PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • VeloBank
    • Visa
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyAktywa banków tracą wartość

Aktywa banków tracą wartość

Analizy 05.07.2012 (11:39)

To nie brak nowych regulacji dla pozabankowego sektora kredytu konsumenckiego jest zagrożeniem dla stabilności systemu finansowego w Polsce. To brak dostępu banków do 40% informacji kredytowej, zgromadzonej poza sektorem bankowym, zwiększa istotnie ryzyko systemowe i obniża wartość aktywów polskich banków.

Zajmujemy się sztucznie wyolbrzymionym lub mało istotnym ryzykiem, a nie dostrzegamy rzeczywistego problemu. Biuro Informacji Kredytowej S.A. nie jest bowiem jedynym, najlepszym i wystarczającym źródłem wiedzy o zobowiązaniach Kowalskiego, pozwalającym na oszacowanie poprawnie jego wiarygodności kredytowej.

Przesłanki błędnej diagnozy

Od kliku miesięcy pojawiają się w mediach tezy, że niebankowe firmy, udzielające kredytu konsumenckiego, odbierają rynek bankom. I po drugie, że wnoszą istotne ryzyko do polskiego sytemu finansowego. Żadna z tych tez nie jest prawdziwa. To nie ten sektor odbiera bankom rynek, tylko nasze banki z niego wychodzą. I nadal, w dużej części, na ten rynek nie powracają. Powód jest jeden podstawowy. Jest to podwyższone ryzyko kredytowe i straty, jakie wystąpiły w okresie spowolnienia gospodarczego na pogarszających się portfelach kredytowych.  Ale nie tylko to. W zdecydowanej większości przypadków, banki nie chcą kredytować klientów, których chcą kredytować niebankowe firmy. Bo jeśli banki miałyby traktować kredyty, które są sprzedawane przez segment niebankowy jako wyłączny produkt w swojej ofercie, to są to kredyty zbyt małe. Ich średnia wartość to ok 1,0 -1,5 tys. złotych, zaś średni dochód miesięczny netto klienta wynosi ok. 1,4 tys. złotych. Większość z nich posiada rachunek bankowy, 40% ma wykształcenie średnie lub wyższe – ale nie idą po kredyt do banku, bo w banku go nie otrzymają. I nawet zniesienie w całości Rekomendacji T nie spowodowałoby, że banki będą mogły i chciały przejąć cały segment, obsługiwany przez niebankowych kredytodawców. Banki, bowiem gromadzą depozyty gospodarstw domowych, są w innym niż w przypadku firm niebankowych rygorze w obszarze oceny wiarygodności kredytowej, choć w obu segmentach jest ona oceniana na podobnych zasadach.

Monopolista ma się dobrze

Rynek bankowych i niebankowych pożyczek gotówkowych to są dwa różne segmenty tego samego rynku kredytu konsumenckiego. Inaczej obsługiwane, inaczej oceniane i zarządzane jest ryzyko, inne są ceny usług. Dwa segmenty, które zachodzą na siebie w małym stopniu. Stąd pomysł, aby włączyć instytucje pozabankowe do sytemu wymiany informacji w ramach BIK, jest pomysłem chybionym. Gdyby to jednak zrobić, to banki nie znalazłyby w informacjach pozabankowych wiele wartości dla siebie. Odwrotnie, niebankowe firmy nie znalazłyby dla siebie wielu klientów dzięki BIK. Choć ryzyko biznesowe dla banków utraty klientów na rzecz segmentu niebankowego wydaje się być większe w takim przypadku. Ale co do zasady, klienci bankowi nie są zwykle klientami pozabankowych firm. Kto byłby zatem beneficjentem? Skorzystałby na tym jedynie BIK, który jako monopolista na rynku bankowym, mógłby sprzedawać więcej swoich raportów. Wobec banków BIK jest absolutnym monopolistą. Widać to chociażby po jego wynikach finansowych. W 2010 roku zwrot na kapitałach w BIK wyniósł 61%, podczas gdy banki, które są przez BIK obsługiwane uzyskały 8,9%. Schufa, niemiecki odpowiednik BIK uzyskał 17%, przy czym kapitały Schufy są mniejsze niż kapitały BIK, co dodatkowo podkreśla nadzwyczaj dobry wynik.

Część wspólna i ryzyko systemowe

Z tego względu, że bankowy i niebankowy segment rynku kredytu konsumenckiego w małym stopniu na siebie zachodzą, biorąc też pod uwagę względnie małą wielkość rynku niebankowego, mierzonej saldem udzielonych kredytów, to firmy pozabankowe trudno nazwać generatorem ryzyka systemowego dla banków. Jest to ryzyko, które w decydującej mierze na siebie biorą pozabankowe firmy. Przy tym, warto zauważyć, iż w 2011 roku wartość portfela największego kredytodawcy pozabankowego (ponad 60% rynku) – Providenta – stanowiła 0,09% wartości aktywów polskich banków i ok. 0,05 % aktywów sektora finansowego. W tej sytuacji katastroficzne twierdzenia, że pozabankowy sektor stanowi zagrożenie systemowe dla sektora bankowego to gruba przesada. Gdyby nawet uznać, że ten sektor w Polsce, jest objęty definicją równoległego systemu bankowego z Zielonej Księgi, to warto zauważyć, iż Rada Stabilności Finansowej szacuje, że w świecie, tzw. shadow banking stanowi 25 – 30% całego systemu finansowego. Można w tym miejscu powiedzieć za A. Fredro „znaj proporcjum mocium panie”.

Który rejestr „lepszy”

Można natomiast twierdzić, że lepszym rejestrem kredytowym dla pozabankowego sektora kredytu konsumenckiego, są Biura Informacji Gospodarczej (ERIF, InfoMonitor, KRD). Zawierają one, poza danymi z rynku finansowego, bankowego, m.in. dane o zaległościach czynszowych, niepłaceniu za telefon, wodę, gaz, alimenty, mandaty itp. Są to informacje wiele mówiące o wiarygodności kredytowej konsumenta, szukającego kredytu na krótki czas i w małej kwocie, a więc potencjalnego klienta pozabankowego sektora. Warto też zauważyć, iż dzięki wierzycielom wtórnym, tysiące kredytobiorców w Polsce zyskało „nowe życie” – zawarte ugody dały im realną szansę na rozwiązanie problemów nadmiernego zadłużenia. Dla banków nie są to dziś klienci wiarygodni – ale czy to znaczy, że muszą być wykluczeni z rynku kredytu konsumenckiego? Działalność Kruk SA, który rozpoczął działalność jako kredytodawca kredytu konsumenckiego potwierdza, że nie muszą być oni wykluczeni i mogą być też dobrymi klientami z pozytywną historią kredytową. Idąc za przykładem Kruk SA, który za zgodą swoich klientów przekazuje dane pozytywne do BIG, warto, aby pozabankowe firmy kredytowe udzielały BIGom w jeszcze większym stopniu niż dotąd, również informacji pozytywnych.

Gdzie leży problem

Dużym problemem dla polskiego sektora bankowego nie są firmy pozabankowe. Jest nim brak dostępu do ponad 40% całej negatywnej informacji kredytowej, czyli mówiącej o tym, że ktoś nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań kredytowych i to nie tylko bankowych. Dla oceny wiarygodności kredytowej klienta, ważnym jest wiedzieć, czy np. aplikujący o kredyt w banku na kwotę 1 tys. PLN jest zadłużony w: firmie telekomunikacyjnej na 800 PLN, spółdzielni mieszkaniowej na 2 tys. PLN, ma niezapłacone alimenty na 5 tys. PLN i mandaty za parkowanie na 300 PLN. Pomimo pozytywnego zweryfikowania przez bank aplikacji kredytowej w bazie BIK, brak informacji z BIG może być źródłem poważnego „niedoszacowania” ryzyka kredytowego. Tak opisane zjawisko, co do zasady obniża wartość aktywów bankowych. BIK natomiast, od wielu lat nie jest w stanie dostarczyć bankom owych 40% informacji, bo nie współpracuje z Biurami Informacji Gospodarczej (pomijamy InfoMonitor, ale zasoby informacyjne InfoMonitora nie są duże).

Ważna rola KNF

Wydaje się, że Komisja Nadzoru Finansowego powinna pochylić się nad tym problemem i zachęcić banki w większym stopniu, niż dotychczas one same już to czynią, do korzystania z informacji zgromadzonej w Biurach Informacji Gospodarczej. Wzorem choćby ostatnich rekomendacji KNF dla banków do korzystania z bazy danych o nieruchomościach. Istotnie poprawiałoby to zdolności do oceny wiarygodności kredytowej przez bankowe systemy scoringowe. Poza tym można oczekiwać, co nie mniej dla banków ważne, że dzięki temu wzmogłaby się konkurencja w dystrybucji informacji kredytowej, spadłyby ceny raportów, poprawiałaby się jakość oferty informacyjnej dla banków. 

Warto dodać, że rola Biur Informacji Gospodarczej w polskiej gospodarce znalazła uznanie w oczach ekspertów Banku Światowego, którzy w tym roku włączyli je do oceny polskiego sektora kredytowego w raporcie Doing Business. Świadczy to o dużej dojrzałości tego sektora rejestrów kredytowych.

Autorem Tekstu jest Alfred Bieć, ekonomista SGH, autor książki Rejestry Kredytowe. Teoria i praktyka. Pełnił funkcję prezesa zarządu banku na rynku polskim i nowojorskim, prezes zarządu rejestru kredytowego, ekspert Parlamentu Europejskiego ds. rynków finansowych, podsekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów.

Źródło: On Board PR

analizy big bik 2012-07-05
Redakcja PRNews.pl
Tagi: analizy big bik

Sprawdź także:

a 0 Worldline wprowadza na polski rynek Android SmartPOS
13.06.2025 (04:48)

Worldline wprowadza na polski rynek Android SmartPOS

Worldline wprowadza na polski rynek nowe rozwiązanie płatnicze dla małych i średnich przedsiębiorstw. Android …

a 0 Prawie połowa młodych planuje założenie własnej firmy. Badanie ING
13.06.2025 (04:45)

Prawie połowa młodych planuje założenie własnej firmy. Badanie ING

Badanie ING Banku Śląskiego ujawniło, że Polki i Polacy uważają się za osoby przedsiębiorcze, choć tylko niektórzy …

a 0 Zakupy w social mediach? Codzienność dla 31 proc. konsumentów, wyzwanie dla firm
13.06.2025 (04:44)

Zakupy w social mediach? Codzienność dla 31 proc. konsumentów, wyzwanie dla firm

40 proc. polskich konsumentów oczekuje możliwości robienia zakupów na wielu platformach jednocześnie – w social …

a 0 Compensa nagrodzona Srebrnym Parasolem 2025
13.06.2025 (04:42)

Compensa nagrodzona Srebrnym Parasolem 2025

Compensa otrzymała nagrodę Srebrny Parasol 2025 za wprowadzenie do oferty nowych produktów ubezpieczeniowych, …

a 0 Niewidzialni, ale równie ważni – Provident Polska stawia na włączenie społeczne i wsparcie młodych dorosłych
13.06.2025 (04:40)

Niewidzialni, ale równie ważni – Provident Polska stawia na włączenie społeczne i wsparcie młodych dorosłych

W Polsce setki młodych dorosłych opuszczających pieczę zastępczą lub mierzących się z kryzysem bezdomności …

a 0 Powstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe
13.06.2025 (04:38)

Powstała pierwsza samoregulacja dotycząca sprzedaży usług dodatkowych przez instytucje pożyczkowe

Związek Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce (ZPF) opublikował dokument: „Dobre Praktyki w zakresie Dystrybucji …

PRNews.pl

Zobacz również

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Banki nie potrafią zwiększyć sprzedaży tego produktu. Dlaczego?

Karty kredytowe to jeden z nielicznych segmentów…

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kart kredytowych – I kwartał 2025 r.

Rynek kart kredytowych stoi w miejscu. Na…

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba użytkowników bankowości mobilnej – I kwartał 2025 r.

Niezmiennie rośnie liczba użytkowników korzystających z bankowości…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – I kwartał 2025 r.

41,5 mln kont osobistych prowadziły na koniec…

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Wiemy, które banki mają najwięcej klientów. Numer 1 nie jest zaskoczeniem. A reszta?

Bankowcy nie mogą narzekać na brak klientów.…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

Xandi:

Tak, bardzo brakuje tej opcji. Mam wrażenie, że wszyscy dużo mówią o poprawie …

niedz., 8 cze 2025 (08:08) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Adam K.:

Drogie PKO, zróbcie tylko jedną rzecz - wprowadźcie bezpłatne, nielimitowane przelewy natychmiastowe, a …

pt., 6 cze 2025 (01:09) • PKO Bank Polski na EKF 2025: banki powinny stanąć do rywalizacji o jak najlepsze zaspokojenie potrzeb klientów

Robert P:

kwoty do 200 tyś przez 3 miesiące od założenia konta i za spełnienie …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • ING promuje nową ofertę oszczędnościową. Można zyskać do 6 proc.

Robert P:

. Obecnie ponad 850 tyś użytkowników, k tysiąc tys nie tyś …

pon., 26 maj 2025 (20:42) • Bankier.pl realizuje strategię rozwoju i inwestuje w portal motoryzacyjny Mojeauto.pl

Leszek:

Dziękuję za wspaniałą inicjatywę VELO z programem TALENT. Zbieram dotychczasowe publikacje o laureatach …

pon., 12 maj 2025 (08:07) • Kacper Dworniczak wydał solowy album dzięki wsparciu VeloBanku

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców