PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plNasz gośćDwójmyślenie… klientów czy banków?

Dwójmyślenie… klientów czy banków?

Nasz gość 28.09.2009 (06:46) artykuł nadesłany

O sporze klientów mBanku i Multibanku z bankami grupy BRE napisano już „hektary” w nowych i starych mediach. Różne akcenty przewijały się w tych materiałach: podkreślano samoorganizacje klientów, aktywność klientów i prosumeryzm, umiejętne korzystanie z narzędzi komunikacji, dalej – wyzwania stojące przed bankowością (trudność w zdobyciu CHF), wspomniano o „pokoleniu Goldenline” czy też „wychowaniu sobie problemu przez mBank”.

Nieliczne były artykuły podkreślające rolę edukacji klientów, która dzieje się na naszych oczach. Wcześniej mało kto zastanawiał się co i jak podpisuje, podczas wizyty. Teraz jeśli jest świadomym klientem, przynajmniej kilka razy zastanowi się, czy aby na pewno w banku jest traktowany jako partner.

Można oczywiście powiedzieć, że ten cały spór klientów z bankami nie będzie miał większego wpływu na zwykłego Kowalskiego. To prawda, takie osoby dalej będą biernie korzystać z usług bankowych, albo wręcz można powiedzieć, że ich „uproduktowienie” będzie bardzo nikłe.  Ale… tu mały ZONK w mądrej kalkulacji . Bo to młoda generacja, aktywnych klientów (takich jak w mBank i Multibank), to najlepsi dostarczyciele zarobków dla banków. Okazuje się, że wsród klientów mbanku i Multibanku znajduje się cała struktura “młodej klasy średniej”, także ludzi pracujących w korporacjach i firmach (korzystający lub już nie korzystajacy z bankowości “dla firm” w tych bankach). Kto jak nie oni, korzystają intensywnie z kredytów, kart kredytowych, pożyczek okresowych, rachunków maklerskich, różnego rodzaju funduszy czy ofert oszczędnościowych. Jeśli ta rzeka popłynie gdzieś indziej, będzie to największa strata banków grupy BRE, z tego konfliktu.


“Frank szwajcarski – najbardziej pożadana waluta banków i klientów.”


Czy zatem warto ryzykować utratę wizerunku (brnąć w przedłużanie się sporu z klientami – zgrupowanych wokół mstop i nabiciwmbank), mając na uwadze powyższe możliwości zarabiania na klientach? Otóż tutaj, następuje drodzy klienci chłodna kalkulacja, gdzie jesteście aktywami. W tej masie aktywów dokonuje się symulacji, czy na działaniach typowo CRM, zarobi się więcej niż na „teoretycznym odpływie” klientów do innych banków. Ile też jest rzeczywistych „odejść” z banków i przeniesienia rachunków, środków finansowych? Chyba nie na tyle dużo, by skłonić banki grupy BRE do ugodowych propozycji. Skoro sytuacja na rynku międzybankowym się na tyle unormowała, kotwicą (?) jest pożyczka z Commerzbanku, to czy nie warto rozważyć „decyzją zarządu” obniżenia oprocentowania kredytów i próby w te sposób zakończenia sporu z klientami?

Można i tak, ale chyba kosztuje to zbyt dużo w rozrachunku. Faktycznych przychodów oraz kwestii wizerunkowych w branży, „no jak to ugięliście się pod żądaniami klientów”. Zatem, sytuacja jest poniekąd patowa w tym sporze, z jednej i drugiej strony są propozycje rozmów, negocjacji (?), woli unormowania sytuacji. Pytanie które oczywiście się nasuwa, o ile to faktycznie jest to dobra wola, a o ile jest to czysta kalkulacja wizerunkowa. Kto kogo przechytrzy i ogra? Może być i tak, że i klienci i banki ograją się wzajemnie – jedni i drudzy stracą na tym, a zyska konkurencja. Płacąc wyższe raty kredytowe każdego miesiąca, będąc przywiązanym do banku… podobno nie ma oligopolu na rynku na franki szwajcarskie, ale tak naprawdę jakie banki dzisiaj oferują rozsądną alternatywę?

