PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościCztery metry kwadratowe przyszłością bankowości?

Cztery metry kwadratowe przyszłością bankowości?

Wiadomości 03.07.2013 (08:20)
Bankowość internetowa

Bankomaty, call-center, bankowość internetowa, karty płatnicze czy bankowość mobilna – to tylko część z usług, bez których obecnie trudno wyobrazić sobie bank. Z badania Banking IT Outlook Survey wynika, że banki na świecie chcą w tym roku zwiększyć wydatki na rozwiązania IT. W Polsce trzy banki zamierzają wprowadzić e-placówki. Możliwe, że jeszcze w tym roku zrealizują swój plan.

Wirtualny oddział zaliczany jest do najnowszych rozwiązań, które mogą zmienić sektor bankowości w najbliższych latach. Już niedługo będzie można przekonać się, jak klienci banku reagują na automatyzację podstawowych procesów bankowych. Otwarcie konta czy złożenie wniosku kredytowego będzie możliwe bez pośrednika danej instytucji. Takie rozwiązania na masową skalę wyeliminują konieczność bezpośredniego kontaktu z pracownikiem banku. O ile klientom banków komercyjnych takie rozwiązanie może się spodobać, o tyle klienci banków spółdzielczych przyzwyczajeni do braku anonimowości mogą spoglądać na to rozwiązanie nieufnie.

E-placówka, czyli?

Urządzenie zajmujące cztery metry kwadratowe mogące stać się alternatywą dla oddziałów bankowych – dzięki jego pomocy można zrealizować następujące usługi: wypełnianie dokumentów, doradztwo dla klienta, podpis elektroniczny, wydawanie kart bankomatowych czy drukowanie kart kredytowych. Jeśli klient będzie miał problem z realizacją usługi może za pomocą wideoczatu skontaktować się z doradcą, którym jest jeden z pracowników banku. Wirtualny oddział ma za zadanie rozszerzenie zasięgu oddziałów o nowe obszary bez konieczności otwierania fizycznych filii instytucji. Bezpieczeństwo danych osobowych i pieniędzy mają zapewnić zastosowane w wirtualnych oddziałach: technologia biometryczna, podpis elektroniczny oraz skaner dokumentów w wysokiej rozdzielczości.

W zeszłym roku Bank of China oddał do użytku swoim klientom 30 wirtualnych oddziałów. W Republice Południowej Afryki oraz Hong Kongu trwają testy urządzeń. Marcin Gic z Huawei Polska zapytany o korzyści z wprowadzenia e-placówki przez bank odpowiada: „Korzyści dla banków jest wiele, ale warto na pewno wymienić możliwość rozszerzenia sieci dostępu dla klientów tam, gdzie dotychczas mogło to być nieopłacalne, np. w mniejszych lub oddalonych miejscowościach i dzięki temu dotrzeć do większej liczby klientów. Poza tym zwiększa się poziom obsługi klienta – wszyscy konsultanci znajdują się w jednym miejscu, dzięki czemu banki mają większą kontrolę nad ich przeszkoleniem i jakością pracy. Placówki takie zapewniają również mobilność. Nie ma tu konieczności długoterminowego najmu dużych przestrzeni, co bywa problematyczne w sytuacji, gdy okazuje się, że liczba klientów nie jest wystarczająca, by dana placówka była opłacalna. W każdej chwili bank może zmienić lokalizację e-placówki, co jest dużym udogodnieniem w stosunku do ewentualnego przenoszenia tradycyjnego oddziału. Kolejną korzyścią dla banków decydujących się na wdrożenie e-placówek jest zwiększenie wydajności konsultantów – osoby obsługujące klientów w contact center są do dyspozycji wszystkich użytkowników e-kiosków, a nie jedynie lokalnej placówki. Dużo niższy jest również koszt inwestycji i koszty związane z utrzymaniem e-placówki. Oszczędności takie mogą sięgać nawet 70% w stosunku do kosztów prowadzenia tradycyjnego oddziału. Związane jest to m.in. z bardzo małą powierzchnią konieczną do uruchomienia wirtualnego oddziału – wystarczą do tego tylko 4 m2, przy czym tradycyjny oddział to przynajmniej 40-50 m2„.

Bank spółdzielczy a wirtualny oddział

Banki spółdzielcze charakteryzuje przede wszystkim znakomita znajomość klienta, która pozwala na uzyskanie zaufania oraz wypracowanie warunków współpracy korzystnych dla obu stron. Czy kiedy banki spółdzielcze zdecydują się na wprowadzenie e-placówek jako oddziałów to nadal będzie można mówić o wypracowanym zaufaniu?

Prezes Zarządu Krajowego Związku Banków Spółdzielczych Jerzy Różyński zapytany o postrzeganie banków spółdzielczych w kontekście e-placówek odpowiada: „Czasami dość trudno jest działać bankom spółdzielczym tak, by dążąc do zwiększenia efektywności nie zatracać idei spółdzielczości. Naszym zadaniem jako Krajowego Związku Banków Spółdzielczych jest pomoc bankom w pełnieniu swojej misji szerzenia idei spółdzielczości przy jednoczesnym tworzeniu się wokół nich przyjaznego otoczenia prawnego i biznesowego w celu skutecznego zwiększania udziału w rynku. Bankowość spółdzielcza to sektor, który ma potencjał do tego, aby sprawnie funkcjonować i nieustannie się rozwijać. Banki spółdzielcze udowadniają, że tradycyjne rozwiązania mogą z powodzeniem iść w parze z nowoczesnością. Sądzę, że historia bankowości spółdzielczej pokazała, że prezesi stojący na czele swoich banków podejmowali słuszne decyzje dotyczące rozwoju banku. Dlatego też wierzę w mądrość spółdzielców również w temacie dotyczącym e-placówek”.

Prezes Zarządu SK bank, Jan Bajno, zapytany o to, w jaki sposób e-placówki wpłynął na przyszłość bankowości w Polsce odpowiada: „Moim zdaniem w najbliższej przyszłości e-placówki nie zrewolucjonizują bankowości w Polsce. Wiele elementów elektronicznej obsługi klienta, które mają być zastosowane w e-placówkach jest już wykorzystywana, w tym również przez bankowość spółdzielczą. Ze względu na charakter świadczonych usług oraz środowisko i specyfikę doświadczeń banków spółdzielczych, otwieranie przez banki komercyjne e-placówek nie wpłynie zasadniczo na funkcjonowanie banków spółdzielczych. Natomiast zastanowienia wymaga, czy w środowiskach lokalnych, w których działa większość banków spółdzielczych, koszty uruchomienia i utrzymania e-placówki nie będą zbyt wysokie w stosunku do możliwych efektów. Z pewnością duże banki spółdzielcze zamierzające funkcjonować w większych regionach, będą musiały uwzględnić w swoich strategiach również możliwość zapewnienia swoim klientom podobnych standardów obsługi. Wierzę, że z tym problemem spokojnie sobie poradzą. Chociaż na obecnym etapie rozwoju banki spółdzielcze mają inne, pilniejsze cele do osiągnięcia. W aktualnej sytuacji rynkowej w Polsce jest możliwość zbudowania solidnych podstaw do bezpiecznego dynamicznego rozwoju banków spółdzielczych. Tej okazji nie powinniśmy zmarnować. Nie wykluczam też w przyszłości możliwości budowania sieci z uwzględnieniem e-placówek”.

W podobnym tonie wypowiada się prezes Zarządu Banku Spółdzielczego we Wschowie, Sebastian Nietyksza: „Jeśli e-placówki zostaną wprowadzone w Polsce przez trzy banki komercyjne, które obecnie rozważają taką możliwość wydaje się, że nie będzie to miało znaczącego wpływu na działalność banków spółdzielczych”. Dodaje również: „Bank Spółdzielczy we Wschowie nie wyklucza wprowadzenia w dłuższym horyzoncie czasowym e-placówek. Jest to rozwiązanie, które mogłoby przełożyć się na optymalizację kosztów działania banku. Ponadto e-placówki to odpowiedź na potrzeby ludzi młodych, którzy są otwarci na nowoczesne rozwiązania technologiczne. Moim zdaniem e-placówki bankowe nie są w stanie zastąpić wykwalifikowanego pracownika, który potrafi rozpoznać potrzeby klientów i odpowiedzieć na nie oferując dostosowany do indywidualnych potrzeb kompleksowy pakiet produktów i usług bankowych. Na osobistym kontakcie bazują również w znacznej mierze dobre i trwałe relacje z klientami. Czy takie relacje będzie można budować poprzez wideorozmowę?” – pyta retorycznie Nietyksza.

Wirtualne oddziały w Polsce

W Polsce trzy banki planują wprowadzenie wirtualnych oddziałów czynnych 24 godziny na dobę. Możliwe, że jeszcze w tym roku na polskich ulicach staną takie e-placówki. Mimo tego, żeśmierć bankowych placówek ogłaszana była wielokrotnie, nie doszło jeszcze do marginalizacji tego kanału dostępu i wydaje się, że nie nastąpi to zbyt szybko.

Zautomatyzowane punkty bankowe mają szansę zaistnieć w krajach rozwijających się i na obszarach mało zaludnionych. Marcin Gic zapytany o przyszłość e-placówek w Polsce odpowiada: „Po pierwszych prezentacjach i analizie rynku jesteśmy pełni optymizmu. Klienci dostrzegają i rozumieją korzyści wynikające z wprowadzenia e-placówek, szczególnie to, że relatywnie tanim kosztem można zdobywać nowych klientów i zwiększać udziały w rynku w regionach, gdzie dotychczas przeszkodą była bariera kosztów inwestycyjnych”. Już w niedługim czasie okaże się, czy te optymistyczne prognozy sprawdzą się na polskim rynku.

Marta Gwizdak

2013-07-03
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

Who is who

Dawid Korszeń

Dawid Korszeń

Rzecznik prasowy, Warta Dawid Korszeń jest rzecznikiem…

Justyna Szafraniec

Justyna Szafraniec

Head of Communications w Generali Polska Justyna…

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski

Maciej Pieczkowski Dyrektor Generalny Oddziału Inbank w…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców