Nowelizacja prawa bankowego z 16 czerwca tego roku sprecyzowała zasady przetwarzania przez banki informacji o swoich klientach. Obecnie, w myśl art. 105a ust. 3 ustawy, bez zgody konsumentów można przetwarzać informacje o osobach, które nie wykonały swoich zobowiązań wynikających z umowy zawartej z bankiem lub dopuściły się zwłoki powyżej 60 dni w spełnieniu świadczenia. Można to robić nie dłużej niż przez 5 lat, licząc od dnia wygaśnięcia zobowiązania.
W ustawie nie przewidziano jednak szczegółowej procedury usuwania z baz danych informacji o klientach – dłużnikach. Tę kwestię doprecyzuje minister finansów w rozporządzeniu w sprawie zakresu przetwarzanych informacji dotyczących osób fizycznych oraz trybu usuwania tych informacji – pisze dziennik.
Po wejściu w życie tych przepisów bank będzie zobowiązany usunąć informacje o kliencie w terminie nie dłuższym niż 5 lat od dnia wygaśnięcia zobowiązania. W tym celu powinien określić w stosownym komunikacie dokładną datę usunięcia informacji i wprowadzić ją do swojej bazy danych. Informację o dacie usunięcia informacji na temat konsumenta bank ma obowiązek przekazać również do instytucji zajmujących się przetwarzaniem i udostępnianiem danych o klientach banków, np. do Biura Informacji Kredytowej.