„Silna złotówka sprawia, że Polski eksport doświadcza obecnie coraz więcej trudności. W takiej sytuacji przejęcie zagranicznej marki lub sieci dystrybucji może być wyjątkowo atrakcyjnym dla przedsiębiorców rozwiązaniem, pozwalającym na konkurowanie na zagranicznych rynkach czymś więcej niż tylko ceną produktów.” – mówiła Monika Morali Efinowicz.
Paneliści zgodnie przyznali, że dynamicznie rozwijająca się firma, na pewnym etapie rozwoju musi zmierzyć się z kwestią wejścia na rynki zagraniczne. Rozwój organiczny bez ekspansji dodającej mu pożądanej dynamiki wzrostu może obecnie nie być wystarczający.
Martin Blum, makroekonomista Grupy UniCredit argumentował: „Polska jest gotowa na ekspansję, co potwierdzają fakty: wasz kraj znalazł się na 44 miejscu w rankingu rynków wschodzących przedstawionym przez ONZ na UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) prześcigając takie rynki jak chiński i indyjski.”
„Dla spółek, które mają dobrą kadrę zarządzającą, odnoszą sukcesy na polskim rynku, wejście na rynki zagraniczne jest bardziej koniecznością by dalej się rozwijać, niż opcją na rozwój – mówił Andrzej Koperski, wiceprezes Banku Pekao SA.
Obecnie kluczową kwestią nie jest więc wielkość inwestycji w rozwój spółki ale dobry zarząd i pomysł na rozwój. Tak dogodny moment dla ekspansji zagranicznej jak teraz nie będzie trwał wiecznie.
Panel miał miejsce podczas Forum Ekonomicznego w Krynicy 10 września 2008 r.
W dyskusji głos zabrali:
Monika Morali-Efinowicz, Prezes Advent International
Andrzej Kopyrski, Wiceprezes Zarządu, Pion bankowości korporacyjnej, rynków i bankowości inwestycyjnej, Pekao SA
Kazimierz Marcinkiewicz, Doradca Goldman Sachs, poprzednio: Premier Rządu Rzeczpospolitej Polskiej, Wiceprezes EBOiR
Martin Blum, Główny ekonomista, Szef EEMEA (Europa Środkowa, Bliski Wschód i Azja) Economics & FI/FX Strategy (UniCredit Group)
Konrad Jaskóła, Prezes Zarządu, Polimex Mostostal.