PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeNowe badanie: postawienie tylko na boty w contact center to kosztowny błąd

Nowe badanie: postawienie tylko na boty w contact center to kosztowny błąd

Informacje 19.09.2025 (07:03)

Nadmierne poleganie na sztucznej inteligencji w obsłudze klienta może pozbawiać firmy znacznych przychodów. Pokazuje to niedawne badanie przeprowadzone w Wielkiej Brytanii przez firmę Ventrica na ponad 2000 konsumentów, którzy wyraźnie stwierdzili, że preferują obsługę przez ludzi, a nie boty. I są w stanie wydać nawet o 2500 zł rocznie więcej na marki, które zapewniają im pozytywne doświadczenia oparte na kontakcie z człowiekiem.

„Zdaniem Brytyjczyków, tylko 4% pozytywnych doświadczeń w obsłudze klienta w ciągu ostatnich 12 miesięcy zostało zapewnionych przez sztuczną inteligencję. Zaledwie 18% stanowiły interakcje łączące AI z kontaktem ludzkim. Co więcej, tylko 53% respondentów uznało chatboty za skuteczny sposób rozwiązywania problemów, podczas gdy rozmowy telefoniczne osiągnęły aż 87% skuteczności” – komentuje Krzysztof Lewiński, CEO w Armatis Polska, wiodącego europejskiego outsourcera obsługi klienta i sprzedaży.

Jak podkreśla ekspert, te wyniki są alarmujące dla firm, które stawiają wyłącznie na automatyzację. Potwierdzają one, że zastąpienie ludzi przez AI w contact center nie nastąpi szybko.

Ludzki kontakt generuje wymierne korzyści finansowe

Badanie ujawniło, że 76% pozytywnych doświadczeń w obsłudze klienta było zapewnianych wyłącznie przez ludzi, a 72% wszystkich interakcji – niezależnie od tego, czy zaczynały się od chatbota – ostatecznie wymagało interwencji człowieka.

Jak pokazały badania, konsekwencje finansowe tych preferencji dot. obsługi przez człowieka, a nie bota, są znaczące:

  • Brytyjczycy są gotowi wydać do 100 funtów więcej na marki po pozytywnym doświadczeniu
  • Wśród osób w wieku 18-34 lata kwota ta podwaja się (100-199 funtów)
    53% konsumentów dokonuje powtórnych zakupów po pozytywnym kontakcie
  • Dodatkowe 16% deklaruje zamiar ponownego zakupu
  • 79% respondentów potwierdza wzrost lojalności wobec marki

„Jak łatwo policzyć, przy średnio pięciu kontaktach z obsługą klienta rocznie, konsumenci mogliby wydawać do 500 funtów więcej rocznie, gdyby marki inwestowały w pozytywne doświadczenia klienta oparte na ludzkim kontakcie” – analizuje wyniki badania Krzysztof Lewiński.

Telefon wciąż królem komunikacji

Tym, co szczególnie zwraca uwagę w badaniu Ventrica, jest fakt, że pomimo cyfrowej rewolucji i nacisków na digitalizację, konsumenci wciąż stawiają na sprawdzone kanały komunikacji. Aż 82% ankietowanych dzwoniło do obsługi klienta w ciągu roku, podczas gdy tylko 65% używało chatbotów. To pokazuje, że ludziom nadal zależy na bezpośrednim kontakcie.

„E-mail, który wydawałby się przestarzały wobec nowoczesnych komunikatorów, jest nadal używany do komunikacji z działami obsługi przez 75% konsumentów – znacznie więcej niż WhatsApp (39%) czy media społecznościowe (36%). To dowodzi, że w contact center nadal sprawdza się to, co działa skutecznie, a nie to, co jest najnowsze technologicznie” – analizuje wyniki badania Krzysztof Lewiński.

Co sprawia, że obsługa jest pozytywna?

Badanie bardzo precyzyjnie określiło również, czego oczekują klienci od działów obsługi. Na pierwszym miejscu jest szybkość rozwiązania problemu – wskazuje na to 69% respondentów. Drugie miejsce zajmuje jasna i zrozumiała komunikacja (45%). A na trzecim miejscu znalazła się empatia, wskazana przez 31% badanych.

„Warto podkreślić rolę empatii – wskazuje na nią co trzeci badany jako kluczowy element pozytywnej obsługi. To właśnie tutaj obsługa przez ludzi ma bezkonkurencyjną przewagę nad sztuczną inteligencją. Dlatego firmy powinny przestać traktować obsługę klienta jako centrum kosztów i zacząć widzieć w niej motor przychodów i lojalności. Empatyczny, ludzki kontakt buduje więź z marką, a za takie doświadczenia klienci są gotowi płacić znacznie więcej” – podsumowuje Krzysztof Lewiński.

Źródło: Armatis

analizy 2025-09-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców