Boisz się pająków, burz, huraganów, a może pożaru w domu? – PIU pyta Polaków w postach na Facebooku. Izba rozpoczęła kampanię A Ty! #czegosięboisz?, w której zwraca uwagę na lęki Polaków i wskazuje, że te najważniejsze mogą być ubezpieczone. Kampania, która potrwa do 30 września, towarzyszy premierze „Mapy ryzyka Polaków” [POBIERZ RAPORT][1] – rankingu najistotniejszych trosk społeczeństwa i związanych z tym potrzeb ubezpieczeniowych.
Podstawą raportu Mapa ryzyka Polaków są badania dotyczące tego, jak postrzegamy swoje obawy. PIU przeprowadziła badanie tuż przed rozpoczęciem pandemii, w lutym 2020 roku i powtórzyła je po roku, w lutym 2021[2]. Respondenci byli pytani o 40 negatywnych zdarzeń mogących pojawić się w życiu. Przy każdym z tych zdarzeń otrzymywali dwa pytania:
- Jak bardzo się tego boisz?
- Jak bardzo uznajesz to za prawdopodobne w swoim życiu?
– Uznaliśmy, że tak istotne zagrożenie, jak pandemia nie pozostało bez wpływu na naszą kondycję psychiczną. Dzięki temu dowiedzieliśmy się nie tylko, czego Polacy boją się najbardziej, ale jak doświadczenia roku życia w pandemii wpłynęły na nasze lęki – mówi Marcin Tarczyński, menedżer ds. komunikacji i analiz w Polskiej Izbie Ubezpieczeń.
W ramach akcji PIU rozpoczęła kampanię w mediach społecznościowych. Pod hasztagiem #czegosieboisz można podzielić się tam swoimi obawami Facebooku, Instagramie i Twitterze.
– Nasze badanie jasno wykazało, że najważniejsze obawy Polaków można ubezpieczyć. Ponieważ świadomość własnych lęków pomaga odpowiednio zarządzać ryzykiem, zachęcamy do poszukania odpowiedzi na pytanie: #czegosięboisz. Na najważniejsze obawy Polaków jest odpowiedź ubezpieczeniowa. A ubezpieczenia w najtrudniejszych chwilach zdejmują z nas troskę o finanse – podsumowuje Marcin Tarczyński z Polskiej Izby Ubezpieczeń.
Dodatkowo do zapoznania się z „Mapą ryzyka Polaków” i do rozmowy o własnych lękach zachęcać będą reklamy Google Display Network. Opracowanie graficzne raportu oraz wszystkie kreacje należą do HI Agencji, za kampanię w social mediach odpowiada Nieagencja. Kampanię wspierają też działania media relations prowadzone przez agencję OneMulti.
– Osobną odsłoną naszych działań będą cykle webinariów dla agentów ubezpieczeniowych, gmin oraz szkół. Agenci, pracujący bezpośrednio z klientami, dostaną od nas istotną argumentację. Badania pokazują, że osoby, które się ubezpieczały i miały już doświadczenie z likwidacją szkód, oceniają ryzyko jako bardziej prawdopodobne, ale mniej się go obawiają. Podchodzą więc do niego racjonalnie – zarządzają nim. Gminom przekażemy proste poradniki dla mieszkańców, w których opiszemy, jak zarządzać głównymi obawami. Materiały edukacyjne będą dostępne również dla szkół. Wiele zależy też od nas samych. Mamy ogromny wpływ na zminimalizowanie bardzo wielu lęków, choćby tych związanych z wypadkami samochodowymi – mówi Agnieszka Durska, ekspert ds. komunikacji z Polskiej Izby Ubezpieczeń.
„Mapa ryzyka Polaków” – dziesięć głównych obaw
Ryzyko
|
A: Procent respondentów obawiających się ryzyka | B: Procent respondentów uznających ryzyko za prawdopodobne w swoim życiu | Wskaźnik ryzyka (średnia arytmetyczna A i B) |
Śmierć najbliższej osoby | 85 proc. | 56 proc. | 71 proc. |
Brak pieniędzy na leczenie poważnej choroby | 80 proc. | 55 proc. | 68 proc. |
Ciężka choroba najbliższej osoby | 87 proc. | 47 proc. | 67 proc. |
Nowotwór | 81 proc. | 39 proc. | 60 proc. |
Brak pieniędzy na starość | 73 proc. | 47 proc. | 60 proc. |
Utrata sprawności | 80 proc. | 36 proc. | 58 proc. |
Brak dostępu do opieki medycznej | 71 proc. | 45 proc. | 58 proc. |
Wypadek samochodowy | 70 proc. | 43 proc. | 57 proc. |
Ocieplenie klimatu | 47 proc. | 64 proc. | 56 proc. |
Silny wiatr / huragan | 54 proc. | 55 proc. | 55 proc. |
[1] Bezpośredni link do raportu: http://bityl.pl/OHu6H
[2] Badania do raportu „Mapa ryzyka Polaków” przeprowadziła firma SW Research. Badania odbywały się w lutym 2020 r. oraz
w lutym 2021 r. Każde z nich na próbie 2000 respondentów. Badania przeprowadzono metodą CAWI. Głównym celem badania było zidentyfikowanie kluczowych czynników ryzyka dla Polaków pod kątem oceny obawy i prawdopodobieństwa.
Źródło: PIU