Polski rynek leasingu po unijnej akcesji
Początek maja to spokojny okres dla leasingodawców. Rynek samochodowy częściowo wysycany kwietniowym boomem, czekał na nowe warunki rynkowe i nowe produkty finansowe. Dynamiczna sprzedaż samochodów i znacząca liczba zawieranych umów leasingowych, w końcu obowiązywania poprzednich regulacji, miały zabezpieczyć klientów przed unijną drożyzną i niepewnością nowego stanu prawnego. Ale tym razem zgodnie z przysłowiem: „z wielkiej chmury mały deszcz”, nowe regulacje o VAT nie tylko nie zepsuły rynku leasingowego, ale dały klientom nowe możliwości.
Niewątpliwie rynek ten wygląda obecnie inaczej, ale, co ważne dla klienta, daje on lepsze możliwości dla niego. Lider polskiego rynku leasingowego – Europejski Fundusz Leasingowy – opracował nową konstrukcję umowy. Jest ona o tyle nowatorska, że w pełni odpowiada wymogom prawnym stawianym przez ustawodawcę, a jednocześnie daje klientowi nową jakość.
Rynek samochodowy po miesiącu obowiązywania nowych regulacji
Samochody podrożały nieznacznie (tak postąpiła część firm, argumentując „bo w Unii jest drożej”), ale wciąż cena samochodów jest atrakcyjna.
Czarne scenariusze na temat nowej rzeczywistości pod rządami nowej ustawy o VAT nie sprawdziły się. Firmy leasingowe rzeczowo zbadały aktualne regulacje prawne.
Zasadniczym novum było unormowanie odliczeń podatku VAT w razie nabycia lub leasingu samochodów „z kratką”. W nowych regulacjach określony został wzór „matematyczny”, oparty na dopuszczalnej ładowności pojazdu. Ustawodawca określił również grupę samochodów ciężarowych, które traktowane będą jak samochody osobowe w zakresie podatku VAT.