Karty przedpłacone są doskonałym substytutem gotówki. Dominującą pozycję na rynku kart przedpłaconych zajmują banki amerykańskie. Banki azjatyckie wykazują natomiast większą aktywność na rynku niż banki europejskie. Instytucje niebankowe funkcjonujące w Azji skupiają się głównie na produktach przedpłaconych wykorzystywanych jako bilety w masowych środkach transportu.
Europejskie instytucje niebankowe decydują się natomiast na rozwiązania bardziej innowacyjne niż banki detaliczne, koncentrując się na różnych segmentach klientów i wykorzystując różne kanały dystrybucji. Wielką szansą dla banków a zarazem ich przewagą konkurencyjną w porównaniu z instytucjami niebanowymi, jest możliwość nawiązywania współpracy z dostawcami produktów typu pre-paid, np. firmami telekomunikacyjnymi, sprzedawcami detalicznymi, organizacjami rządowymi itd.
Również posiadane przez banki sieci bankomatów oraz placówki bankowe gwarantują klientom łatwiejszy dostęp do usług takich, jak doładowanie karty czy dokonanie przelewu na daną kartę przedpłaconą. Nawet jeśli banki nie emitują własnych kart przedpłaconych, to i tak będą ona odgrywać bardzo istotną rolę na rynku produktów finansowych typu pre-paid.