“Spór klientów i banków BRE nadal się tli… czasem przybierając zabawne formy ekspspresji”

Wykorzystują to oczywiście mBank i Multibank (grupa BRE), traktując klientów nie jako partnerów tylko jako aktywa. Ale czy jest coś w tym złego i nagannego, tu słowa skieruje do klientów? Czy jeśli któryś z klientów prowadzi własną działalność gospodarczą nie postępuje w podobny sposób, kalkulując „co jest dla mnie bardziej opłacalne”? Można się oczywiście oburzać że jest to naciąganie zaistniałej sytuacji, działanie z premedytacją i „na granicy”, ale jednocześnie trzeba pamiętać jaki jest cel banków – bank musi zarabiać, takie ma cele gospodarcze, tak są oceniani managerzy, tak na koniec dnia na walnym zgromadzeniu, dokona oceny faktów główny akcjonariusz.

Banki oburzają się że klienci wykorzystują dostępne narzędzia do walki o swoje prawa? A kto zabrania kontaktów z mediami, sądami czy też pokazywania swoich racji… wszystko oczywiście powinno być z poszanowaniem stron sporu. Nie zawsze to wychodziło na przestrzeni tych miesięcy konfliktu, były popełniane błędy komunikacyjne nie raz i nie dwa puszczały nerwy, wcześniej można było zakończyć spór (ze strony banków grupy BRE), co można już zacząć spokojnie oceniać i wyciągnąć wnioski. Przykład rzeczonych banków, jest naprawdę znakomitym poligonem doświadczalnym nowych metod komunikacji i marketingu. Obie strony próbują wykorzystać skuteczny mix starych i nowych mediów, z czego klienci są bardziej biegli w komunikacji z mediami i otoczeniem internetowym, mimo iż są tylko klientami. Toż jest kopernikański przewrót, czyż mBank nie powinien być z siebie zadowolony, iż „wychował” sobie tak świadomych klientów? Być może aż za bardzo świadomych, za co płaci dzisiaj bardzo dużą, czasem nie zawinioną cenę. Stał się „piorunochronem”, na którym skupią się dzisiaj postrzeganie wizerunkowe banków. Kryzys gospodarczy, z którym mamy do czynienia wszystko wywrócił, nic nie jest już stałym. Tak jak postrzeganie mBanku, jako najbardziej biegłego w komunikacji internetowej i najbardziej przyjaznego internautom. Dzisiaj utożsamianego z wrednym „bankozaurem”. Stało się, gdyż „kto sieje wiatr, zbiera później burzę”. Nawet otwarcie na social networks i dialog z konsumentami, w tym momencie szybko nie zmieni sytuacji.

Oczywiście można powiedzieć, że świadomość klientów w masie nie jest tak wielka, że liczy się statystyka dużych liczb. Ale nie dla banku, który z założenia miał być skierowany do najbardziej aktywnej grupy konsumentów w Polsce. Można się sprzeczać, że ten wizerunek da się odbudować, jak Warszawę z gruzów, tylko że „niestety albo stety” dla banków grupy BRE – Internet pamięta takie rzeczy bardzo długo. Raz zasianej komunikacji i rozmów, nie da się tak szybko zastopować, jeśli naprawdę nie będzie się chciało nic z tym zrobić albo uzna że sprawa przyschnie.

“Kto wygra walkę o rząd dusz – sprawa jest ciągle otwarta. Pytanie czy dojdzie do dialogu i realnych rozwiązań?”


Ostatnie tygodnie pokazują, iż banki grupy BRE i ich klienci chcą rozmawiać. Oby poza deklaracjami nie skończyło się, a spotkania i rozmowy nie miały charakteru podobnego do tego „u cioci na imieninach”. O finansach należy rozmawiać z odpowiednią estymą i rozwagą. Inaczej, sprawa będzie jeszcze bardzo długo żyła swoim życiem, przeplatając się z czasem rozprawami sądowymi (w tym SOKiK) i kolejnymi dyskusjami o parametrze X lub Y. Obu stronom na pewno nie zabraknie determinacji, w osiągnięciu swoich celów.

Pytanie, gdzie je to zaprowadzi?

Źródło: www.gadzinowski.pl

mbank multibank wizerunek 2009-09-28
Redakcja PRNews.pl
Tagi: mbank multibank wizerunek

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców