Prawie 30 osób reprezentujących wiodące instytuty bankowe, banki i uczelnie wyższe z 15 krajów Unii Europejskiej spotkało się w Warszawie na zaproszenie Warszawskiego Instytutu Bankowości, aby wypracować praktyczne rozwiązania dla wdrożenia w sektorze usług finansowych Europejskich Ram Kwalifikacyjnych (EQF).
W obszarze HR instytucji finansowych potrzebne są rozwiązania, które połączą interesy pracowników i pracodawców, a w centrum zainteresowania postawią klientów. Wdrożenie transparentnych kwalifikacji, potwierdzonych profesjonalnym certyfikatem, powszechnie rozpoznawanym na rynku, to jedna z dróg do osiągnięcia tego celu. Jeden z uczestników spotkania – Colin Morrison, Dyrektor ds. Edukacji w Chartered Institute of Banking, Szkocja (CIOBS) przytoczył wyniki badania ankietowego przeprowadzonego wśród klientów banków w Szkocji. Wskazał, że 80% badanych chce być obsługiwanych przez pracowników posiadających certyfikat Chartered Banker. Tytuł ten można przetłumaczyć jako biegły bankowiec i w Szkocji posiada go już 5000 pracowników banków. Podobnym, choć młodszym przykładem są certyfikaty EFA w obszarze doradztwa finansowego, których w Europie wydano ponad 15 tysięcy. W Polsce Fundacja na Rzecz Standardów Doradztwa Finansowego, EFPA Polska, która rozpoczęła działalność dopiero w zeszłym roku przyznała już 102 certyfikaty, a kolejne czekają na wyniki egzaminu.
Prace nad optymalizacją procesu zdobywania kwalifikacji odbywają się zgodnie z wytycznymi Komisji Europejskiej, która rekomenduje intensyfikację prac nad wdrożeniem Europejskich Ram Kwalifikacyjnych (EQF) i Europejskiego Systemu Punktów w Szkoleniach Zawodowych (ECVET).
EQF to wystandaryzowany opis 8 uniwersalnych poziomów kwalifikacji, zdefiniowany językiem rezultatów uczenia się, czyli osiągniętymi kompetencjami: wiedzą, umiejętnościami, samodzielnością i odpowiedzialnością, niezależnie od sposobu ich zdobycia. Zastosowanie EQF w sektorze finansowym pozwoli m.in. uzyskać transparentność kwalifikacji pracowników i podnieść zaufanie do instytucji finansowych. Temu celowi dedykowany jest międzynarodowy projekt FIRST, realizowany w ramach programu Leonardo da Vinci, którego Warszawski Instytut Bankowości (WIB) jest koordynatorem.
ECVET został ustanowiony na mocy rekomendacji Parlamentu Europejskiego i Rady Europy, 18 czerwca 2009r. Celem europejskiego systemu punktów kredytowych dla edukacji i szkolenia zawodowego jest stworzenie ścieżki mierzenia wartości jednostek kwalifikacyjnych, ich uznawania, transferu i akumulacji. Przystosowanie i rozpowszechnienie metodologii ECVET dla potrzeb sektora usług finansowych jest celem projektu „Banking, Insurance, Finance” (BIF), w którym WIB jest partnerem.
W trakcie majowego spotkania zespół partnerów w projekcie FIRST pracował nad zidentyfikowaniem kluczowych pojęć, które pomogą ujednolicić słownik opisywania kwalifikacji dla sektora usług finansowych. Mario Spatafora, Prezes Europejskiego Stowarzyszenia Edukacji i Szkolenia w Usługach Finansowych, EBTN podkreślał, że należy stworzyć wspólny język dla bankowców i szkoleniowców bankowych, z myślą o klientach i jakości usług, które im oferujemy. Podjęto trudne zadanie szczegółowej analizy przebiegu procesów biznesowych w trzech wybranych obszarach: compliance, obsługa bankowa MSP oraz doradztwo finansowe dla klientów. Po rozpisaniu procesu na czynności wskazano kluczowe kompetencje niezbędne, na każdym jego etapie, dla pracownika bankowego. Następnie, zgodnie z definicją kompetencji w EQF, przełożono je na wiedzę, umiejętności oraz samodzielność i odpowiedzialność. To ćwiczenie, pomyślnie przeprowadzone w międzynarodowym, mulitidyscyplinarnym zespole składającym się z bankowców, szkoleniowców i ekspertów od rozwoju zawodowego, pomimo że niezmiernie trudne, daje pewność, że wypracowane rozwiązania będą odpowiadać potrzebom sektora finansowego i generować praktyczne, biznesowe korzyści.
Źródło: Warszawski Instytut Bankowości