Podejrzany pracował jako administrator baz danych i był odpowiedzialny za zarządzanie prawami dostępu do baz. Około 2,2 miliony spośród skradzionych rekordów zawierało informacje dotyczące rachunków bieżących, około 99 tysięcy rekordów zawierało szczegóły dotyczące kart kredytowych. Przestępstwo wyszło na jaw w momencie, gdy klienci – ofiary przestępstwa – zaczęli zgłaszać iż nękani są telefonami a ich skrzynki internetowe zapełniane są materiałami marketingowymi przesyłanymi bezpośrednio przez firmy marketingowe, które prawdopodobnie kupiły skradzione dane. W ramach przeprowadzonego śledztwa sprawdzono system bezpieczeństwa stosowany przez Certegy Check Services. Okazało się jednak, że wyciek informacji nie był spowodowany wadliwością działania systemu. Firma the US Secret Service prowadząca dochodzenie na zlecenie the FNIS zwróciła się następnie do firm marketingowych wykorzystujących dane klientów o podanie źródła informacji. To one wskazały osobę byłego pracownika instytucji, który rzekomo miał sprzedawać dane o klientach.
Pracownikowi oraz firmom marketingowym, które dokonały zakupu poufnych informacji, zostały już postawione zarzuty popełnienia przestępstwa. Jak dotąd nie ma dowodów na to, że skradzione informacje zawierające szczegóły dotyczące rachunków bieżących oraz kart kredytowych zostały wykorzystane w celach innych niż marketingowych. Wszystkie osoby, które zostały dotknięte przestępstwem zostały już zidentyfikowane a informacji o incydencie zostaną niezwłocznie przesłane do większości działających w USA instytucji finansowych oraz do firm Visa oraz MasterCard.