PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościUbezpieczeniaBezpośrednia likwidacja szkód: jak wygląda system po 4 miesiącach działania?

Bezpośrednia likwidacja szkód: jak wygląda system po 4 miesiącach działania?

Ubezpieczenia 24.08.2015 (10:54)

1 kwietnia 2015 roku 8 ubezpieczycieli, którzy łącznie reprezentują 68% rynku ubezpieczeń komunikacyjnych przystąpiło do systemu bezpośredniej likwidacji. Kilka dni temu minęły 4 miesiące od podpisania umowy. Jak to we wszystkich projektach bywa – nigdy nic nie działa idealnie od początku – tak samo i w tym wypadku nie obyło się bez pewnych problemów, które utrudniają życie klientom.


Nie wszyscy i nie zawsze

Mimo że ośmiu ubezpieczycieli zadeklarowało przystąpienie do systemu BLS,to jednak tylko pięciu z nich wystartowało 1 kwietnia 2015 r., z czego trzech już wcześniej oferowało bezpośrednią likwidację szkód na własnych zasadach. Własne usługi bezpośredniej likwidacji miały wcześniej PZU, Warta i UNIQA. 1 kwietnia dołączyły do nich Concordia i Ergo Hestia. Liberty Ubezpieczenia i Aviva udostępniły usługę 1 lipca, natomiast Gothaer – ostatni z listy – planuje start dopiero na 15 października.

Abyśmy mogli skorzystać z pomocy własnego ubezpieczyciela gdy stłuczkę spowoduje inna osoba, należy spełnić kilka warunków:

  • wartość szkody nie może przekroczyć 30 tys. zł
  • w zdarzeniu mogą wziąć udział maksymalnie 2 pojazdy
  • brak osób rannych i szkód na osobach
  • zdarzenie miało miejsce w Polsce
  • sprawca zdarzenia jest określony na podstawie oświadczenia o zdarzeniu drogowym lub ukarany mandatem przez policję
  • szkoda nie może zostać zgłoszona wcześniej do ubezpieczyciela sprawcy

Mimo takich ograniczeń Polska Izba Ubezpieczeń zapewnia, że około 90% wszystkich zdarzeń drogowych kwalifikuje się do likwidacji bezpośredniej.

PIU informuje, że w ciągu 2 miesięcy od wprowadzenia BLS w ramach porozumienia zostało zlikwidowanych ponad 5 tys. szkód. Dla porównania samo PZU od kwietnia ubiegłego roku w ramach własnego systemu zlikwidowało około 43 tys. szkód.

„Spokojnie, (być może) zajmiemy się Twoją sprawą”

Niestety ten odsetek zdarzeń okazuje się w rzeczywistości znacznie mniejszy. Przyczynia się do tego obecnie najbardziej uciążliwy dla konsumentów problem z BLS – a mianowicie system przewiduje, że bezpośrednia likwidacja szkód obowiązuje tylko wtedy, gdy sprawca również posiada OC w firmie, która przystąpiła do systemu.

Tym sposobem automatycznie mamy jedynie 68% szans na to, że sprawca będzie ubezpieczony w towarzystwie, które przystąpiło do systemu. Takie ograniczenie jest zrozumiałe, ponieważ podpisując porozumienie firmy akceptują warunki umowy, a jednym z nich jest ryczałtowy sposób rozliczania kosztów odszkodowań. Taka metoda rozliczeń ma za zadanie nie dopuścić do zaniżania i zawyżania odszkodowań w systemie.

Główne cele, jakie przyświecały przyświecały wprowadzeniu BLS w Polsce, to zwiększenie satysfakcji konsumentów i zażegnanie wojny cenowej poprzez konkurowanie jakością – ten kto lepiej będzie likwidował szkody, będzie miał więcej klientów. Konsument w założeniu miał nie obawiać się tego, w jakiej firmie ubezpieczony będzie sprawca i czy dostanie odpowiedniej wysokości odszkodowanie, a wszystkim miał zająć się jego własny ubezpieczyciel, u którego wykupił OC.

W praktyce nadal spora część ubezpieczycieli nie przystąpiła do systemu, a konsument wciąż nie może czuć się w pełni bezpiecznie i gdy z nadzieją zadzwoni do swego ubezpieczyciela, w słuchawce może usłyszeć – zamiast „Spokojnie, zajmiemy się Twoją sprawą” – odpowiedź odmowną w stylu „Ubezpieczyciel sprawcy nie oferuje bezpośredniej likwidacji, prosimy zadzwonić do niego”.

Jak w takim razie kupić OC z bezpośrednią likwidacją, aby mieć pewność, że nasz ubezpieczyciel po szkodzie wszystkim się zajmie? Należy zawsze sprawdzać, czy wybrane towarzystwo zapewnia likwidację bezpośrednią tylko wtedy gdy ubezpieczyciel sprawcy będzie w systemie, czy niezależnie od tego.

„W sprzedaży ubezpieczeń bardzo ważne jest to, aby pośrednik, obojętnie czy to będzie agent czy np. porównywarka internetowa, informował klienta o możliwości bezpośredniej likwidacji szkód w danym towarzystwie” – mówi Dominika Grabek, specjalistka porównywarki ubezpieczeń mfind.

Bezpośrednia likwidacja po swojemu czyli BLC, Szybka Wypłata i inne

Niektóre firmy ubezpieczeniowe na szczęście nie ograniczają się do zasad systemu BLS przygotowanego przez PIU i równolegle prowadzą własne wariacje usługi o rozszerzonym działaniu. PZU, Warta, Uniqa i Concordia zrobiły ukłon w stronę swoich klientów i w ramach autorskich rozwiązań oferują likwidację szkód bez względu na to, gdzie ubezpieczony jest sprawca zdarzenia. Oprócz tego każde z tych rozwiązań oprócz BLC Concordii nie ogranicza się do limitu 30 tys. zł na szkodę, a obsługuje szkody o wartości do 500 tys. (Warta w ramach Szybkiej Wypłaty), a nawet pełnej sumy gwarancyjnej OC tj. 1 mln euro (PZU i UNIQA). Pozostałe warunki konieczne do zakwalifikowania szkody do bezpośredniej likwidacji pozostają bez zmian.

Poza porozumieniem działa Compensa, która likwiduje szkody do limitu 25 tys. zł bez względu na to, w jakim towarzystwie sprawca ma OC. W przypadku tego ubezpieczyciela jest to usługa dodatkowa płatna 10 zł w skali roku.

Na odrębnych zasadach działa także InterRisk, który oferuje dodatkowa usługę Intercasco. Opiera się ona na innych limitach i jest nieco bardziej liberalna dla klienta. Limit wartości szkód na mieniu, jakie można zlikwidować w ramach Intercasco, to 1 mln euro. Szkody są likwidowane w ciągu 15 dni od zgłoszenia, obejmowane są natomiast tylko zdarzenia, które miały miejsce na terenie RP.

Swoją wersję BLS posiada również Allianz, jednak to rozwiązanie jest zarezerwowane tylko dla klientów, którzy wykupią ubezpieczenie AC. Sama usługa opiera się na likwidacji szkody z własnego AC bez utraty zniżek (Allianz po likwidacji szkody występuje z regresem do ubezpieczyciela sprawcy). Zarówno InterRisk jak i Allianz likwidują szkody bez względu na to, gdzie ubezpieczony jest sprawca.

BLS nie wpływa istotnie na wysokość składek

Problemem wydaje się także robienie z BLS kozła ofiarnego podwyżek cen OC. Nie da się wykluczyć w 100%, że system nie przyczynił się do wzrostu składek, głównie dlatego że nie działa jeszcze tak jak zakładano na początku. Ryczałtowe rozliczanie miało wyeliminować wpływ na wysokość składek, jednak większość ubezpieczycieli likwiduje szkody na własnych zasadach i rozlicza się z konkurencją po kosztach rzeczywistych, co może generować dodatkowe koszty operacyjne (ewentualne spory i koszty administracyjne). Z drugiej strony kilka towarzystw, które działają „poza systemem”, robi to od ponad roku, a nie od momentu wprowadzenia ogólnego systemu BLS 4 miesiące temu. Natomiast pozostali, działający według zasad porozumienia, nie mają powodów do podwyżek cen, ponieważ rozliczają się ryczałtowo.

Co w takim razie pompuje składki? Wzrost składek możemy zawdzięczać głównie dwóm rzeczom: wprowadzeniu wytycznych KNF w sprawie likwidacji szkód z ubezpieczeń komunikacyjnych, które również zaczęły obowiązywać od 1 kwietnia tego roku, oraz podwyżkom cen składek OC w celu zwiększenia rentowności obowiązkowych ubezpieczeń komunikacyjnych. Jesteśmy coraz bardziej świadomymi konsumentami usług ubezpieczeniowych i wiemy, jak walczyć o odszkodowanie, ponadto coraz więcej poszkodowanych korzysta z usług kancelarii odszkodowawczych, a dodatkowym wsparciem są wytyczne KNF, dlatego z roku na rok zakłady ubezpieczeń mają większe koszty. Te z kolei skutkują wzrostem cen.

Bezpośrednia likwidacja w wersji testowej?

Obecnie działający system BLS można porównać do wersji testowej – stopniowo dołączają kolejni ubezpieczyciele i wychodzą na wierzch wady i niedociągnięcia. Część towarzystw nie zasypia gruszek w popiele i opracowuje własne rozwiązania, aby przekonać do siebie klientów jakością i kompleksowością usług. Tymczasem niewidzialna ręka rynku działa i wskazuje tych, którzy oferują więcej, lepiej i szybciej, a co ciekawe często wcale nie najtaniej. Być może niedługo kryterium ceny OC nie będzie już tak istotne, a skupimy się na jakości usług – to jednak zależy od tego, jak zapracują na nasze zaufanie zakłady ubezpieczeń i czy sprawią, że zechcemy zapłacić więcej za realne poczucie bezpieczeństwa i wygodę.

Łukasz Leus

Porównywarka ubezpieczeń mfind

2015-08-24
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn
Wojciech BoczońWojciech Boczoń
19.12.2025 (12:15)

World App dostaje czat i płatności w aplikacji. Twórcy zapowiadają też „mini-apki” i funkcję Earn

World ogłosił zestaw zmian w World App, w tym czat z szyfrowaniem, możliwość wysyłania środków w rozmowach oraz …

a 0 Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie
19.12.2025 (12:11) – informacja prasowa

Cyberprzestępcy polują na „krety” w bankach, telekomach i big techach. Nawet 15 tysięcy dolarów za jedno kliknięcie

To już nie jest era ataków „z zewnątrz”. Na darknetowych forach trwa cicha rekrutacja pracowników banków, …

a Kariera w finansach 0 AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku
19.12.2025 (12:09) – informacja prasowa

AI i cyberbezpieczeństwo kluczowymi kompetencjami w 2026 roku

Specjaliści w obszarach cyberbezpieczeństwa, sztucznej inteligencji oraz rozwoju oprogramowania są dziś najbardziej …

a 0 BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy
19.12.2025 (12:06) – informacja prasowa

BGK oraz Banco Português de Fomento podpisały memorandum o współpracy

Banki rozwoju z Polski i Portugali podpisały memorandum o współpracy. Dokument ustanawia ramy ułatwiające …

a 0 ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę
19.12.2025 (12:03)

ING zachęca: oszczędzajmy na białą godzinę

ING Bank Śląski inspiruje Polaków do oszczędzania na białą godzinę, czyli na to, co chcemy, żeby się wydarzyło. …

a 0 Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.
19.12.2025 (12:02) – informacja prasowa

Dojrzałe wdrożenia, odporność operacyjna, rentowność – trzy filary rozwoju AI w usługach finansowych w 2026 r.

Usługi finansowe zaczną wymagać większej odpowiedzialności w obszarze AI, gdy faza eksperymentów dobiegnie …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Emilia Kasperczak

Emilia Kasperczak

Specjalista ds. relacji z mediami, mBank Emilia…

Magdalena Olejnicka

Magdalena Olejnicka

Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowy Magdalena Olejnicka…

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

Agnieszka Jabłońska-Twaróg

International Marketing Communications Manager w Twisto Od…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców