Kierowcy elektryków nie będą już musieli używać osobnej aplikacji dla każdej sieci stacji ładowania. Aby naładować samochód wystarczy karta płatnicza.
W pierwszej połowie 2024 roku zaczną obowiązywać nowe przepisy dotyczące płatności za ładowania pojazdów EV. Wprowadzą one obowiązek udostępnienia kierowcom możliwości korzystania z płatności ad hoc, na wszystkich nowo uruchomionych stacjach ładowania. Choć do tego czasu pozostało jeszcze kilka miesięcy, Elocity i eService mają już gotowe rozwiązanie, które zdecydowanie uprości sposób, w jaki mogą odbywać się tego typu płatności.
Dzięki integracji terminali i systemów płatniczych eService oraz autorskiego oprogramowania Elocity powstało rozwiązanie płatnicze umożliwiające współpracę ze stacjami ładowania różnych producentów. Dla operatorów sieci ładowarek oznacza ono możliwość szybkiej implementacji kompleksowego rozwiązania spełniającego wymagania regulacyjne w zakresie płatności ad hoc oraz automatycznego fakturowania zakupu, a dla ich klientów wygodę korzystania ze stacji ładujących oraz łatwe i bezpieczne płacenie kartą za pobraną energię.
eService jest liderem rynku akceptacji kart płatniczych i rozliczania transakcji elektronicznych w Polsce, a także największym dostawcą technologii w zakresie usług rozliczeniowych w Europie Środkowo-Wschodniej. Firma jest też uznanym dostawcą usług płatniczych dla rozwiązań stosowanych w e-commerce oraz m-commerce. Rozwiązania dostarczone przez eService zapewnią m.in. wygodne
i bezpieczne rozliczenia za pobraną energię użytkownikom stacji ładowania Porsche na Słowenii. We współpracy z Elocity firma wychodzi naprzeciw potrzebom kierowców aut elektrycznych także w Polsce.
Wspólny projekt eService i Elocity to odpowiedź na potrzeby użytkowników, ale także dostosowanie się do unijnych regulacji, dotyczących paliw alternatywnych, popularnie zwanych AFIR (ang. Alternative Fuels Infrastructure Regulation). Zgodnie z nowymi przepisami od pierwszej połowy 2024 roku operatorzy stacji mają obowiązek umożliwić kierowcom korzystanie z płatności ad hoc na wszystkich nowo uruchomionych stacjach. W przypadku stacji o mocy co najmniej 50 kW powinien to być czytnik kart płatniczych lub urządzenie do płatności bezdotykowych. W przypadku stacji o słabszej mocy rozwiązaniem może być zastosowanie urządzeń korzystających z internetu i umożliwiających bezpieczne płatności np. QR.
Dostosowanie infrastruktury ładowania do nowych przepisów wymaga od operatorów zaangażowania, bo aktualnie znaczna część stacji nie jest przystosowana do płatności ad hoc. Pojawia się też pytanie: jak sprawić, aby kierowcy samochodów elektrycznych, korzystając z płatności jednorazowych, mieli łatwy dostęp do faktur za ładowanie, tak jak w przypadku korzystania z aplikacji.
Z odpowiedzią przychodzi Elocity, które dzięki integracji z systemem eService stworzyło ofertę korzystną dla operatorów stacji ładowania i ich użytkowników.
– Jakie są przewagi naszego rozwiązania? Oczywiście operator stacji wyposażonej w terminal płatniczy wywiązuje się z obowiązków, które nakładają na niego przepisy i ułatwia klientom wygodne płatności. Ponadto korzystając z naszego rozwiązania gwarantuje użytkownikom natychmiastowy dostęp do faktur. Wystarczy, że podczas ładowania kierowca poda NIP i numer telefonu, a automatycznie otrzyma SMS z linkiem do faktury – mówi Adrian Nocuń, członek zarządu Elocity odpowiedzialny za wdrożenie terminali płatniczych.
Jak podkreśla Adrian Nocuń, rozwiązanie Elocity i eService oferuje operatorom dostęp do kompletu danych z wszystkich ładowań, jakie odbyły się w ramach infrastruktury operatora poprzez jeden interfejs, niezależnie od tego, czy ładowanie inicjowane było z poziomu terminala czy też aplikacji. – To rozwiązanie automatyczne i bezobsługowe dla operatorów – zaznacza Adrian Nocuń.
To jednak nie wszystkie korzyści i udogodnienia. Terminale płatnicze zintegrowane z systemem Elocity są dostępne wraz ze stacjami różnych producentów. Mogą być także montowane na słupku i obsługiwać jednocześnie wiele stacji. Dzięki temu terminale oferowane przez Elocity i eService stanowią idealne rozwiązanie dla lokalizacji z większą liczbą stacji, także tych o mocy niższej niż 50 kW. Terminal może być więc z powodzeniem stosowany również dla stacji AC jako forma płatności ac hoc wymagana przepisami unijnymi.
Źródło: Elocity