PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćOferta, przetarg czy sens – rzecz o szkoleniach

Oferta, przetarg czy sens – rzecz o szkoleniach

Nasz gość 19.05.2009 (06:50) artykuł nadesłany

„To, że mam go zabić, to nie powód, bym był wobec niego nieuprzejmy”- tak podobno Churchill wytłumaczył swoim ludziom, dlaczego był uprzedzająco grzeczny wobec ambasadora wrogiego kraju, odsyłając go do więzienia. Podobna ostrożność przyda się też HR-owi, szczególnie wtedy, kiedy wiele firm partnerskich w branży HR ma kłopoty. Pamiętajcie proszę – ja żyję ze szkoleń, nie z rozmów o szkoleniach i pisania ofert. 

„Tak naprawdę, dziś w kryzysie mamy pieniądze, mamy dobre pomysły – niszczy nas brak zaufania”
Andrzej Nartowski, szef Polskiego Instytutu Dyrektorów

Marek Skała

Kto nie słyszał na przełomie marca i kwietnia o evencie w 7 miastach, dla grup 240-osobowych podzielonych na 6 „zespołów warsztatowych”, realizowanym w postaci trzygodzinnych warsztatów luzem? Dostałem i ja, a jakże, zaproszenie do złożenia oferty, a zaraz potem – jeszcze 5 zapytań od innych firm i agencji również zaproszonych przez tegoż klienta. W efekcie minimum 6, a w rzeczywistości pewnie z 15 firm starało się coś „wymodzić”. Słowo „wymodzić” jest jak najbardziej zasadne, bo wymyślona forma realizacji (bez wskazania celów!) była nie do zrealizowania z sensem. A jeśli – np. 3-4 trenerów na jednej sali, razy 6 sal – to skrajnie droga.

Efekt – pod warunkiem, że go znamy, można osiągać w rozmaity sposób. Tymczasem klient ogłosił formę realizacji, ale nie podał, jakiego celu oczekuje i odmawiał informacji – wszelkie pytania kwitując słowami: „Liczymy na waszą kreatywność”. W efekcie kilkanaście firm „rzeźbiło w gównie”, bo tak w branży szkoleniowej określa się podobne sytuacje. Zwyczajowo wrzuca się „niby-ofertę” mówiącą, że zrobimy coś, pokazujemy, że mamy czym i mamy pomysły – i teraz czekamy na odzew. Jakiekolwiek myślenie na ten temat nie ma sensu, bo jeśli nie ma celu, to o realizacji czego myśleć? Jednak dwa razy się udało. Klient dostał taką masę bzdur (oferenci niewinni – nie wiedzieli przecież, czego klient oczekiwał), ale w konsekwencji odrzucił wszystko i na gwałt szukał ratunku – tym razem już partnera rozsądnego i działającego z sensem. (Kiedy zaczęliśmy rozmawiać z owym klientem– okazało się na dodatek, że można to zrobić taniej).

Innym zabawnym aspektem takich ogólnopolskich „ruszeń pospolitych” jest zadana lokalizacja i terminy, przy specyficznych wymaganiach dotyczących liczby uczestników i sal. W niektórych miejscach w Polsce jest 1 (słownie jeden) obiekt. Stąd właśnie firmy szkoleniowe dowiadują się, że „są już państwo 7 firmą, która pyta o tę samą imprezę”. Jednak ich problem rozwiązuje fakt, że zazwyczaj okazuje się, że te 7 rezerwacji jest wirtualnych i będzie potrzebna tylko jedna sala, więc ktokolwiek wygra przetarg, dostanie obiekt. Jeszcze zabawniej jest wtedy, kiedy ten sam obiekt w zadanym terminie jest już zarezerwowany przez kogoś innego, a najbliższy hotel o zbliżonych parametrach jest oddalony o 100 km. A klient uparcie odmawia rozmowy.

A jak potoczyły się losy powyższego opisanego projektu? Ano po miesiącu okazało się, że przycięto budżet – sprawa padła. Kilkanaście firm pracowało na próżno.

Dlatego, jeśli możecie, unikajcie w kryzysie takich kwiatków:

1. Pewna firma organizowała event, w tym część szkoleniową. Ponieważ dysponuję wyspecjalizowaną (rzadko spotykaną) wiedzą, zwrócono się też do mnie. Poza typowym zaproszeniem do złożenia oferty porozmawialiśmy osobiście. Po dwóch dniach okazało, że firma zmieniła koncepcję i jednak nie jesteśmy im potrzebni. Zabawnie było potem – 4 firmy dzwoniły do mnie z prośbą o włączenie naszej części do ich oferty. Żadna z nich nie wiedziała, że zmienił się termin i miejsce realizacji eventu. Nie wiem więc, ile osób w całej Polsce pracowało wokół tego projektu bez sensu i potrzeby – skrajne lekceważenie boli w kryzysie bardziej.
  
2. W jednym z zapytań ofertowych byliśmy zobowiązani podpisać wspólne oświadczenie o jakichś etycznych pierdołach we wzajemnych relacjach. Skąd wiem, że pierdołach? Bo na pytanie o konkretny termin płatności otrzymaliśmy odpowiedź – „60 dni + bliżej nieokreślona liczba na krążenie dokumentów wewnątrz firmy”. Datą startową tych 60 dni była data dotarcia faktury, po kilku potwierdzeniach, na określone biuro – na co, oczywiście, ja już wpływu nie miałem. I nikt nie był w stanie powiedzieć, ile dni moja faktura będzie wędrowała po firmie. Skrajnie etycznie.

I przykład odwrotny – zaproszenie do przetargu cenowego. Standardowo pojawiły się wymogi dołączenia rozlicznych dokumentów, referencji etc. Zapytałem, czy zamiast gromadzić te papiery, mogę złożyć deklarację, że je posiadamy, a jeśli wygramy, to zobowiązujemy się do dostarczenia wszystkiego według zapytania ofertowego. Okazało się, że… MOGĘ! Tym samym ileś firm nie musiało wykonywać papierkowej i nikomu nie potrzebnej pracy. W kryzysie wszystkim jest ciężko, więc szanujmy się wzajemnie.

Przetarg nie wyklucza wybrania dobrego szkolenia, ale w mojej ocenie zdecydowanie to utrudnia. Główna przyczyna to fakt obudowania podmiotu przetargu, czyli szkolenia, sporą ilością dodatkowych warunków, które są ważne dla przetargu, niewiele zaś wnoszą do jakości samego szkolenia. Inne przyczyny to oparcie się wyłącznie na papierach (bez związku i wglądu w realny proces szkolenia) czy udział w komisjach osób, które są z różnych działów firmy i nie mają pojęcia o samych szkoleniach. Na dodatek zaprasza się kilkanaście firm szkoleniowych, a to oznacza, że wiele z nich przygotowuje projekty, rezerwuje terminy, ośrodki szkoleniowe – na próżno. Firma zlecająca ma wrażenie, że wybiera najlepszego dostawcę szkoleń – jednak dość często po prostu typuje najlepszy zespół administracyjny (dobrze przygotowane dokumenty), a nie szkoleniowy. Pokutuje tu brak wiary firmy zlecającej we własne siły HR i firmowych specjalistów ds. szkoleń. Oni mają naprawdę dobre rozeznanie rynku i z short-listy trzech firm są w stanie wybrać najlepszą. Jeśli jednak zarząd (lub procedura) się uprze i rozpisze przetarg – może wpaść w kilka pułapek, które utopią sens samego szkolenia.

Marek Skała, Ph.D.
Autor jest szefem Instytutu Szkoleń MEGALIT, trenerem i coachem od 18 lat, autorem książki pt. „Psychologia zmiany – rzecz dla wściekniętych”.

Źródło: PR News

marek skała 2009-05-19
Redakcja PRNews.pl
Tagi: marek skała

Sprawdź także:

a 0 Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.
06.12.2025 (20:07) – informacja prasowa

Statystyki systemów rozliczeniowych KIR w listopadzie 2025 r.

W listopadzie 2025 r. KIR przetworzył w systemie Elixir 175,24 mln transakcji o łącznej wartości 742,18 mld zł. W …

a 0 PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.
06.12.2025 (20:06) – informacja prasowa

PIU: Blisko 40 mld zł wypłaconych odszkodowań i świadczeń po III kwartale 2025 r.

To o 8,4 proc. więcej niż w analogicznym okresie 2024 r. Systematycznie rośnie zarówno liczba ubezpieczonych, jak i …

a 0 KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego
06.12.2025 (20:04) – informacja prasowa

KNF daje zielone światło VeloBankowi na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego

Komisja Nadzoru Finansowego (KNF) jednogłośnie wyraziła zgodę na przejęcie części detalicznej Citi Handlowego przez …

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

PRNews.pl

Zobacz również

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Pracownica oskarża PKO BP o dyskryminację matek. Bank odpowiada: Traktujemy wszystkich równo

Do Bankier.pl napisała pracownica PKO BP, wskazując,…

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Who is who

Dawid Korszeń

Dawid Korszeń

Rzecznik prasowy, Warta Dawid Korszeń jest rzecznikiem…

Elżbieta Anders

Elżbieta Anders

Dyrektor Departamentu Komunikacji Korporacyjnej, PKO Bank Polski…

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska

Małgorzata Morańska Rzecznik Prasowy, Prezes Zarządu Fundacji…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców