PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyFinansista miesiąca

Finansista miesiąca

Analizy 16.07.2010 (10:42)

Z Piotrem Czarneckim, prezesem zarządu Raiffeisen Bank Polska SA, rozmawia Janusz Grobicki

Kiedy postanowił Pan zostać finansistą i menedżerem?

– Menedżerem chciałem być od zawsze. Zostałem nim całkowicie świadomie i niejako z doświadczenia. Wybrałem organizację i zarządzanie jako kierunek studiów, choć wielu moich kolegów patrzyło wtedy na mnie z pobłażliwym uśmiechem i pukając się w czoło, ironicznie pytało: „…co ty, dyrektorem chcesz być?”. Dziś na kierunki związane z zarządzaniem patrzymy inaczej. To popularne, cenione studia, a kiedyś zaledwie na Politechnice Warszawskiej i Wrocławskiej oraz na Uniwersytecie Warszawskim były wydziały organizacji i zarządzania. Celowo wybrałem Politechnikę Warszawską. Miałem już pewne doświadczenia związane z zarządzaniem, chciałem się w tym kierunku rozwijać i uważałem, że na tym polu się sprawdzę. Warto było podbudować zainteresowanie solidną wiedzą.

Dlaczego zdecydował się Pan na Politechnikę Warszawską?

– Uważałem, że Politechnika przekazuje wiedzę bardzo mocno osadzoną w realiach. Okazało się, że tak jest naprawdę. To były trudne studia. Profesorowie nie pozwalali na deprecjację tytułu inżyniera. Dostałem spory wycisk nim zarobiłem na tytuł magistra inżyniera organizatora. Musiałem zaliczać przedmioty obejmujące projektowanie, produkcję, technologię, ekonomię, rachunkowość czy systemy informatyczne. W tamtym czasie Instytut Organizacji i Zarządzania Politechniki Warszawskiej był jednym z czołowych ośrodków, w którym rozwijała się myśl informatyczna. Nasza uczelnia dysponowała wtedy, jako jedna z pierwszych w Polsce, powszechnymi dziś pecetami. Pamiętajmy, że była to pierwsza połowa lat 80. ub. wieku.

Wspominał Pan o wcześniejszych doświadczeniach z zarządzaniem.

– Zarządzałem chórem, w którym zresztą śpiewałem. Uśmiechając się do przeszłości, obchodzę w tym roku jubileusz czterdziestolecia pracy artystycznej oraz dwudziestolecia pracy bankowej na polskim rynku.

Jaki to był chór?

– Nazywał się „Cantio Polonica”. Był to chór złożony z licealistów i studentów kilku uczelni. Jego rodowód sięgał jeszcze Towarzystwa Śpiewaczego „Lutnia”. Właśnie tam zaczynałem swoją przygodę chóralną – jeszcze jako chłopiec. Chór liczył 50–60 osób i właśnie nim zarządzałem. Nie było to zadanie łatwe, bo czym motywować, jak wymagać realizacji celów od młodych ludzi. Tam każdy przychodził tylko dlatego, że chciał. Muzyka jest czysta, lecz wymagająca, organizacyjnie konieczne jest bliskie współdziałanie, bardzo precyzyjna praca procesowa oraz merytoryczna, a wszystko to opiera się na niesamowitym zaangażowaniu. Tylko wtedy osiągamy najwyższy artystyczny efekt. Trudno zmotywować młodych ludzi do przychodzenia dwa razy w tygodniu na próby tym, że już niedługo koncert. Pokusa pójścia do kina czy na dyskotekę jest bardzo silna.

Zaprenumeruj miesięcznik finansowy „Bank”

Jakie doświadczenie z tamtego okresu zapamiętał Pan najbardziej?

– Pierwszą prawdziwą szkołę menedżerską otrzymałem, ucząc się, jak motywować ludzi w miękki sposób, tak żeby nie zgasić ich zapału. Zadanie było o tyle trudne, że dotyczyło moich rówieśników. To była jedna z lepszych szkół praktycznego zarządzania. Wtedy zrozumiałem, że nie można stosować swoich kryteriów do oceny ludzi, którzy mają przecież własną hierarchię celów i wartości.
Nauczyłem się też nie wymagać od innych takiego samego, najwyższego poziomu motywacji, jaki wydaje mi się, że wszyscy powinni osiągnąć, gdy w grę wchodzi realizacja zadania. Przecież nie wszyscy muszą przejawiać maksymalne poświęcenie. Motywowanie to bardzo trudny proces – niezależnie od tego czy dotyczy chóru, czy dużego banku.

Czym różniła się wiedza o zarządzaniu zdobywana na Politechnice od tej praktycznej, związanej z chórem?

– Przede wszystkim w tamtym okresie studenci Politechniki musieli odbywać wakacyjne praktyki w zakładach produkcyjnych, pracując na stanowiskach robotniczych. Po drugim roku studiów wsłuchiwałem się w muzykę ośmiotonowego młota hydraulicznego przez osiem godzin dziennie. Akordowa praca z profesjonalistami w kuźni Zakładów Mechanicznych Ursus była nie lada wyzwaniem dla studenta. Tam uczyłem się pokory wobec codziennej fizycznej pracy. Zrozumienia, jakim może być trudem i wysiłkiem. Patrzyłem na robotników, którzy codziennie przez kilkanaście lat pracują w kuźni – ich wysiłek postrzegałem jako pewien rodzaj bohaterstwa. Dopiero z perspektywy własnego doświadczenia można to właściwie zrozumieć i ocenić. Nabrałem wtedy wielkiego szacunku do ciężkiej pracy i ludzi, którzy w codziennym znoju tak walczą o swoje życie. Sądzę, że aby zarządzać, nawet wtedy gdy ma się duże zdolności empatyczne, należy samemu poznać, co to jest ciężka praca. Miałem dotychczas okazję pracować w 18 zawodach, za które otrzymywałem wynagrodzenie.

Czy ta świadomość jest potrzebna również finansiście?

– Dzięki temu doświadczeniu, pracując w banku – nie z przymusu, a z wyboru – zawsze pamiętam o pocie, który musi być włożony przez tego, który prowadzi biznes, żeby codziennie wyprodukować i sprzedać, bo inaczej jego firma nie przeżyje. Znam i doceniam wysiłek, który został włożony w każdą zarobioną złotówkę. Staram się tego uczyć moich współpracowników. Bankowcy mają to do siebie, że często ulegają złudzeniu życia w specjalnym świecie. To prawda, że podlegamy specjalnemu prawu – jesteśmy strażnikami obrotu pieniężnego. Ale z drugiej strony bank to do pewnego stopnia tylko sklep z pieniędzmi. Bankowcy grają również rolę sędziego. Młodzi, nawet bardzo młodzi ludzie potrafią być sędziami w sprawie o to, czy pomóc, czy nie pomóc – nie dać, albo dać kredyt przedsiębiorcy. Mało tego, bywa, że grożąc palcem, stawiają warunki… Uważam, że świadomość pokory w kontekście funkcji, którą bank ma do wypełnienia, jest bardzo ważna dla wszystkich jego pracowników.

Czy uważa Pan siebie za charyzmatycznego przywódcę?

– Bardzo wierzę w ideę przywództwa biznesowego, które stanowi o sile organizacji. Nie wierzę w przywództwo charyzmatyczne. W wielu sytuacjach charyzma przeszkadza. W moim przekonaniu przywództwo polega na dzieleniu się wiedzą i doświadczeniem – partycypacji innych ludzi w zarządzaniu. Bardzo jasnym pokazywaniu strategicznej wizji oraz dawaniu przyzwolenia na działanie innym. Z drugiej strony, przywództwo to także kształtowanie kultury, postaw i wartości. W to bardzo mocno wierzę. Charyzma jest pewnym skrótem – wychodzi człowiek i zanim się odezwie, wszyscy szepczą: „przywódca”. W to nie wierzę, bo przywództwo musi być oparte na wynikach i dokonaniach.

Jak przekłada się to na działania?

– Zależy mi na tym, żeby zrozumienie istoty przywództwa było jak najszersze w całej organizacji. Paradoksalnie, to w najtrudniejszym okresie kryzysu włączyliśmy większą grupę pracowników w strategiczne planowanie i zarządzanie bankiem. I świetnie się to sprawdziło, poprawiła się współpraca między departamentami, działamy jako organizacja efektywniej. Rośnie lojalność i zaufanie między pracownikami, podczas gdy w polskim społeczeństwie odczuwamy niestety deficyt obu tych wartości. To będzie procentować, tym bardziej że w zarządzanie włączamy menedżerów coraz niższych szczebli. Teraz koncentruję się na wspieraniu grupy najwyższych menedżerów, szefów departamentów i regionów. Zależy mi na tym, aby byli oni rzeczywistymi przywódcami, liderami, a nie tylko menedżerami będącymi w stanie wykonać plan. Jest to szczególnie ważne, ponieważ w tej chwili mamy do czynienia z rzeczywistością, w której musimy zarządzać permanentną zmianą. Od momentu objęcia przeze mnie stanowiska prezesa, stosuję to skutecznie w codziennej praktyce zarządzania bankiem. Uważam również, że jedno z podstawowych zadań lidera to dodawanie otuchy, a nie tylko kreowanie strategicznej wizji i jej realizacja.

Przewodzenie to konieczność koncentracji, stres i napięcie. W jaki sposób regeneruje Pan swoje siły?

