Sektor BPO/SSC jest uznawany za jedną z branż o największym potencjale rozwojowym. Rynek centrów usług wspólnych rok do roku rośnie w tempie dwucyfrowym, a prognozy są bardzo obiecujące. Choć nadal najwięcej ofert skierowanych jest do absolwentów z dobrą znajomością języka obcego, to – jak wynika z danych zebranych przez portal Pracuj.pl – coraz częściej pracodawcy z tego sektora szukają specjalistów z nawet 10-letnim doświadczeniem.
Związek Liderów Sektora Usług Biznesowych w Polsce (ABSL) szacuje, że obecnie w 300 centrach pracuje 80 tysięcy osób, a w przyszłym roku liczba zatrudnionych może się zwiększyć nawet do 100 tysięcy. Według Polskiej Agencji Informacji i Inwestycji Zagranicznych (PAIIZ) inwestycje usługowe będą w tym roku też jedynymi, których napływ do naszego kraju nie zmniejszy się. Obecnie PAIIZ prowadzi aż 156 projektów inwestycyjnych o łącznej wartości 5,7 mld euro, z czego 29 projektów o wartości 26 mln euro należy właśnie do sektora nowoczesnych usług biznesowych.W zeszłym roku ta branża stworzyła też najwięcej miejsc pracy (ok. 2500) spośród wszystkich projektów reprezentowanych przez nowych inwestorów zagranicznych.
Jak zauważa Alicja Skiba-Walczak, p.o. Country Manager w agencji doradztwa personalnego Kelly Services Poland, dynamiczny rozwój tego sektora powoduje, że zaczyna zmieniać się profil poszukiwanych kandydatów: – Coraz częściej nasi Klienci poszukują doświadczonych specjalistów nawet z dziesięcioletnią praktyką na takich stanowiskach jak księgowi, kontrolerzy finansowi, audytorzy czy kierownicy projektów. Jest to związane z trendem przeobrażania się istniejących centrów BPO w KPO (Knowledge Process Outsourcing), czyli innowacyjnych centrów usług opartych na wiedzy. Na przykład w centrach finansowych widzimy przejście od obsługi prostych transakcji i procesów do kompleksowej obsługi finansowej i wsparcia doradczego.
Zdecydowana większość, bo ok. 200 centrów BPO w naszym kraju specjalizuje się w usługach IT i procesach finansowo-księgowych. Nie powinno się to też zmienić w tym roku. Potwierdza to Marta Aserigadu, Business Services Delivery Manager HAYS Poland: – Procesy księgowe czy IT, to wciąż funkcje dominujące wśród organizacji SSC /BPO, dlatego większość ofert pracy jest skierowana właśnie do kandydatów z tych specjalizacji. Inne popularne obszary to obsługa klienta, HR czy zarządzanie zaopatrzeniem. Natomiast warto zaznaczyć, że rynek usług outsourcingowych w Polsce ewoluuje, w kierunku coraz bardziej zaawansowanych, jak i zupełnie nowych funkcji. Dlatego możemy spodziewać się ogłoszeń, w których znajdziemy wymóg dodatkowych kwalifikacji, jak również ofert pracy, które dotychczas nie były utożsamiane z tą branżą, typu koordynator ds. marketingu czy specjalista ds. prawnych.
Zdaniem ekspertów rynku pracy, nawet przewidywane w tym roku spowolnienie gospodarcze nie wpłynie negatywnie na zatrudnienie w tej branży. – Wręcz przeciwnie, wszelkie niepokoje na rynku sprzyjają outsourcingowi, bo to trend, który obniża koszty, ale także sprzyja standaryzacji i podchodzeniu jakościowemu do świadczonych usług. Centra doskonalące portfel świadczonych usług na pewno pójdą dalej i będą poszukiwać ekspertów od payrollu, HR, administracji, zaawansowanych usług finansowych i bankowych, R&D produktów i rozwiązań IT. Warto też odnotować wzrostowy trend przy ofertach pracy przeznaczonych dla specjalistów SAP – mówi Aleksandra Iwicka z Grafton Recruitment Polska.
Zdaniem Bartosza Wieczorka z Advisory Group TEST Human Resources na rozwoju sektora zyskają jednak również osoby młode, tuż po studiach. Najbardziej jednak te, które wykorzystały szansę jaką dało Polsce wejście do Unii Europejskiej. – Umiejętności wyniesione z wyjazdów zagranicznych na studia czy do pracy, czyli przede wszystkim dobra znajomość języka obcego i doświadczenie międzykulturowe są bowiem w tym sektorze bardzo pożądane.
Wszyscy zapytani przez Pracuj.pl rekruterzy podkreślali również, że idealnym kandydatem dla pracodawców z tego sektora są osoby z umiejętnością efektywnej pracy w zespole, z czym czasem mają problemy kandydaci z pokolenia Y, którzy nastawieni są na pracę bardziej indywidualną. – Pracodawcy kładą duży nacisk na otwartość, komunikatywność i umiejętność pracy zespołowej i nie są to jedynie utarte slogany w opisach stanowisk, bo międzynarodowe środowisko pracy wymaga od kandydata tolerancji i poszanowania odmiennej kultury czy wyznania – podkreśla Aleksandra Markisz z agencji doradztwa personalnego REED.
Ponadto liczy się: komunikatywność, wielozadaniowość, zorientowanie na potrzeby klienta oraz umiejętność szybkiej adaptacji i prozaiczna, ale jakże niezbędna w tej branży znajomość programu Excel.
Źródło: Pracuj.pl