PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościMarketing i PRNew Coke: największa wtopa marketingowa wszechczasów. Część I

New Coke: największa wtopa marketingowa wszechczasów. Część I

Marketing i PR 30.06.2010 (07:51)

Oto kulisy jednej z najbardziej spektakularnych pomyłek marketingowych. W latach 80-tych koncern Coca-Cola postanowił zmienić smak i wizerunek swojego kluczowego produktu. Oto analiza tej historii, oparta na danych rynkowych i wspomnieniach pracowników firmy (m.in. zawartych w książce „For God, Country and Coca-Cola” M. Pendergrasta).

Sytuacja

W pierwszej połowie lat 80-tych udziały rynkowe Coca-Coli sukcesywnie spadały – głównie na rzecz Pepsi. W celu wzmocnienia pozycji legendarnego napoju, Coca Cola próbowała już wszystkiego: masowych reklam, agresywnego marketingu, dużych upustów, totalnej dystrybucji. Trendu jednak nie udało się odwrócić. Na przykład, w 1984 Coca-Cola straciła 1%, Pepsi zyskała 1,5 % rynku. Zła passa Coca-Coli rozpoczęła się w 1975 roku, gdy Pepsi uruchomiła kampanię „Pepsi Challenge”. W zmasowanych działaniach ATL, BTL oraz kampanii PR podkreślano, że blind testy, realizowane wśród tysięcy konsumentów, wykazują przewagę smakową znacznie słodszej Pepsi.

Poszukiwania

W 1983 roku rozpoczęto potajemne poszukiwania nowego smaku dla Coca-Coli. Prowadzono masowe badania fokusowe. Aby nie dopuścić do jakichkolwiek domysłów, że Coca-Cola rozważa zmianę smaku, klientom proponowano również m.in. „nowe” piwo Budweiser czy „smaczniejsze” batoniki Hersheys. O ile nikt z klientów nie był przeciwny zmianie smaku piwa czy batoników, o tyle absolutnie nie dopuszczali zmiany smaku Coli. Co ciekawe, ci sami klienci pytani, co piją, odpowiadali, że czasem Coca-Colę, czasem Pepsi, a czasem marki generyczne. Coca-Cola miała stałe miejsce w sercach Amerykanów, ale niekoniecznie w ich lodówkach.

Początki Coli 2.0

Jesienią 1984 szef projektu, Mauricio Gianturco, obwieścił zarządowi, że odkrył formułę, która w blind testach ma przewagę 6 % nad Pepsi. Roberto Goizueta, ówczesny prezes Coca-Coli, podjął ostateczną decyzję, że nowa Cola w całości zastąpi stary smak. Goizueta wierzył w zmasowany, frontalny atak rynkowy i bał się rozproszenia udziałów pomiędzy dwa napoje. Podczas świąt Bożego Narodzenia w 1984, niemal 100 lat po powstaniu Coca-Coli, zapadła decyzja o „uśmierceniu” starego smaku. Coca-Cola miała pozostać najsmaczniejszym napojem na świecie – na miarę swoich czasów. Dlatego też nowa Cola miała być dużo słodsza od starej i smakiem przypominać Pepsi.

Męczarnie copywriterów

W styczniu 1985 roku odbyło się pierwsze spotkanie z zespołem agencji reklamowej McCann Erickson. Przy drzwiach meeting roomu stali uzbrojeni ochroniarze; wszystkie dokumenty i notatki z tego spotkania przed wyjściem z sali zostały połknięte przez niszczarki. Agencja dostała cztery miesiące na bardzo intensywne prace. Wszyscy obawiali się, że wprowadzenie nowej Coli skończy się jednym wielkim ziewnięciem opinii publicznej. Dlatego, choć zarząd początkowo zakazał stosowania słowa „nowa”, ostatecznie zgodził się, gdy grupy fokusowe pokazały, że to ono ma największą siłę rażenia.

Tymczasem nikt nie mógł wpaść na przełomową kampanię. Dlaczego? Z jednej strony copywriterzy nie mogli ignorować zlecenia klienta i  badań, które wskazywały na lepszy smak nowej formuły. Z drugiej jednak w głębi duszy większość członków grupy kreatywnej była wielbicielami „starej” Coli. Ostatecznie postawiono na dwa słowa: „Kick” (kop) i „hit” (uderzenie). Produkcja reklam trwała niecały miesiąc i była realizowana w Europie (w Wielkiej Brytanii), aby zminimalizować ryzyko przecieków.

Konferencja

Od początku roku Coca-Coli towarzyszyła dobra prasa. Koncernowi udało się sfinalizować pierwszy kontrakt z ZSRR, poza tym rynek ciepło powitał nowy napój koncernu – Cherry Coke. W kwietniu Goizueta zaprosił media na konferencję, aby poznały „największe odkrycie marketingowe w stuletniej historii firmy”. W mediach zawrzało od domysłów.

23 kwietnia 1985, dzień po wielkim spotkaniu dla dystrybutorów, Keough i Goizueta weszli na salę w Lincoln Center. Stanęli naprzeciwko 700 dziennikarzy. Konferencja była zorganizowana w sposób spektakularny: przyciemnione światło, wielkie logotypy Coli i patetyczny film na początek („Byliśmy i będziemy amerykańską historią”). W krótkim filmie pokazano wielki kanion, kowbojów, sportowców, statuę wolności, reklamy Coca-Coli. Nawet dla Amerykanów była to zbyt duża dawka patosu. Nikt nie uronił łzy.

Prezes oświadczył: „Najlepszy napój w historii od teraz będzie jeszcze lepszy. To najodważniejsza, ale też najpewniejsza decyzja; do niczego nie byliśmy tak mocno przekonani”. Zacytowano przewagę New Coke nad „starą colą” (55 do 45 w blind testach, a 61 do 39 w testach jawnych). Dziennikarzom nie ujawniono przewagi nad Pepsi, bo ta była rzeczywiście niewielka (w granicy błędu) i nie było czym się chwalić.

Pierwsze dni „New Coke”

Przedstawiciele mediów nie zapalili do pomysłu i zaczęli zadawać kłopotliwe pytania, na przykład: „Jaką macie pewność, że Wasza decyzja nie wywoła trzęsienia ziemi wśród dotychczasowych klientów?”, „Czy to Wasza odpowiedź na prowokację w postaci Pepsi Challenge?”.

Jednocześnie trudna konferencja prasowa i jeszcze trudniejsze spotkanie z dystrybutorami nie nadwyrężyły przekonania zarządu, że nowa Cola odniesie sukces, i że jest to tylko sprawą czasu. W końcu testy konsumenckie jednoznacznie pokazywały przewagę nowej Coli. Aby umożliwić jak najszerszej rzeczy Amerykanów spróbowanie nowej, rewelacyjnej Coca-Coli, uruchomiono kampanię samplingową na niespotykaną skalę. Atlanta została praktycznie zamieniona w biało-czerwony cyrk. W Nowym Jorku pierwsze bezpłatne puszki przekazano robotnikom, którzy prowadzili renowację statui wolności.

Początek okazał się dość obiecujący. Mnóstwo zainteresowanych konsumentów chciało wypróbować słynnej nowej receptury. Jednak kolejne tygodnie przyniosły rynkowe trzęsienie ziemi, i to nie takie, jakiego oczekiwał Zarząd. O najbardziej burzliwym roku w historii koncernu oraz o szczęśliwym zakończeniu perypetii z „New Coke” będzie można przeczytać w kolejnym artykule.

Źródło: Wymiatacze.pl

wymiatacze.pl 2010-06-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: wymiatacze.pl

Sprawdź także:

a 0 N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
08.12.2025 (08:41)

N26 potroił liczbę inwestorów z Polski, a obroty akcjami i ETF-ami wzrosły o 325%

Jak podaje biuro prasowe N26, w 2025 r. liczba polskich inwestorów korzystających z platformy banku potroiła się, a …

a 0 BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025
08.12.2025 (04:21) – informacja prasowa

BIK: Sprzedaż pożyczek dla klientów indywidualnych przez firmy pożyczkowe - październik 2025

Polski rynek pożyczek pozabankowych opiera się na dwóch głównych segmentach (filarach) produktowych posiadających …

a 0 Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP
08.12.2025 (04:19) – informacja prasowa

Bank Rozwoju Rady Europy wypłacił 125 mln euro kredytu Pekao Leasing na rozwój MŚP

Bank Rozwoju Rady Europy (Council of Europe Development Bank – CEB) wypłacił Pekao Leasing 125 mln euro drugiej …

a 0 Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]
08.12.2025 (04:18) – informacja prasowa

Nadzór nad pośrednikami kredytowymi. To nie ochrona klientów, a ograniczanie konkurencji [komentarz]

Ponad 40 tys. podmiotów pośredniczących w udzielaniu kredytów konsumenckich ma być kontrolowanych przez Komisję …

a 0 Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance
08.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Podsumowanie 2025 roku w branży consumer finance

Rok 2025 okazał się dla branży consumer finance okresem intensywnych zmian, w którym wzrost popytu na kredyty …

a 0 Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP
08.12.2025 (04:13) – informacja prasowa

Automarket.pl otwiera się dla wszystkich. To drugi z ekosystemów zapowiedzianych w strategii PKO BP

Automarket.pl stał się od grudnia ogólnodostępną platformą ogłoszeniową z pełnym ekosystemem mobilności, wspieranym …

PRNews.pl

Zobacz również

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów w bankach – III kwartał 2025 r.

Po trzecim kwartale 2025 roku polski sektor…

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Who is who

Justyna Niebutkowska-Jończyk

Justyna Niebutkowska-Jończyk

Manager ds. Marketingu i Komunikacji, Europ Assistance…

Magdalena Ostrowska

Magdalena Ostrowska

Starszy Menedżer ds. Komunikacji, ING Bank Śląski Magdalena…

Joanna Skoczylas

Joanna Skoczylas

PR Manager – rzecznik prasowy, Grupa Generali…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców