Kilka dni temu pisałem o serwisie Rodzina uruchomionym przez twórców aplikacji HAIZ. Debiutowi platformy towarzyszyła publikacja raportu dotyczącego bankowości społecznej. Choć to pojęcie jest stosunkowo nowe, to jak się okazuje, budzi w badanych pozytywne skojarzenia.
Autorzy raportu próbują odpowiedzieć na pytanie, czym w rzeczywistości jest bankowość społeczna. Jest to bowiem nowe pojęcie, które w publikacjach zaczęło pojawiać się dopiero kilka lat temu. Wikipedia definiuje to tak: „określenie sektora bankowości, w której działają banki społeczne kierujące się w swojej działalności depozytowo-kredytowej kryteriami nie tylko ekonomicznymi, ale także społecznymi i ekologicznymi”.
Zdaniem Tomasza Janasa, twórcy aplikacji HAIZ, jest to bankowość dialogu i współpracy. – Usługi bankowe i finansowe których głównym celem jest przyczynienie się do rozwoju gospodarki i pomyślności ludzi. Bankowość która koncentruje się na rozwoju i odpowiada oczekiwaniom zarówno społeczeństwa jak i zrównoważonej gospodarki – mówi Janas.
– Bankowość społeczna opiera się na unikalnym założeniu łącznia ludzi bez wglądu na fizyczne miejsce w jakim się znajdują, wspieraniu komunikacji pomiędzy nimi oraz umożliwianiu przeprowadzenia transakcji finansowych „w kontekście ” takich jak płatności czy finansowanie P2P – dodaje Tomasz Jakubczyk z Alior Banku.
– Kiedyś to doradca bankowy był kluczowym punktem kontaktu dla klientów bankowości podczas codziennej interakcji z instytucją finansową. Zmiany technologiczne oraz społeczne spowodowały, że ten model powoli zaczyna tracić na ważności – choć dla wielu jest i pozostanie kluczowy – dodaje.
Zobacz też: Startuje serwis Rodzina od twórców aplikacji HAIZ. Poznajcie szczegóły jako pierwsi
Z pojęciem bankowości społecznej spotkało się tylko 17 proc. badanych (N=1088). Blisko połowie respondentów (43 proc.) określenie to kojarzy się jednak pozytywnie. Szczególnie optymistycznie są do tej idei nastawieni mężczyźni, osoby w wieku 25-44 lat, studenci i mieszkańcy największych miast. Bankowość społeczna najczęściej kojarzy się ze współpracą (32 proc.), zaufaniem (25 proc.) i relacją (18 proc.), a dalej z interakcją, pożyczaniem i wsparciem.
Internauci wskazują, że bankowość społeczna powinna oferować możliwość wykonywania szybkich przelewów w ramach społeczności (26 proc.), umożliwiać wspieranie lokalnych inicjatyw (22 proc.) oraz wykonywanie przelewów na drobne kwoty (22 proc.).
Zobacz też: Tylko trzy banki mają ofertę dla posiadaczy Karty Dużej Rodziny. Sprawdzam zniżki
Połowa badanych jest zainteresowana przyłączeniem się do bankowości społecznej. Największą chęć wykazują rodzice (66%). Także chętniej wpiszą się w tę ideę mężczyźni oraz osoby w wieku 19-54 lata. Najstarsi konsumenci najczęściej są niechętni tej idei, a najmłodsi mają skrajne opinie – najwięcej wskazuje zarówno na zdecydowaną chęć dołączenia, jak i jej brak.
Bank, który zdaniem konsumentów jako pierwszy wdroży w Polsce ideę bankowości społecznej, to dla badanych PKO BP oraz Alior Bank (wskazywane odpowiednio przez 14 proc. badanych). PKO BP jest najczęściej wskazywany przez osoby starsze (45-54 lat), natomiast Alior Bank przez osoby miedzy 19 a 24 rokiem życia. Na kolejnych pozycjach znalazły się banki BGŻ BNP Paribas oraz mBank ze wskazaniami 11 proc. badanych, a także BPH, BOŚ Bank i BZ WBK.