W czwartym badaniu branży PR prowadzonym przez PRoto przeanalizowano przekazy pochodzące z okresu od 1 do 31 grudnia 2004 r. Ukazały się wówczas 53 publikacje i programy poświęcone branży PR, czyli o blisko dwie trzecie więcej niż w listopadzie 2004 (31 przekazów). Najczęściej temat public relations poruszały media o profilu informacyjnym (43,39% tekstów) oraz gospodarczym (31,14%). Na pierwszym miejscu wśród tytułów prasowych znalazła się Gazeta Prawna, która opublikowała sześć artykułów związanych z PR. Po cztery informacje podały: Gazeta Wyborcza, Brief i Business Week.
Najwięcej materiałów związanych z PR to porady dotyczące działań public relations różnych grup społecznych i teksty poświęcone wydarzeniom w branży PR (18,8%). Spośród 53 przekazów trzy informacje związane z tematyką public relations podały stacje radiowe (Radio PiN, PR I PR, Radio Zet), a jedna – stacja telewizyjna Polsat. Z analizy publikacji wynika, że większość przekazów o branży PR miała pozytywny wydźwięk (56,6%). W grudniu nie odnotowano żadnej publikacji negatywnie opisującej branżę PR.
Po raz trzeci badano publikacje także pod względem cytowania lub wzmiankowania osób i firm w kontekście PR. Z analizy wynika, że najczęściej cytowaną/wzmiankowaną w kontekście PR osobą w grudniu był ponownie Wally Olins (6 przekazów). Jego nazwisko wymieniano w tekstach poświęconych analizie wizerunku Polski. Na kolejnych miejscach znajdują się: Rafał Szymczak (5) i Andrzej Halicki (3). Spośród firm, organizacji i instytucji w kontekście PR najczęściej był wzmiankowany Związek Firm Public Relations (4). Publikacje dotyczyły konkursu Złote Spinacze i kampanii „Czyste informacje”. Najczęściej wymienianą w analizowanych przekazach agencją PR były Profile (4). Na drugim miejscu znalazły się firmy: GGK PR, Multi Communications oraz Partner of Promotion (po 3).
Analiza publikacji z ostatnich czterech miesięcy (wrzesień – grudzień 2004) pokazuje, że najczęściej o branży PR pisała Gazeta Prawna. Na drugim miejscu w rankingu znalazła się Gazeta Wyborcza, a na trzecim magazyn Press.
Grudniowy raport PRoto na temat wizerunku branży PR w mediach zawiera także podsumowanie treści publikacji. Pełna treść raportu znajduje się na stronie www.proto.pl/raporty_proto.
Raport na temat wizerunku branży public relations w mediach powstaje dzięki współpracy z Instytutem Monitorowania Mediów (www.instytut.com.pl).
W każdym miesiącu analizowane są wszystkie przekazy prasowe, telewizyjne i radiowe monitorowane przez Instytut Monitorowania Mediów, w których umieszczone są informacje: o branży PR jako całości, o zmianach w branży, o działalności stowarzyszeń lub związków firm PR, o akcjach PR na dużą skalę, przekazy dotyczące działów nauki i praktyki PR oraz narzędzi PR, o publikacjach lub imprezach związanych z PR oraz opisujące proces kreowania wizerunku przez różne grupy społeczne. Dodatkowo przekazy monitorowane są pod kątem wypowiedzi osób oraz wzmianek na temat firm, instytucji czy organizacji w kontekście PR.