Wyniki finansowe na koniec czerwca 2004 r.
Suma bilansowa banku wyniosła na koniec 1. półrocza 2004 r. 9,29 miliarda złotych, w porównaniu do 7,43 miliarda złotych w tym samym okresie roku 2003, co stanowi wzrost o 25%. Bank przyspieszył więc tempo wzrostu – dla porównania wzrost sumy bilansowej po 1. kwartale 2004 w porównaniu do 1. kwartału 2003 wynosił 19%. Bank wypracował na koniec czerwca 2004 r. zysk netto w wysokości 64,7 miliona złotych, wyższy o 104% w porównaniu do 31,7 mln złotych wypracowanych w pierwszym półroczu 2003. Jest to najwyższy półroczny zysk w historii banku.
Wolumen kredytów udzielonych klientom wyniósł na koniec 1. półrocza 5,75 miliarda złotych, wzrastając o 29% w stosunku do analogicznego okresu 2003 r., kiedy wyniósł on 4,45 mld złotych. Jednocześnie odsetek kredytów nieregularnych wyniósł 12,71% (przy średniej dla rynku ok. 20%), w porównaniu do 14,88% rok wcześniej. Łączna wartość zgromadzonych depozytów wynosiła na koniec 1. półrocza 6,0 miliarda złotych, w porównaniu do 4,7 miliarda na koniec 1. półrocza 2003, co stanowi wzrost również o 29%.
Przychody z tytułu odsetek wyniosły w 1. połowie 2004 r. 227,9 mln złotych, w porównaniu do 183,9 mln złotych rok wcześniej – pomimo malejącej marży odsetkowej bank osiągnął pod tym względem wzrost o 24%. Wynik na działalności bankowej osiągnął wartość 284,8 miliona złotych, o 29% więcej niż w pierwszej połowie 2003, kiedy wyniósł on 220,3 miliona złotych.
Fundusze własne banku wynoszą obecnie 640 milionów złotych.
Obsługa MSP
Jednym z kluczowych segmentów rynku jest dla Raiffeisen Bank Polska S.A. sektor MSP, którego obsługa jest dynamicznie rozwijającą się linią biznesową banku. Część związanych z nią wskaźników znacznie przekroczyła plany sprzedażowe zakładane na pierwszą połowę bieżącego roku. Udział banku w rynku określonym dla tej grupy docelowej (firmy o obrotach rocznych 3-20 mln złotych) wzrósł o 41%. Ogólna kwota kredytów udzielonych małym
i średnim firmom wzrosła o 27% w porównaniu do stanu na koniec czerwca 2003, a wolumen depozytów w tej grupy klientów wzrósł o 42%. Wyjątkowy wzrost odnotowano w ogólnej kwocie płatności (52%) dokonywanych przez małe i średnie firmy (czerwiec 2004 do czerwca 2003).
Bank zaproponuje wkrótce kompleksową ofertę dla przedsiębiorców starających się o dofinansowanie projektów z funduszy europejskich.
Bankowość detaliczna
Bank kontynuuje szybki rozwój na rynku detalicznym. Od początku roku znacznie zmodyfikował ofertę dla klientów indywidualnych. Wzbogacił ją między innymi o jednostki funduszy inwestycyjnych TFI Union Investment i wprowadził cieszące się dużą popularnością produkty sezonowe – kredyt wiosenny i wakacyjny. Bank nawiązał współpracę z Amplico Life S.A.,
w ramach której wydał kartę kredytową dla klientów towarzystwa, a już wkrótce wszystkie placówki banku będą oferowały przygotowane specjalnie dla klientów Raiffeisen Bank Polska S.A. pakiety ubezpieczeń na życie z funduszem inwestycyjnym OPTIMAX.
Bank jest liderem rynkowym pod względem wyboru kanałów dystrybucji, jakie daje do dyspozycji swoim klientom; oprócz obsługi w oddziałach bank oferuje możliwość dokonywania transakcji poprzez bankowość internetową, nowoczesne call center, a także z menu telefonu komórkowego w sieciach Era GSM i Plus GSM. W najbliższym czasie zostanie uruchomiona nowa usługa pozwalająca korzystać z bankowości mobilnej również abonentom sieci IDEA.
Raiffeisen Bank planuje dalszy rozwój usług dla klientów detalicznych – bank prowadzi obecnie 125 tys. rachunków indywidualnych i obsługuje ponad 85 tys. kart kredytowych (dane na koniec czerwca 2004). Udział banku w krajowym rynku kart kredytowych wynosi obecnie 5,7%, a w drugim kwartale bank osiągnął 9,5% przyrost liczby rachunków osobistych, co stanowi najlepszy wynik na rynku!