W ramach umowy zostaną zrealizowane projekty badawcze w dziedzinie rozwoju technologii lotniczych, które rozpoczną się jeszcze w tym roku. Ich zakres tematyczny został określony w kontekście programów Unii Europejskiej na rzecz rozwoju badań i techniki i będzie obejmował technologie powierzchniowe, technologie materiałowe, ergonomię, technologie dotyczące ochrony środowiska, modelowanie matematyczne oraz pomiary i testy.
Celem współpracy jest zbudowanie długoterminowego, strategicznego partnerstwa w zakresie badań aeronautycznych. Przyniesie ona wzajemne korzyści obu stronom dzięki możliwościom rozwoju, jakie stwarza polskim ekspertom i naukowcom pracującym m.in.: na wyższych uczelniach. Z kolei Airbus korzystając z wiedzy polskich naukowców będzie tworzyć innowacyjne rozwiązania przy użyciu nowoczesnej techniki. Wyniki projektu będą mogły w przyszłości zostać wykorzystane w przemyśle lotniczym i aeronautycznym.
Jako europejska firma, Airbus od niemal dziewięciu lat korzysta z polskiej wiedzy fachowej w zakresie produkcji samolotów i systematycznie rozwija współpracę z polskim przemysłem lotniczym. Airbus wraz ze swym głównym udziałowcem EADS (European Aeronautic Defence and Space company) utrzymuje wiodącą pozycję najważniejszego inwestora i klienta polskiego przemysłu lotniczego przy łącznych inwestycjach i zakupach w Polsce szacowanych na 140 mln USD w latach 1998-2008
Współpraca Airbusa z polskim przemysłem rozpoczęła się w maju 1997 r. od zakładów PLZ Świdnik, dostarczających mechanizmy do bagażowych i pasażerskich drzwi oraz elementy wyposażenia przeciwpożarowego dla samolotów z rodziny A320, jak i A330/A340. Jej zakres rozszerzył się o produkcję kraty podłogowej przez EADS PZL Okęcie dla tej samej rodziny samolotów. Pierwszą z nich zakłady dostarczyły w październiku 2004 r. Fabryka EADS PZL Okęcie została włączona do systemu produkcyjnego Airbusa ze względu na doświadczenie w przemyśle lotniczym oraz wykwalifikowaną kadrę. Kolejne zamówienia dla polskiego przemysłu objęły pływającą stację przeładunkową dla samolotu A380 budowaną przez Gdańską Stocznię Remontową S.A. o wartości 8 mln euro oraz produkcję części amortyzatorów do podwozia dla Airbusa A380 przez Goodrich-Krosno.
Rok 2005 był rekordowy dla Airbusa w zakresie dostaw, napływu zamówień oraz rentowności. Airbus dostarczył 378 samolotów pasażerskich, osiągając obroty w wysokości 22,1 mld euro. Dzięki 1111 nowym zamówieniom o wartości 95,9 mld USD Airbus ponownie wyprzedził swego konkurenta w sprzedaży już piąty rok z rzędu.
Rodzina wąskokadłubowych Airbusów A320 odegrała dużą rolę w tym sukcesie należąc do najlepiej sprzedających się samolotów w 2005 roku. Dzięki 40 milionom godzin lotów, ponad 2600 dostarczonym maszynom, 4300 złożonym zamówieniom i ponad 170 operatorom korzystającym z tych samolotów, rodzina Airbusów A318, A319, A320 i A321 stanowi najlepiej sprzedającą się grupę wąskokadłubowców na świecie. Łatwa do adaptacji i wygodna kabina, najnowocześniejsza technologia w całości typu „fly-by-wire” dostępna w każdym samolocie wąskokadłubowym, a także niskie zużycie paliwa, niski poziom emisji zanieczyszczeń i hałasu w swojej klasie – wszystko to spowodowało, że Airbus A320 stał się ulubionym modelem wybieranym zarówno przez tradycyjne jak i tanie linie lotnicze.