– Udostępnienie wyszukiwarki Google to nie tylko większe zadowolenie naszych obecnych użytkowników, ale też kolejny impuls do zwiększenia popularności portalu, a co za tym idzie wzrostu przychodów z reklamy internetowej – komentuje Jacek Pasławski, Prezes INTERIA.PL. – Biorąc pod uwagę obecny potencjał Google’a w Polsce, w ciągu pół roku powinniśmy pozyskać dodatkowo przynajmniej milion nowych użytkowników – dodaje.
Google jest najbardziej precyzyjną i najczęściej wybieraną przez użytkowników Internetu wyszukiwarką, wynika z większości testów prowadzonych na świecie przez niezależne zespoły badawcze. Za pośrednictwem wyszukiwarki Google można dotrzeć do ponad 8 miliardów adresów stron internetowych, co sprawia, że dysponuje ona największym na świecie indeksem URL’i. Pozycja lidera wśród wyszukiwarek została potwierdzona także w Polsce, m.in. pierwszym miejscem w przeprowadzonym w ubiegłym roku przez dwutygodnik Komputer Świat teście wyszukiwarek. Bezkonkurencyjną pozycję wyszukiwarki na krajowym rynku potwierdzają też wyniki badania Megapanel PBI / Gemius, według których na polskim rynku z Google’a korzysta blisko 5,5 mln internautów.
– Bezpośrednią korzyścią ekonomiczną ze współpracy nawiązanej z Google Inc. jest zwiększenie strumienia przychodów portalu o wpływy z tytułu sprzedaży form reklamowych opartych o wyniki zapytań do wyszukiwarki, a jest to ważny i bardzo dynamicznie wzrastający segment przychodów reklamowych – powiedział Jacek Pasławski. – Takie produkty jak pozycjonowane, płatne linki sprzedawać będą zarówno handlowcy portalu, jak i firmy Google, a niebawem wprowadzimy do naszej oferty także zautomatyzowany system sprzedaży boksów reklamowych skojarzonych z wynikami wyszukiwania – dodał.
Jak podaje eMarketer, cały światowy rynek „paid-search” wart był w 2004 r. 22 mld dolarów. Według „IAB Internet AdvertisingRevenue Report” w pierwszych dwóch kwartałach 2004 r. usługi oparte na wyszukiwarkach stanowiły największą pod względem wielkości przychodów formę promocji w Internecie. W pierwszej połowie 2004 r. udział przychodów z reklam wykorzystujących wyniki wyszukiwania wyniósł 40%, co w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego daje poziom wyższy o 11 punktów procentowych. Według raportu IAB Polska w tym samym okresie w naszym kraju wydatki na reklamę w wyszukiwarkach stanowiły tylko 7% wszystkich budżetów na promocję internetową, co pokazuje olbrzymie możliwości wzrostu tego rynku w Polsce.