„Do końca ubiegłego roku mobilne płatności miały być dostępne we wszystkich polskich sieciach komórkowych. Tak obiecywał zarząd mPaya, spółki zależnej giełdowego ATM, po zawarciu porozumienia z Plusem i Citibankiem. Nie udało się. Za parking czy bilet autobusowy w Warszawie komórką ciągle mogą płacić tylko użytkownicy sieci Plus i Play. Jak dowiedziała się „Rz”, do inicjatywy „Płać komórką” ma zamiar przystąpić BZ WBK, czwarty co do wielkości bank pod względem liczby prowadzonych rachunków. Czy ożywi to projekt?
– mPay dostarcza rozwiązanie, ale partnerzy uznali, że nie ma co promować tej marki. Korzystniej było wysunąć na pierwszy plan bank i operatora. Pierwszemu zależy na pozyskaniu do współpracy pozostałych operatorów, a temu drugiemu na innych bankach – mówi osoba zbliżona do mPaya. Stąd pomysł, by promować przede wszystkim markę „Płać komórką”, a nie mPaya. – „Płać komórką” to jedna z pierwszych inicjatyw zrzeszająca trzy podmioty: bank, operatora i agenta rozliczeniowego – mówi Dorota Szostek-Rustecka z biura prasowego Citibanku. Marka „Płać komórką” jest obecnie kojarzona wyłącznie z płatnościami w warszawskich autobusach, ale ambicje partnerów są znacznie większe.”, czytamy w „Rz”.
„Płać komórką to inicjatywa otwarta, która miała nawet przyjąć postać zarejestrowanego stowarzyszenia. Wszystko po to, aby zachęcić do udziału w niej jak największą liczbę partnerów. Niestety inicjatywa nie przypadła do gustu Orange i Erze, które twierdzą, że rozwiązanie jest niewygodne. Według nieoficjalnych informacji chodzi raczej o strategie międzynarodowych grup telekomunikacyjnych, do których należą obaj polscy operatorzy oraz o osobiste animozje między menedżerami firm. Tak czy inaczej operatorzy zawiązali sojusz, którego celem było wypromowanie konkurencyjnego dla mPaya systemu płatności. Na razie nic z tego nie wynikło, ale wiadomo, że Orange pracuje usilnie razem z MasterCardem nad systemem płatności zbliżeniowych, który może być odpowiednikiem płatności mobilnych.”, czytamy dalej.
Płatności mobilne „Płać komórką” akceptowane są dzisiaj w ponad 1.500 punktach usługowo-handlowych. W pierwszym etapie realizacji projektu usługa jest dostępna przede wszystkim w Warszawie. W płatnościach realizowanych za pomocą telefonu komórkowego z konta w Citi Handlowy wprowadzono limity bezpiecznych płatności. Pojedyncza transakcja nie będzie, więc mogła być wyższa niż 300 złotych, a dzienny limit płatności mobilnych ustalony został na poziomie 500 złotych. Usługa płatności mobilnych „Płać komórką” jest bezpłatna, a klienci będą mogli aktywować usługę podpisując umowę o elektroniczny instrument płatniczy w oddziałach banku Citi Handlowy lub przez Citiphone.
Więcej szczegółów w „Rzeczpospolitej”.
Na podstawie: Łukasz Dec