– Pierwszy sposób polega na tym, że odreagowuję stres poprzez muzykę. Uważam to za genialny środek regeneracji. Szczególnie wtedy, gdy można ją wykonywać osobiście. „Des Singers” to zespół wokalny, który tworzymy wspólnie z ośmioma kolegami. Próby i koncerty, praca nad płytą to źródło satysfakcji, relaks i sposób na oderwanie się od codzienności. Drugi sposób to sport – pływanie, które lubię najbardziej. Nawiasem mówiąc, kiedyś to był mój zawód, bo jako młody człowiek przez kilka lat pracowałem jako ratownik. Wracając do sportu, gram również w siatkówkę, jeżdżę na rowerze, rolkach, uprawiam nordic walking. Siatkówka to sport, który również upowszechniłem wśród naszych menedżerów. Trzeci sposób to mój Fat Boy Harley. Motocykl wymaga pełnej koncentracji. W czasie półtoragodzinnej jazdy nocą po Warszawie, spada poziom stresu i następuje pełne wyczyszczenie umysłu. Po takiej jeździe, gdy widzę jak pięknieje moja Warszawa, mogę jedynie stwierdzić, że jest wspaniale i chce się żyć!

Co będzie Pana sukcesem i pasją za 10 lat?

– Przede wszystkim zapewnienie sukcesu i stabilności bankowi. Temu celowi poświęcam w tej chwili swoje lata, wysiłek i na tym koncentruję działania. Sukcesem będzie także wychowanie następców, bo to jest świetny bank i wspaniali ludzie. Jednym z podstawowych obowiązków prezesa jest przygotowanie następców. Przygotowanie firmy – zwłaszcza banku – do tego, aby mogła działać w sposób ciągły i bez zakłóceń.

A prywatnie?

– Mam pewien rodzaj zobowiązania. Przyszło nam żyć w ciekawych czasach. Wchodząc w dorosłe, odpowiedzialne życie, mieliśmy niespotykaną szansę wykorzystania wielu możliwości, które wraz ze zmianą ustroju otworzyły się przed nami. Dlatego na nas ciąży obowiązek przygotowania ludzi do lepszej pracy, do wykorzystania wszystkich atutów wynikających z rozwoju. Aby budowali swoją przyszłość na bazie wartości, kultury i szerokiego spektrum kompetencyjnego. Nie ukrywam, że moim pomysłem na czas, gdy – jak to z uśmiechem określam – będą już lepsi w ściganiu się ode mnie, jest chęć przekazywania wiedzy. Uważam, że można to robić w sposób bardzo profesjonalny i usystematyzowany, np. poprzez mentoring. Młodsze pokolenia będą mogły skorzystać z tej szansy, której myśmy nie mieli. Jednak pod warunkiem, że do tej misji będziemy profesjonalnie przygotowani. Temu zadaniu zamierzam poświęcić się w przyszłości.

Piotr Czarnecki ukończył studia na Politechnice Warszawskiej na kierunku organizacja i zarządzanie. Jest absolwentem podyplomowych studiów na Harvard University z zakresu zarządzania i oceny przedsięwzięć inwestycyjnych oraz The Columbia Senior Executive Program na Uniwersytecie Columbia. Uczestniczył w wielu krajowych i zagranicznych kursach menedżerskich i bankowych organizowanych m.in. przez Harvard Business School, Kellog Graduate School of Management i Nijenrode University. W latach 1990–1991 pracował jako menedżer w Polskim Banku Rozwoju. Od 1992 do 1994 r. był dyrektorem Departamentu Kredytów w Kredyt Banku. W latach 1994–2000 pełnił funkcję członka zarządu, a potem wiceprezesa zarządu Rabobank Polska. Od maja 2000 do stycznia 2002 r. zajmował stanowisko prezesa firmy Getin SP, którą wprowadził w maju 2001 r. na GPW. Przez cały rok 2002 był dyrektorem generalnym Pionu Klientów Biznesowych w Telekomunikacji Polskiej. Od stycznia 2003 r. kieruje Raiffeisen Bank Polska jako prezes zarządu i dyrektor generalny. Żonaty, ma dwóch synów.

Więcej w miesięczniku finansowym „Bank”


Zaprenumeruj „Bank”

–> –>
Źródło: Miesięcznik Finansowy BANK
raiffeisen 2010-07-16
Redakcja PRNews.pl
Tagi: raiffeisen

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

Raporty PRNews.pl

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Aktywa banków – I kw. 2022 r.

Większość banków może się pochwalić wzrostem poziomu…

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

Raport PRNews.pl: Liczba obcokrajowców wśród klientów banków – I kw. 2022 r.

W pierwszym kwartale 2022 r. liczba obsługiwanych…

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Raport PRNews.pl: Rynek kredytów hipotecznych – I kw. 2022

Pierwszy kwartał 2022 r. przyniósł spadek sprzedaży…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców