Minęło właśnie 200 pierwszych dni Pana prezesury. Co się w tym czasie wydarzyło i jak ocenia Pan kondycję firmy?
W mojej ocenie First Data Polska jest czołowym graczem z istotną pozycją na rynku. Dostrzegam i doceniam dokonania i widzę potencjał drzemiący w ogromnej wiedzy i doświadczeniu pracowników i całej organizacji. Chcę podkreślić z całą mocą, że mówię to z perspektywy osoby związanej z firmą stosunkowo niedługo.
Wywodzę się ze świata finansów, gdzie suma zawsze musi się zgadzać. I wynik mojego rachunku nie pozostawia wątpliwości. First Data to firma, która zbudowała polski rynek płatności, dynamicznie rozwija go, inspiruje i wskazuje kierunki zmian. Stworzyła branżę bezgotówkową w Polsce, uruchamiając pierwszy terminal płatniczy i wprowadzając pierwszą – i jak dotąd jedyną krajową – polską kartę płatniczą, a także outsourcingową ofertę dla banków na zarządzanie kartami.
Dwie dekady później jest liderem mobilnych płatności zbliżeniowych: HCE, Google Pay, Apple Pay, i współtworzy system biletowy oparty na karcie NFC. Została wybrana jako wyłączny partner dostarczający terminale do urzędów i zainstalowała pierwsze bezpłatne urządzenie w Programie Polska Bezgotówkowa, a najważniejszym wydarzeniem początku 2019 jest ogłoszenie współpracy z Samsung Electronics Polska i Cardtek nad najnowocześniejszym SoftPosem na rynku. First Data nie tylko tworzy nową bezgotówkową rzeczywistość, ale aktywnie pracuje nad rozwiązaniami płatności jutra.
FIRST DATA W CZOŁÓWCE
Rynek nie stoi jednak w miejscu i w wielu segmentach działań First Data wzrosła nie tylko konkurencja, lecz także tempo zmian. Co stanowi dziś największe wyzwanie?
W sektorze bankowym, dla którego świadczymy usługi outsourcingowe, jest to kolejna fala konsolidacji. Biorą w niej udział również nasi klienci – z pozytywnym lub negatywnym dla nas skutkiem. Akceptujemy ten stan rzeczy jako naturalną kolejność zdarzeń na rynku. Działamy na rzecz dalszego rozwoju naszego biznesu, doskonaląc naszą ofertę produktową i usługową. Dzięki temu Bank Pocztowy wybrał nas na partnera outsourcingowego, a z kolejnymi klientami trwają już rozmowy. Obsługujemy w tej chwili 20 banków i instytucji finansowych i zarządzamy 5,5 mln kart.
Dziś jednak świat finansów to nie tylko banki.
Dlatego otwieramy się na współpracę z firmami z branży fintech, które mają pomysł i ambicje, aby zaproponować klientom usługi płatnicze. Mamy już pierwszego partnera z tego sektora. Jednocześnie będziemy wspierać naszych bankowych klientów we współpracy z fintechami, zgodnie z wymogami PSD2.
Jaką rolę chce grać First Data w nadchodzących latach?
Coraz częściej partnerzy postrzegają nas jako doświadczonego doradcę, łączącego światy bankowości i technologii w obszarze płatności, które doskonale znamy i rozumiemy. Jesteśmy w gronie pionierów zmiany, która ukształtuje rynek w najbliższym czasie. I wykorzystamy do tego unikatowe na polskim rynku kompetencje – outsourcera wspierającego wydawców kart, agenta rozliczeniowego z największą na rynku ofertą usług dodatkowych oraz integratora innych rozwiązań.
Na marginesie dodam, że jeden z naszych bankowych klientów, który jesienią 2018 obchodził 10-lecie istnienia i współpracy z nami, był na początku start-upem i poszukiwał partnerów do wsparcia działalności. Zaufaliśmy sobie i dziś Alior Bank, bo o nim mówię, jest w czołówce liderów innowacji w branży!
A jakie wyzwania stoją przed First Data Polska po drugiej stronie – w świecie akceptantów?
Odpowiadając krótko i wprost – utrzymać czołową pozycję na rynku agentów rozliczeniowych, którą zajmujemy nieprzerwanie od blisko 30 lat, i wyznaczać nowe kierunki. Ostatnie kilkanaście miesięcy upłynęło pod znakiem zmian, które nadały rynkowi płatności bezgotówkowych nową energię. Wyzwaniem jest skutecznie działać w tych nowych warunkach.
Postęp technologiczny i zmiany społeczne w sposób zasadniczy zmieniają podejście przedsiębiorców do prowadzenia biznesu. Oczekują oni szybkich i wygodnych rozwiązań i szybka adaptują pojawiające się na rynku innowacje. Dlatego w 2019 nasza oferta produktowa będzie się skupiać na dynamicznym rozwoju trendu mobilności.
Czy to się udaje?
Z satysfakcją stwierdzam, że tak! I w wielu obszarach widać dobre efekty. Pierwszym był sektor publiczny. Zostaliśmy wybrani na partnera programu POS GOV realizowanego przez Krajową Izbę Rozliczeniową i Ministerstwo Przedsiębiorczości i Technologii. Spełniliśmy wysokie wymagania przetargu, który określał konkretne funkcje terminali dla sektora publicznego, materiały szkoleniowe, możliwości operacyjne agenta rozliczeniowego – dostawy, edukację, serwis.
Jak podsumowałby Pan rok pracy z sektorem publicznym?
Intensywny i owocny. Dostarczyliśmy terminale 1600 urzędom. Od momentu uruchomienia programu Polacy zrealizowali w nich przeszło 800 tys. transakcji bezgotówkowych o łącznej wartości ponad 104 mln zł. Terminal znalazł się już w 60% uprawnionych jednostek, a w momencie startu był zaledwie w jednej na 10.
Podczas wielu spotkań z samorządowcami, które przybliżały korzyści z płatności bezgotówkowych, zdobyliśmy wyjątkowe doświadczenie. Mogę powiedzieć, że zdobyliśmy unikatowe kompetencje we współpracy z urzędami. I jesteśmy gotowi je wykorzystać w nowej odsłonie Programu Polska Bezgotówkowa, który teraz obejmuje również sektor publiczny. To ważna zmiana, ponieważ płatności bezgotówkowe w urzędach i podległych im spółkach czy instytucjach to jeden z filarów nowej bezgotówkowej rzeczywistości.
Urzędy to nowa grupa odbiorców programu, który powstał z myślą o drobnych przedsiębiorcach. Czym First Data przyciąga głównych adresatów programu?
W tej grupie odbiorców samo pojawienie się terminala w punkcie sprzedaży już stanowi zmianę jakościową. Firma poszerza krąg klientów o tych płacących bezgotówkowo. Pokazujemy korzyści i usługi dodatkowe zarówno dla klientów, jak i punktu sprzedaży – wypłaty gotówki, doładowania telefonów, przewalutowania. Powiedzmy jednak szczerze – to dziś robi każdy gracz w programie. Wprowadziliśmy zatem wyróżniki First Data – nowe modele terminali, nowe instrukcje umożliwiające samodzielną instalację urządzenia, instrukcje wideo na YouTube, a także specjalny portal internetowy, który umożliwia przedsiębiorcy kontrolę i przegląd transakcji.
TAM, GDZIE SKALA MA ZNACZENIE
First Data Polska pracuje również ze średnim i dużym biznesem, którego do płatności bezgotówkowych nie trzeba przekonywać.
Minione kwartały przyniosły nadspodziewanie dobre wyniki. To utwierdza mnie w przekonaniu, że mamy najlepszą ofertę dla najbardziej wymagających klientów, którzy oczekują najnowocześniejszych rozwiązań i partnera o odpowiednich możliwościach technologicznych, operacyjnych i logistycznych.
Z kim First Data nawiązała współpracę?
Wybrali nas z branży retail m.in.: Dino i Komputronik, z sektora HORECA: nowy Hotel Europejski w Warszawie oraz sieć kilkunastu krakowskich restauracji. Niebawem ogłosimy kolejne duże kontrakty.
Rywalizacja na rynku nie przebiega już na poziomie cen. Ceny są niskie, marże są niskie, różnice są już niewielkie. Najwięksi klienci oczekują przewagi jakościowej, którą daje technologia i innowacja. W ten sposób przekonaliśmy wielu klientów, m.in. Żabkę, i nie było to nasze ostatnie słowo.
Łącznie już blisko 65 tys. klientów wykorzystuje nasze terminale. Pozyskując nowych, cały czas pracujemy nad rozwiązaniami dla całej naszej bazy firm. Najświeższy przykład to uruchomienie akceptacji kart UnionPay. To największa organizacja płatnicza na świecie, mimo że działa właściwie wyłącznie na rynku chińskim. Dla polskiej branży HORECA i turystycznej to bardzo dobra wiadomość – goście z Chin będą mogli płacić własnymi kartami bez potrzeby szukania kantorów. Jest to efekt nawiązania współpracy First Data i UnionPay na poziomie globalnym.
INNOWACJE LOKALNE I GLOBALNE
Co jeszcze First Data Polska czerpie z międzynarodowego zasięgu z korzyścią dla klientów?
First Data jest światowym liderem elektronicznych płatności, obecnym w ponad 100 krajach, przetwarzającym ponad 3000 transakcji na sekundę o wartości 2,4 biliona USD rocznie.
Z jednej strony oznacza to dla nas udział w wielu fascynujących przedsięwzięciach. Jeden z naszych menedżerów stoi na czele pionu retail w międzynarodowym zespole powołanym do pracy z największymi klientami w regionie EMEA. Pracuje w nim jeszcze kilku polskich menedżerów. Efektem ich działań było nawiązanie współpracy z francuską siecią hoteli Accord, pochodzącą z kraju, w którym First Data nie ma biura. W ten sposób jesteśmy gotowi pozyskiwać największych klientów w całej Europie.
Z drugiej strony nasi specjaliści na miejscu, w Polsce, pracują nad rozwiązaniami dla klientów First Data na całym świecie. Solidną bazę do tego stanowi niemal 30 lat doświadczeń. Nie każde biuro First Data dysponuje takim zapleczem. My tak – dlatego korporacja powierzyła nam rozwój nowych produktów i usług. Zajął się tym Digital Team, który jest jednym z centrum R&D dla całej korporacji.
Polska jest też rynkiem, na którym testujemy wiele rozwiązań – choćby ze względu na upowszechnienie płatności zbliżeniowych i mobilnych – zanim trafią do Azji czy Ameryki Łacińskiej.
Oprócz rozwijania i testowania nowych produktów, w Warszawie znajduje się centrum księgowo-rozliczeniowe pracujące na rzecz innych krajów First Data. To jeszcze jeden przykład naszego wsparcia dla korporacji.
Rynek bezgotówkowy w dużej mierze został zbudowany na terminalach i kartach. Dziś jednak karty stają się wirtualnymi tokenami, a coraz więcej funkcji terminala przejmuje oprogramowanie. Jak do tej zmiany szykuje się First Data?
Nad tym właśnie pracuje nasz zespól rozwoju produktów dla banków i akceptantów – zarówno największych sieci jak i MSP. I Polska, wśród innych biur First Data, doskonale będzie nadawać się do testowania tego rozwiązania.
Już dziś bilety papierowe zastępuje płatnicza karta zbliżeniowa plastikowa lub w telefonie. Toczą się prace nad fiskalizacją online i e-paragonem, przed nami wejście dyrektywy PSD2 i trwający Program Polska Bezgotówkowa. Pełne efekty pojawią się za dwa lub trzy lata i wtedy do realizacji transakcji będą potrzebne nowe rozwiązania i inne urządzenia. Kasy fiskalne online nie będą już drukować paragonów, a terminal zostanie zastąpiony SoftPosem, nad którym pracujemy z czołowym graczem branży mobilnej. Z ogromną satysfakcją mogę już ujawnić, że jest to Samsung Electronics Polska!
To pokazuje, że Polska wyznacza trendy w korporacji i ma jej pełne wsparcie w tworzeniu innowacji.
Może Pan wskazać czytelnikom taką lokalną, polską, innowację?
Doskonałym przykładem jest mobilna platforma First Data, która powstała w odpowiedzi na otwierający się rynek płatności NFC – z myślą o naszych bankowych klientach. Dokonaliśmy znaczących inwestycji w niezbędne technologie i stworzyliśmy siłami naszych inżynierów i menedżerów rozwiązanie unikatowe w skali korporacji i globalnego rynku. Docenili je klienci, było wielokrotnie nagradzane i wciąż jest rozwijane.
Tak samo było z rozwiązaniem do rozliczania transakcji w systemach biletowych, które pojawia się w kolejnych polskich miastach. Włożyliśmy w nie wiedzę, doświadczenie i technologię, zyskując wyjątkową przewagę na rynku.
Chciałbym podkreślić, że jeżeli First Data angażuje się w nowy segment rynku, robi to zawsze na 100%, wykorzystując wszystkie moce operacyjne i technologiczne oraz, oczywiście, talenty i energię pracowników.
Czy polskie wyniki przekładają się na kondycję całej firmy?
First Data znacząco poprawia wyniki i bardzo się cieszę, że Polska też się do tego przyczynia. Poprawa wyników to między innymi efekt trzech przejęć z 2017 roku, które rozwinęły jej kompetencje w dziedzinie przetwarzania transakcji online oraz integracji technologii płatniczych, m.in. w biznesowych systemach ERP. Pierwsza spółka to BluePay – dostawca technologii do obsługi płatności online (Card Not Present). Korzysta z niej 77 tys. firm w USA i Kanadzie, których klienci generują transakcje o wartości 19 mld USD rocznie. Jej technologie zostały zaimplementowane w 450 systemach i platformach.
Druga spółka to CardConnect, która specjalizuje się w integracji technologii płatniczych w systemach ERP dla największych przedsiębiorstw, oferuje także własne rozwiązania dla małego i średniego biznesu, m.in. CardPointe oraz CoPilot. Z jej rozwiązań korzysta około 67 tys. firm, których klienci generują transakcje o wartości 26 mld USD rocznie.
Trzecią firmą jest Acculynk, dostawca technologii do rozliczania i bezpieczeństwa płatności kartowych online, które zostały wykorzystane przez First Data, np. do uruchomienia akceptacji kart chińskiej organizacji płatniczej UnionPay oraz płatności mobilnych Alipay w Stanach Zjednoczonych.
KULTURA ORGANIZACYJNA NA TAK
Osiągnięcia, o których mówimy, nie byłyby możliwe bez odpowiedniego przygotowania organizacji, zaangażowania ludzi, kultury nastawionej na działanie. Jak to wypracować?
W First Data nazywam to ewolucyjną rewolucją. Ewolucyjną, ponieważ wielu naszych pracowników zatrudnionych jest u nas od powstania Polcardu i są prawdziwą skarbnicą wiedzy. Rewolucję wprowadzają z kolei pracownicy przychodzący z innych firm i branż, nowe pokolenie. To daje fantastyczny miks kompetencji. To jest prawdziwa wartość naszej firmy.
Z dumą dodam, że liczba pracowników przekroczyła już 500 osób i przeprowadziliśmy się do nowego biura. Nowoczesne i wygodne wnętrza dodadzą nam nowej energii do działania nad kolejnym innowacyjnymi projektami.
Czego jeszcze możemy się w takim razie spodziewać od First Data w najbliższym czasie?
Nasza skala lokalna jest już na tyle duża, że możemy rozważyć obsługę klientów zagranicznych na ościennych rynkach, którym zaproponujemy usługi akceptacji i przetwarzania płatności w lokalnej walucie. W kręgu naszego zainteresowania są m.in. Czechy, Słowacja, kraje bałtyckie, Serbia, Chorwacja.
Niedawna sprzedaż kilku spółek w Europie powoduje, że możemy działać tam bez tworzenia konkurencji innym oddziałom First Data. Korporacja skupia się na najważniejszych rynkach w tej części świata – Wielkiej Brytanii, Niemczech i Polsce. To dla nas wielkie wyróżnienie, że jesteśmy w tej grupie krajów.
Na koniec chcielibyśmy jeszcze zapytać Pana o prywatne pasje i zainteresowania.
Jestem wielkim zwolennikiem wszelkich aktywności sportowych. To doskonały sposób na dobre samopoczucie i kondycję, jeżeli w pracy wiele godzin spędza się przed ekranem. Moją zimową pasją od wielu lat jest snowboard. Z dyscyplin całorocznych to squash stał się sportem, w który zaangażowałem się najbardziej, biorąc regularny udział w zawodach. Aby poprawić kondycję, włączyłem również bieganie średniodystansowe. Intensywność rozgrywek sportowych ograniczyła trochę kontuzja, ale wciąż śledzę innych graczy i wyniki. Niebawem jednak wracam do gry i zapraszam wszystkich chętnych do klatki!
BIOGRAM
Krzysztof Polończyk został powołany na stanowisko prezesa First Data Polska w marcu 2018 roku. Kierownictwo korporacji doceniło jego zaangażowanie w realizację strategicznych kierunków rozwoju firmy – wzmacniania pozycji lidera innowacyjnych rozwiązań i projektów terminalizacji polskich firm i urzędów.
Krzysztof Polończyk w latach 2001-2006 pracował w Unilever Polska, gdzie specjalizował się w obszarze Business Finance. Kolejne doświadczenia zdobywał w Baxter Polska (branża farmaceutyczna), kierując w latach 2010-2013 działem finansów jako CFO i członek zarządu w Polsce oraz krajach nadbałtyckich. W 2013 przeszedł do Działu Regionalnego – najpierw CE, potem ECEMEA – w którym zarządzał obszarem Commercial Pricing. Do First Data Polska dołączył w 2016 roku obejmując stanowisko dyrektora finansowego. Od października 2017 roku jako członek zarządu i dyrektor finansowy pełnił obowiązki prezesa First Data Polska. Jest absolwentem Akademii Ekonomicznej w Katowicach. Żonaty, ma dwóch synów.