Na każdej z nich nadrukowany został unikalny, niepowtarzalny numer, który z jednej strony jej posiadaczowi pozwala na wydrukowanie ze strony www.krd.pl Certyfikatu Rzetelności poświadczającego jego wiarygodność płatniczą, a równocześnie sprawdzenie, na tejże samej stronie, w specjalnej wyszukiwarce, czy dany certyfikat jest autentyczny i aktualny. Certyfikat jest bezpłatny. W ten sposób Krajowy Rejestr Długów zapoczątkowuje kampanię społeczną „Rzetelna Firma” mającą zachęcać polskich przedsiębiorców do budowania swojego pozytywnego wizerunku uczciwości.
– Certyfikat Rzetelności jest dokumentem potwierdzającym, że jego posiadacz sumiennie reguluje swoje zobowiązania i stanowi dlań rekomendację udzieloną przez największą w Polsce instytucję weryfikującą rzetelność przedsiębiorców i konsumentów. Umożliwia tym samym potwierdzenie własnej wiarygodności płatniczej przez niezależną instytucję o ugruntowanym autorytecie i pozycji na rynku. Zachęcamy rzetelnych, uczciwych przedsiębiorców do tego, aby wykorzystali tą swoją cechę do budowy pozytywnego wizerunku firmy. Uczciwość warta jest tego, aby się nią chwalić – Adam Łącki, prezes Zarządu Krajowego Rejestru Długów.
Ta kampania wpisuje się w nastroje społeczne. Z sondażu instytutu badania opinii publicznej Pentor przeprowadzonego na zlecenie Krajowego Rejestru Długów w listopadzie 2007 roku wynika, że 85,5% Polaków nie ufa przedsiębiorcom, którzy nie płacą swoich zobowiązań w terminie. 67% ankietowanych przez Pentor jest zdania, że przedsiębiorstwa zawsze powinny regulować swoje długi w terminie, bez względu na okoliczności, a 21,5% uznaje, że choć niepłacenie jest naganne, to istnieją przypadki które usprawiedliwiają to niepłacenie. Katalog tych wyjątków jest jednak ograniczony do następujących sytuacji – niedotrzymanie umowy przez innych kontrahentów i utrata płynności finansowej.
Jak wynika z ekspertyzy Biura Inwestycji i Cykli Ekonomicznych BIEC, przeprowadzonej na zlecenie Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce, w państwach zachodnioeuropejskich i USA wizerunek wiarygodnego płatnika ma dla tamtejszych przedsiębiorców znaczenie ekonomiczne. W Europie Zachodniej o blisko 90% wzrasta odsetek pozytywnych decyzji kredytowych, jeśli kredytodawca ma dostęp zarówno do pozytywnych, jak i negatywnych danych o swoich potencjalnych klientach, niż tylko do negatywnych. Z tego samego powodu odsetek nietrafionych decyzji kredytowych w USA jest niższy o 43%.
– Liczymy na to, że polscy przedsiębiorcy zechcą się chwalić swoją uczciwością i nasz Certyfikat Rzetelności stanie się ich znakiem rozpoznawczym. Pierwsze, honorowe certyfikaty przyznaliśmy członkom Rady Klienta KRD i uznali to za bardzo dobry pomysł – dodaje Adam Łącki.