwa, czyli kiedy fuzja ma sens?

Kiedy jeden plus jeden daje dwa, czyli kiedy fuzja ma sens?

Marketing i PR 15.09.2010 (08:06)

Z ekonomicznego punktu widzenia podczas fuzji należy od razu założyć stratę od 30% do 50%. Co jednak zrobić, aby straty te zminimalizować lub wyeliminować. Najważniejszym czynnikiem okazują się ludzie i to na nich powinno się zwracać największą uwagę w trakcie wszelkich zmian.  

Zanim rozpocznie się proces fuzji należy przeprowadzić szczegółowy audyt, zweryfikować umowy, zapoznać się z CV kluczowych managerów w firmie przejmowanej spotkać się i porozmawiać z dostawcami i partnerami, w końcu zbudować scenariusz fuzji i docelowy model nowej organizacji po połączeniu dwóch organizacji Z reguły buduje się dedykowany zespół, który odpowiada za jej przebieg. W jego skład wchodzą prawnicy, specjaliści operacyjni, finansiści oraz osoba, która jest decydentem. Tę ostatnią zazwyczaj jest dyrektor zarządzający lub prezes i to na jego barkach spoczywa cała odpowiedzialność za finalne decyzje.


Bardzo korzystnym rozwiązaniem jest przygotowanie specjalnego programu lojalnościowego dla kluczowych pracowników firmy przejmowanej, by oni, w chwili zmiany właściciela, pozostali w firmie, byli zmotywowani i chętnie współpracowali .Taki program lojalnościowy pozwala im z większą otwartością rozmawiać o zmianach i nowych rozwiązaniach w firmie. Z praktyki wynika, że taki program powinien być, dla przejmującego podmiotu, priorytetem. . Zdarzają się przypadki, że po informacji o zmianie właściciela ponad połowa pracowników z kadry zarządzającej w firmie przejmowanej składa wypowiedzenie. Odbudowanie takiej struktury to ogromny wydatek finansowy, znaczne osłabienie firmy przejmowanej, pochłania również bardzo dużo energii wprowadzając duże zamieszanie i demotywację wśród pracowników.


Dobre praktyki pokazują modelowe przykłady z rynku. Jedną z największych fuzji ostatnich lat w branży dystrybucji materiałów do komunikacji wizualnej (papierów dla poligrafii i biur, produktów Visual Communication, materiałów opakowaniowych) było połączenie firm Antalis i MAP . Nastąpiło ono pod koniec 2007 roku. Na skalę Europy było to ogromne przedsięwzięcie. Zostały połączone dwie firmy, które pod względem wyników sprzedaży zajmowały drugie i trzecie miejsce w Europie. Na poziomie centrali firmy Antalis w Paryżu została stworzona metodologia postępowania. Kluczowym elementem okazała się analiza uzasadnienia biznesowego tego przejęcia. Wątpliwości wynikały również z tego, że firmy te w pewnych elementach nie pasowały do siebie. Antalis to firma bardzo rozwinięta pod względem zarządzania, procedur i organizacji scentralizowanej. MAP, która miała zostać wchłonięta, była organizacją firm krajowych z bardzo słabo wykształconym modelem zarządzania centralnego. Połączenie tak różnych przedsiębiorstw mogło się po prostu nie udać. Po długich dyskusjach na poziomie zarządu głównego zapadła jednak pozytywna decyzja.

Fuzja Antalis i MAP odbywała się w wielu krajach jednocześnie. W kilku państwach Europy Centralnej,Południowej i Wschodniej nastąpił proces pełnego połączenia firm, jednak w przypadku Polski trzeba było zastosować trochę inny model. Tu problemem nie do przejścia okazała się kultura organizacyjna. Pomiędzy jedną, a drugą firmą była przepaść nie do przeskoczenia. Dlatego na tym rynku nie została podjęta decyzja by integrować firmy w stu procentach. Wiele elementów pozostało oddzielnych jak asortyment produktów, ekipy sprzedaży, biznesy które się nie pokrywały, dzięki czemu udało się zachować zróżnicowane portfolio klientów. Tu ważnym elementem było wykorzystanie odpowiedniej synergii. Została ona wykorzystana m.in. w logistyce i na szczeblu kadry zarządzającej. W pierwszym elemencie zapadła decyzja o centralizacji magazynów wokół najważniejszego ośrodka sprzedaży jakim jest Warszawa, gdyż nie było potrzeby utrzymywać kilku centrów logistycznych w tym samym regionie. Z drugiej strony pozostało 10 magazynów w różnych obszarach Polski, przejętych od MAP. Dodatkowo zrezygnowano z dwóch oddzielnych zarządów, co usprawniło przepływ informacji oraz zmniejszyło koszty. Dobra synergia polega właśnie na tym, że utrzymuje się wszystkie biznesy wraz z klientami, które się przejęło (oczywiście jeśli są one „zdrowe”), a jednocześnie . zmniejsza się koszty i redukuje organizację. W przypadku łączenia struktur możemy również wykorzystać efekt skali, bardzo przydatny w renegocjacji umów z dostawcami mediów i innych usług jak choćby telefony, energia elektryczna, samochody i inne z których firma korzysta.


Najtrudniejszym elementem do zarządzania przy tego typu transakcjach jest czynnik ludzki. Wynika to z prostej zasady, że najważniejszymi aktywami firmy są jej pracownicy. . To oni stanowią o sile, umiejętnościach i kompetencjach organizacji. Jeśli decydujemy się na kupno jakiejś firmy to powinniśmy poświęcić jak najwięcej czasu i energii na integrację emocjonalną osób w niej pracujących. Wydatki na to stanowią znaczny odsetek kosztów przeznaczanych na fuzję, ale zwracają się wielokrotnie w następnych latach. Dodatkowo musi nad tym pracować cały sztab ludzi, na czele z zarządem. Należy zrobić wszystko, żeby Ci pracownicy poczuli się dobrze w nowym otoczeniu, bo to się zwyczajnie opłaca. Pracownicy przejmowanej i przejmującej firmy najbardziej boją się braku informacji o tym co przyniesie nowa sytuacja i braku wiedzy i przygotowania do nowych zadań w nowej organizacji. Jeśli będziemy oczekiwać od nich innej odpowiedzialności to również my sami musimy im stwarzać możliwości podwyższania swoich kompetencji i wyznaczać jasną ścieżkę kariery.

Źródło: FIRST Public Relations Sp. z o.o.

2010-09-15
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców