PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plInformacjeBanki muszą intensywniej wykorzystywać technologie cyfrowe w bezpośredniej obsłudze klientów

Banki muszą intensywniej wykorzystywać technologie cyfrowe w bezpośredniej obsłudze klientów

Informacje 26.11.2018 (14:09) artykuł nadesłany

Blockchain, sztuczna inteligencja, Big Data, biometria, omnichannel, a z drugiej strony przeregulowanie sektora to hasła najczęściej spotykane w przepowiedniach ekonomicznych guru rozprawiających o najbliższej przyszłości rynku usług finansowych. Dalej pojawiają się prognozy ciągłej poprawy przyjazności i intuicyjności produktów bankowych dla klientów korzystających zarówno z tradycyjnej sieci oddziałów, jak i ich mobilnych odpowiedników. Praktycznie wszystkie te kierunki zmian wymagają jeszcze szerszego, intensywniejszego wykorzystywania technologii cyfrowych dla bezpośredniej obsługi klientów oraz zarządzania codzienną działalnością banków.

Sytuacji nie ułatwia fakt, że konkurencja banków rozwija się bardzo dynamicznie. Fin-techy od kilku lat pokazują, że dobry pomysł jest często więcej wart niż marka w tradycyjnej bankowości. Najlepsze z nich mają już więcej klientów niż większość banków i nadal nie spoczywają na laurach. Coraz częściej też fin-techy mają ambicje, by same stać się bankami i nie dziwią już deklaracje nawet młodych podmiotów o chęci wystąpienia o licencję bankową w najbliższej przyszłości.  W obszarze obsługi płatności i wymiany walut mówienie o rewolucyjnych zmianach to już niedomówienie. Kończy się świat opłat za przewalutowanie, wysokich spreadów. A kolejne regulacje (w tym PSD2) sprzyjają klientom, którzy jeszcze łatwiej będą mogli korzystać z nowatorskich rozwiązań.

robot, technologie, innowacje, technologia
Oxana Rishnyak, YAY Foto

Odpowiedź banków przejawia się, jak wspomnieliśmy już wcześniej, w kilku obszarach. Po pierwsze, uruchomienie nowych usług, w bardziej elastyczny sposób dostosowujących się do potrzeb klientów. Płatności telefonem, e-portmonetki, bransoletki płatnicze, kredyt na telefon to tylko część nowości, które szybko stają się standardem. Po drugie, coraz szersze czerpanie wartości z gromadzonych danych. Opierając się na zaawansowanych algorytmach bank potrafi (lub wkrótce będzie potrafił) przewidzieć przyszłą sytuację finansową klientów, przez co nie tylko przedstawi ciekawszą ofertę, ale również zabezpieczy się przed ryzykiem. Po trzecie, optymalizowanie i automatyzowanie procesów. Tu bardzo medialne są ostatnio systemy samouczące się, sieci neuronalne, cały obszar robotyki procesowej (robotic process automation). Po czwarte w końcu, zdecydowanie większa otwartość banków na głębokie zmiany organizacyjne i strategie szybkiego pozyskania nowych technologii, w tym przejęcia innowacyjnych podmiotów czy ścisła współpraca z firmami technologicznymi.

Nieco w cieniu tych starań znajdują się działania mające na celu stałą poprawę efektywności operacyjnej banku u jego podstaw. Choć działania te najczęściej nie uruchamiają wielomilionowych projektów, to przynoszą jednak bardzo wymierne korzyści, w szczególności dziś, gdy można je w prosty sposób wzbogacić o elementy nowoczesnych technologii i nowatorskich rozwiązań informatycznych stosowanych jednak na dużo mniejszą skalę niż w medialnie głośnych przykładach. Często bowiem znacznie skuteczniejsze jest poprawianie wybranych elementów procesów, które zwykle umykają uwadze szefom banków, szukającym spektakularnych innowacji. Zamiast zmieniać cały system kadrowo-płacowy warto zastanowić się na przykład nad udoskonaleniem procesu rekrutacji i wdrażania nowych pracowników w ich obowiązki, wykorzystując w szerszym zakresie elektroniczne formularze z wbudowanymi mechanizmami kontroli i walidacji danych czy sztuczną inteligencję, która pomoże w wyborze najlepszego kandydata. Wydajniejszy dział księgowości nie musi oznaczać nowego systemu ERP. Na początek wystarczy optymalizacja obsługi faktur przy zastosowaniu systemów niemalże w pełni automatyzujących obieg dokumentów, czerpiących z innowacji związanych ze sztuczną inteligencją zarówno na etapie skanowania, jak i dekretacji. Lepsze zarządzanie relacjami z klientem może opierać się na sprawniejszym zarządzaniu tzw. „lejkiem sprzedażowym” i oceną szans na wygraną już na podstawie sygnałów w pierwszych krokach procesu, dzięki uczeniu maszynowemu. Takie możliwości dają nowoczesne rozwiązania z kategorii automatyki procesowej, które można wykorzystać zarówno w wybranej części organizacji, jak i we wszystkich jej obszarach, w szczególności gdy szybkie i znaczące efekty można osiągnąć równolegle w wielu miejscach organizacji, w krótkim czasie, bez nadmiernego zaangażowania obszaru IT, który wciąż zmaga się z utrzymaniem w ruchu potężnych rozwiązań korporacyjnych. Dzięki rozwiązaniom typu „low-code” możliwe jest sprowadzenie działań w obszarze „digital transformation” bezpośrednio do ich beneficjentów po stronie tzw. „biznesu” w organizacji. A gdy inicjator zmiany staje się jej bezpośrednim wykonawcą – efekty mogą przerosnąć wcześniejsze oczekiwania. Tu nieocenieni są ludzie z otwartymi głowami, innowacyjni „agenci zmian”, którzy potrafią odrzucić status quo i odnajdować nowe drogi, nie oglądając się na fakt, że „zawsze tak było”.

Zarówno w przypadku znaczących transformacji, jak i drobnych usprawnień kluczowa jest sprawność operacyjna, umożliwiająca implementację zmian nie w trybie projektów trwających kilkanaście miesięcy, lecz działań możliwych do zakończenia w perspektywie kilku tygodni, dni, a nawet godzin. Jeżeli zamodelowanie nowego przebiegu procesu, jego przetestowanie, uruchomienie i monitorowanie jest możliwe z wykorzystaniem jednej platformy, to trudno o lepszy zestaw narzędzi służący temu celowi.

Bankowość niewątpliwie się zmienia. Zmienia coraz szybciej, w odpowiedzi na oczekiwania klientów, pomysły innowacyjnych startupów oraz zakrojone na wielką skalę poczynania tuzów internetu (pokroju takich firm jak Facebook, Amazon, Tencent, Baidu, Alibaba lub Google). Nie negując potrzeby wprowadzania nowatorskich rozwiązań zmieniających dotychczasowy model funkcjonowania całej branży bankowej, jednocześnie nie można przeoczyć szansy, jaką daje praca u podstaw, konsekwentne dążenie do usprawniania różnorodnych aspektów bieżącej działalności, z wykorzystaniem nowoczesnych technologii takich jak sztuczna inteligencja czy systemy w znacznym stopniu automatyzujące prace. To tu właśnie drzemią ogromne możliwości wykorzystania już posiadanego potencjału organizacji w bardziej wartościowy sposób.

Artur Dermański jest Menedżerem w Dziale Doradztwa biznesowego JT Weston

Przemysław Ignasiak jest Starszym Menedżerem w Dziale Doradztwa biznesowego JT Weston

2018-11-26
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców