W tegorocznej gorączce przedświątecznych zakupów Polacy zostawią w sklepach ponad 20 mld zł, z czego połowę przeznaczą na choinkowe prezenty.
Aż trzy czwarte z nas zdecyduje się na poszukiwania gwiazdkowych upominków w Internecie. We wspólnej przedświątecznej akcji edukacyjnej serwisy Allegro i Platnosci.pl wraz z partnerami: Policją, Pocztą Polską, DHL Express, UPS, UOKiK oraz Pekao SA pokazują, jak w szale zakupów wybrać właściwie, nie stracić pieniędzy i otrzymać prezenty na czas.
Według najnowszych danych firmy Deloitte, przeciętna polska rodzina wyda na świąteczne zakupy 1,8 tys. zł, czyli niemal 19 proc. więcej niż w ubiegłym roku. Same prezenty będą nas kosztować około 10 mld zł. Aż trzy czwarte z nas wyruszy na „wirtualne” poszukiwania upominków w e-sklepach i na aukcjach internetowych. Nic dziwnego. Zakupy za pośrednictwem Internetu stają się coraz bardziej popularne.
Dzięki sieci zyskujemy dostęp do sklepów na terenie całego świata, możemy bez ograniczeń porównywać towary i przebierać w niezliczonych ofertach, nie ogranicza nas pora dnia ani odległość od sklepu. Przede wszystkim zaś oszczędzamy czas, nie tłoczymy się w kolejkach, nie „użeramy” ze sprzedawcami. I nie marzniemy przedzierając się przez śniegowe zaspy z jednego sklepu do drugiego. Największy polski serwis zakupowy Allegro przewiduje, że w okresie przedświątecznym dziennie dostępnych będzie 13 mln aukcji, o 4 mln więcej niż w roku 2009.
– Połowa grudnia to najgorętszy okres zakupowy. A w szale świątecznych zakupów szczególnie łatwo o nieprzemyślany wybór i nieostrożność – mówi Maciej Szmigiel, Manager Platnosci.pl – Żeby nie zostać z rózgą zamiast wymarzonego prezentu, musimy pamiętać o kilku podstawowych zasadach zakupów w Internecie. W pierwszej tego typu akcji edukacyjnej w Polsce Allegro i Platnosci.pl zwracają uwagę na najważniejsze zasady postępowania podczas dokonywania zakupów w sieci, abyśmy w przedświątecznej gorączce mogli uniknąć zakupowego stresu i rozczarowania. Kampanię wsparli partnerzy zaangażowani na co dzień w bezpieczeństwo zakupów w Internecie: Policja, Poczta Polska, DHL Express, UPS, UOKiK i Pekao SA. Jeśli więc planujemy zakupy świąteczne w Internecie, koniecznie zapoznajmy się z najważniejszymi zasadami kupowania w sieci – mówi Maciej Szmigiel.
- Po pierwsze unikajmy kupowania w pośpiechu. Bardzo łatwo wtedy przeoczyć istotne szczegóły i dać się „nabić w butelkę”. Warto poświęcić trochę czasu na dokładne porównanie ofert, zapoznanie się z asortymentem co najmniej kilku sklepów i sprawdzenie wiarygodności sprzedawców.
- Pierwszym krokiem jest uważny wybór sklepu, w którym dokonujesz zakupów. Zanim zdecydujesz się wydać pieniądze, sprawdź dokładnie, od kiedy sklep funkcjonuje i jakie opinie o sprzedawcy krążą w sieci. Zwróć uwagę, jakie otrzymał oceny i prześledź historię jego zamówień, przeczytaj wszystkie komentarze na jego temat. Opinie na temat sklepu to bogate źródło informacji na temat rzetelności sklepu. Warto również zwrócić uwagę, czy sklep podaje adres swojej siedziby, a także numer telefonu stacjonarnego, NIP, REGON i KRS. Każdy legalnie działający sklep jest zobowiązany do udostępnienia tych danych. Jeśli nie znajdziesz tych informacji, powinieneś zachować szczególną czujność.
- Przeczytaj regulamin sklepu internetowego, z którego usług chcesz skorzystać.
- Dokładnie zapoznaj się z ofertą sklepu internetowego. Uważnie przeczytaj opis produktu, który zamierzasz kupić i warunki sprzedaży. Dowiedz się, jakie są warunki przysługującej Ci gwarancji. Jeśli nie jesteś czegoś pewien – dopytaj sprzedawcę. Jest zobowiązany do udzielenia Ci wszelkich informacji. Wszystkie sklepy zamieszczające niepełne informacje lub unikające udzielenia odpowiedzi na Twoje pytania powinny wzbudzać Twoją podejrzliwość.
- Bardzo dokładnie zapoznaj się z opisem produktu, parametrami, funkcjonalnością i zdjęciami. Jeśli fotografie pokazują niewiele szczegółów, są niewyraźne lub są zdjęciami marketingowymi, pobranymi ze strony producenta, możesz poprosić o dosłanie fotografii. Zwróć uwagę na opakowanie, metkę i etykietę cenową.
- Pamiętaj, że oryginalne produkty, na przykład torebki, posiadają certyfikaty autentyczności. Zawsze możesz zwrócić się bezpośrednio do producenta, poprosić o potwierdzenie autentyczności towaru i zapytać o pochodzenie towaru.
- Uważaj na wszelkiego rodzaju przeceny i promocje. „Wyjątkowe” okazje to bardzo często sposób na oszukanie klienta: sprzedanie wadliwego towaru czy wyłudzenie pieniędzy. Przede wszystkim sprawdź, czy cena jest rzeczywiście okazyjna. Porównaj ceny produktu w innych sklepach. Zanim kupisz promocyjny towar, sprawdź kim jest sprzedawca. Koniecznie zweryfikuj w wyszukiwarkach podmiotów gospodarczych, czy pod podanym numerem REGON rzeczywiście funkcjonuje taka firma.
- Nazwę sklepu wpisz ręcznie w przeglądarce, aby uniknąć stron podszywających się pod działające sklepy.
- Nie dokonuj zakupów internetowych w kafejkach czy innych niesprawdzonych miejscach. W pośpiechu możesz dokonać złego wyboru, a przede wszystkim narazić swoje dane osobowe i pieniądze. Najbezpieczniej kupować przez Internet w domu lub w pracy, pamiętając oczywiście o niezbędnych zabezpieczeniach komputera i haseł.
- Szczególnie uważni musimy być podczas dokonywania płatności za nasze zakupy. Tu również nieocenione będą komentarze innych internautów na temat sklepu. Nieposzlakowana opinia jest jedną z najlepszych gwarancji, że nie stracimy naszych pieniędzy.
- Oceniając wiarygodność sklepu warto przyjrzeć się metodom płatności udostępnianym przez sklep. Jeśli nie korzysta on z żadnej platformy płatniczej i podaje jedynie swój numer konta, bądźmy szczególnie uważni.
- Jeśli decydujemy się płacić e-przelewem, koniecznie zwróćmy uwagę, czy połączenie ze stroną rejestracji lub logowania jest szyfrowane. Rozpoznamy to po początkowych znakach adresu strony i po symbolu kłódki, pojawiającym się w oknie przeglądarki. Właściwie szyfrowane połączenie powinno zaczynać się od liter „https”, a po kliknięciu, kłódka powinna pokazać nam ważność certyfikatu.
- Płacąc kartą w Internecie należy pamiętać o tym, że sklep może poprosić jedynie o imię i nazwisko posiadacza karty, adres, adres dostawy oraz dane do faktury. Nigdy jednak nie powinien pytać o dane poufne takie jak: nazwisko panieńskie, data urodzenia, czy PIN do karty. Po realizacji płatności kartą warto zachować potwierdzenie transakcji, e-maile otrzymane ze sklepu oraz sprawdzić wyciąg z transakcjami dokonanymi kartą. W razie jakichkolwiek problemów pozwala to szybko wyjaśnić ewentualne nieporozumienia.
- Zamawiając prezenty w sieci, weźmy pod uwagę wzmożony ruch w okresie przedświątecznym i utrudnione warunki pogodowe. Czas dostarczenia przesyłki może się wydłużyć, więc jeśli nie pomyślimy o zamówieniu odpowiednio wcześnie, paczka może nie dotrzeć do nas na czas. Jeśli czasu pozostało niewiele, wybierzmy priorytetową opcję dostawy.
- Podając adres dostawy zastanówmy się, gdzie najwygodniej będzie nam taką paczkę odebrać. Firmy kurierskie czy Poczta dostarczają paczki zazwyczaj w godzinach 9 – 22, więc często dobrym rozwiązaniem będzie odbiór przesyłki w pracy.
- Przeczytajmy dokładnie treść wiadomości potwierdzającej złożenie zamówienia, czy dokonanie zakupu. Sprawdźmy, czy zamówiliśmy właściwy towar i czy firma, od której otrzymaliśmy potwierdzenie to ta sama, w której dokonaliśmy zakupu. Zachowajmy historię korespondencji, zawarte w niej informacje mogą być potrzebne – zwłaszcza w przypadku problemów.
- Odbierając paczkę, sprawdźmy, czy zawiera dokładnie to, co zamówiliśmy, czy produkt jest kompletny.
- Jeśli nasza przesyłka się opóźnia, warto skontaktować się ze sprzedawcą i upewnić, czy przesyłka została wysłana. W okresie przedświątecznym paczka może dużej niż zwykle oczekiwać na nadanie.
- Jeżeli nie otrzymujemy naszej przesyłki, a sprzedawca nie odbiera telefonów i nie odpowiada na e-maile, koniecznie skontaktujmy się z Policją. Przedstawmy wydruki z aukcji, wydruki korespondencji ze sprzedającym i potwierdzenie dokonania zapłaty za produkt.
- Jeśli dokonujemy zakupu w e-sklepie, warto zwrócić uwagę, czy bierze on udział w jakimś programie ochrony kupujących oraz czy posiada certyfikaty zewnętrznych instytucji.
- Pamiętajmy, że jako e-konsument, mamy więcej praw niż kupujący w zwykłym sklepie.
- Możemy zwrócić każdy przedmiot zakupiony w Internecie w przeciągu 10 dni, nawet jeśli po prostu przestał się nam podobać (prawo zwrotu w ciągu 10 dni nie obejmuje przedmiotów zakupionych w drodze licytacji, a jedynie te, które zakupiono w opcji „kup teraz”). Wystarczy złożyć odpowiednie oświadczenie na piśmie i przesłać je w ciągu 10 dni do przedsiębiorcy. Oświadczenie nie musi zawierać żadnego uzasadnienia. Sprzedawca ma z kolei 14 dni na zwrot wpłaconych przez nas pieniędzy. 30 dni – to termin na powiadomienie o tym, że zamówienie nie może być zrealizowane. Prawo to nie dotyczy np. gier, płyt CD, DVD, programów komputerowych, gdy usuniemy ich oryginalne opakowanie (ochrona przed skopiowaniem). Również nie możemy oddać kupionych w Internecie wycieczek, biletów na imprezy, do kina, teatru, na koncert itp. Uwaga! Nie mamy takiego prawa, gdy kupujemy od osoby prywatnej – chyba, że wynika to z jej dobrej woli. Przy takim zakupie nie możemy również liczyć na pomoc organizacji konsumenckich czy rzeczników konsumentów, ponieważ ci udzielają porad tylko w sporach między przedsiębiorcą a konsumentem.
- Kupując w sieci przysługuje nam również gwarancja, jeżeli sklep jej udziela, oraz prawo do reklamacji (zagwarantowane przepisami prawa). Reklamować możemy w ciągu 2 lat od zakupu, nie później niż w ciągu 2 miesięcy od stwierdzenia wady. Oczywiście konieczny jest dowód zakupu – paragon, potwierdzenie płatności kartą, wyciąg z konta itp.
Oddając się przedświątecznemu szaleństwu zachowajmy więc odrobinę rozsądku. Podczas e-zakupów pamiętajmy o zasadach bezpieczeństwa, a na pewno uda nam się wybrać wyjątkowe prezenty gwiazdkowe bez narażania naszych pieniędzy i danych osobowych.
Źródło: Ciszewski Financial Communications