Autoryzowanym Doradcą (AD) może zostać firma inwestycyjna lub firma świadcząca usługi doradcze
w zakresie obrotu gospodarczego (w tym doradztwa finansowego, doradztwa prawnego, audytu finansowego).
Celem uzyskania statusu AD należy złożyć do organizatora ASO wypełniony wniosek o wpis na Listę Autoryzowanych Doradców. Wniosek powinien zawierać:
a)informację o prowadzonej działalności oraz informację na temat doświadczenia i kwalifikacji wnioskodawcy lub osób nim zarządzających, ze szczególnym uwzględnieniem doświadczenia
w zakresie działalności związanej z obrotem instrumentami finansowymi,
b)informację o planowanych działaniach w zakresie pozyskiwania nowych emitentów,
c)informację na temat struktury organizacyjnej i władzach wnioskodawcy,
d)informację o strukturze własnościowej wnioskodawcy,
e)wskazanie osoby uprawnionej do bezpośrednich roboczych kontaktów z Organizatorem Alternatywnego Systemu.
Do wniosku należy dołączyć zobowiązanie:
a)przestrzegania zasad i przepisów obowiązujących w alternatywnym systemie,
b)niezwłocznego informowania Organizatora Alternatywnego Systemu o wszelkich istotnych zmianach informacji dołączonych do wniosku,
c)niezwłocznego informowania Organizatora Alternatywnego Systemu o wszelkich istotnych zdarzeniach lub okolicznościach mających lub mogących mieć wpływ na prawidłowe wykonywanie zadań Autoryzowanego Doradcy,
d)współdziałania z Organizatorem Alternatywnego Systemu na rzecz rozwoju alternatywnego systemu obrotu, w tym poszukiwania nowych emitentów,
e)przekazywania Organizatorowi Alternatywnego Systemu corocznych sprawozdań z wykonywania zadań Autoryzowanego Doradcy.
Autoryzowani doradcy
Pracę Autoryzowanych Doradców weryfikuje Giełda. Corocznie do 15 stycznia Autoryzowany Doradca przekazuje Organizatorowi Alternatywnego Systemu sprawozdanie za poprzedni rok kalendarzowy.
W sprawozdaniu przedstawiane są informacje dotyczące działań jakie prowadził on w charakterze Autoryzowanego Doradcy w danym okresie sprawozdawczym.
Dodatkowo, corocznie przeprowadzana jest weryfikacja pracy Autoryzowanych Doradców, w toku której Giełda odbiera status AD podmiotom, które nie spełniają obowiązków narzuconych na Doradców, bądź nie wprowadziły do obrotu akcji minimum jednej spółki w okresie roku od otrzymania licencji AD.
Autoryzowany Doradca za swoją usługę wprowadzenia spółki do Alternatywnego Systemu Obrotu oraz ofertę prywatną bądź publiczną akcji pobiera wynagrodzenie wypłacane przez emitenta. Istnieje możliwość obniżenia przez emitenta kosztów emisji wykorzystując w tym celu fundusze unijnie. Dzięki Działaniu 3.3.2 POIG (Program Operacyjny Innowacyjna Gospodarka) istnieje możliwość ubiegania się o refinansowanie do 50% środków przeznaczonych na zakup usług doradczych w zakresie przygotowania dokumentacji i analiz niezbędnych do pozyskania inwestora zewnętrznego o charakterze udziałowym.
Odpowiedzialność Autoryzowanego Doradcy
Autoryzowany Doradca odpowiada przede wszystkim za poprawność sporządzenia Dokumentu Informacyjnego przez Spółkę. Do jego obowiązków należą m.in.:
a)badanie, czy sporządzenie dokumentu informacyjnego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie do obrotu danych instrumentów finansowych nastąpiło zgodnie z wymogami określonymi
w Regulaminie Alternatywnego Systemu Obrotu,
b)złożenie oświadczenia, że dokument informacyjny został sporządzony zgodnie z wymogami określonymi w Regulaminie Alternatywnego Systemu Obrotu oraz, że według jego najlepszej wiedzy i zgodnie z dokumentami i informacjami przekazanymi mu przez emitenta, informacje zawarte w dokumencie informacyjnym są prawdziwe, rzetelne i zgodne ze stanem faktycznym oraz, że nie pominięto w nim żadnych faktów, które mogłyby wpływać na jego znaczenie i wycenę instrumentów finansowych wprowadzanych do obrotu, a także że opisuje on rzetelnie czynniki ryzyka związane z udziałem w obrocie danymi instrumentami,
c)badania, czy spełnione zostały warunki wprowadzenia instrumentów finansowych emitenta do obrotu w alternatywnym systemie oraz złożenia w tym zakresie stosownego oświadczenia,
d)współdziałania z emitentem w zakresie wypełniania przez emitenta obowiązków informacyjnych określonych w Regulaminie Alternatywnego Systemu Obrotu (w okresie minimum 1 roku od dnia debiutu instrumentów finansowych danego emitenta w ASO),
e)bieżącego doradzania emitentowi w zakresie dotyczącym funkcjonowania jego instrumentów finansowych w alternatywnym systemie (w okresie minimum 1 roku od dnia debiutu instrumentów finansowych danego emitenta w ASO).
Do zadań Autoryzowanego Doradcy należy również przygotowanie emitenta do funkcjonowania w ASO. Przygotowanie to odbywa się poprzez cykl szkoleń, a także wprowadzenie wewnętrznych procedur
i regulacji zapewniających prawidłowe funkcjonowanie emitenta w Alternatywnym Systemie Obrotu.
Celem dokonania weryfikacji zasadności wprowadzenia instrumentów do obrotu, Autoryzowany Doradca powinien posiadać wiedzę na temat emitenta pozwalającą na ocenę zarówno sytuacji podmiotu, jak i ocenę perspektyw dla branży w której działa emitent. W tym celu przeprowadza się m.in. due diligence prawny i finansowy, dokonuje się oceny ryzyk prowadzonej działalności i perspektyw jej rozwoju w przyszłości.
W związku z ofertą prywatną Autoryzowany Doradca powinien zapewnić, aby emitent lub akcjonariusz dokonując oferty niepublicznej instrumentów finansowych, w związku z zamiarem ich wprowadzenia do alternatywnego systemu obrotu, przekazał podmiotom, do których kieruje propozycję nabycia tych instrumentów, dokument zawierający co najmniej następujące informacje określone w Załączniku Nr 1 do Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu:
a)informacje określone w § 7 (Czynniki ryzyka),
b)informacje określone w § 9 (Dane o instrumentach finansowych wprowadzanych do alternatywnego systemu obrotu),
c)informacje określone w § 10 (Dane o emitencie),
d)informacje określone w § 11 (Sprawozdania finansowe),
e)informacje określone w § 12 pkt 1 (Odpis z właściwego dla emitenta rejestru),
f)informacje określone w § 12 pkt 2 (Ujednolicony aktualny tekst statutu emitenta oraz treść podjętych uchwał walnego zgromadzenia w sprawie zmian statutu spółki nie zarejestrowanych przez sąd).
Ponadto Autoryzowany Doradca powinien zapewnić, aby emitent lub akcjonariusz prezentując dokument,
o którym mowa powyżej, przekazał podmiotom, do których kieruje propozycję nabycia instrumentów nim objętych, informację, że:
a)dokument ten nie stanowi dokumentu informacyjnego w rozumieniu przepisów Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu oraz, że jego treść nie była badana ani zatwierdzana przez Organizatora Alternatywnego Systemu;
b)dokument ten może różnić się pod względem formy lub treści od przyszłego dokumentu informacyjnego (w rozumieniu przepisów Regulaminu Alternatywnego Systemu Obrotu) sporządzanego w związku z ubieganiem się o wprowadzenie instrumentów finansowych będących przedmiotem oferty niepublicznej do alternatywnego systemu obrotu na rynku NewConnect.
W związku z oferowaniem akcji w subskrypcji prywatnej na Autoryzowanym Doradcy ciąży obowiązek sporządzenia informacji z przebiegu oferty w postaci Raportu. Raport ten powinien zostać złożony do Organizatora ASO najpóźniej w dniu złożenia wniosku o wprowadzenie akcji będących przedmiotem tej oferty do obrotu. Minimalne informacje zawarte w Raporcie określa dokument „Autoryzowany Doradca
w Alternatywnym Systemie Obrotu”.
Źródło: Trinity Capital Investments SA