Rosła sprzedaż produktów finansowych w Grupie – kredytów (o 28 proc. w stosunku do II kwartału 2007 r.) oraz produktów depozytowych i inwestycyjnych , w przypadku których w podobnym okresie zanotowano 324-proc. wzrost.
Portfel własnych kredytów hipotecznych w I półroczu br. przekroczył poziom 2 mld zł.
Wskaźnik kosztów do dochodów (C/I) w Noble Banku po II kwartale br. osiągnął niski poziom 25,3 proc.
W tym samym okresie zanotowano wysoki współczynnik wypłacalności na poziomie 18 proc., potwierdzający siłę kapitałową Grupy.
Skonsolidowany zysk netto Grupy Kapitałowej Noble Banku SA po pierwszych sześciu miesiącach 2008 r. był wyższy niż w analogicznym okresie 2008 r. i wyniósł 78,1 mln zł wobec 56,1 mln zł rok wcześniej (wzrost o 39 proc.). W tym czasie najwyższe zyski wśród Spółek Grupy wypracował Noble Bank (jednostkowy zysk netto: 60,2 mln zł), a dalej Open Finance (17,0 mln zł) i Noble Funds TFI SA (7,5 mln zł). W przypadku każdej z nich zaobserwowano dynamiczny wzrost w porównaniu do I półrocza 2007 r.
W I półroczu 2008 r. w Noble Banku udało się utrzymać niski poziom wskaźnika kosztów do dochodów (C/I), który osiągnął poziom 25,3 proc. Utrzymany został także bardzo wysoki współczynnik wypłacalności, który wyniósł 18 proc.
Grupa Noble Bank. Najważniejsze dane finansowe
* Bez uwzględnienia przychodów z tytułu dywidend otrzymanych od Open Finance oraz Noble Funds TFI
SPRZEDAŻ PRODUKTÓW FINANSOWYCH
Wyniki sprzedaży produktów finansowych w Grupie Noble Bank z kwartału na kwartał są coraz lepsze.
Wartość sprzedaży produktów hipotecznych w Grupie w II kwartale br. przekroczyła 2 mld zł, z czego 1,4 mld zł stanowiły produkty partnerów zewnętrznych, zaś 666 mln zł produkty własne, oferowane pod marką Metrobank. W porównaniu do II kwartału 2007 r., sprzedaż własnych kredytów zwiększyła się o 145 proc. Z kolei całkowita wartość produktów hipotecznych wzrosła w tym okresie o 28 proc. Generalnie, w pierwszym półroczu 2008 r. spółki z Grupy wygenerowały sprzedaż kredytów o wartości prawie 3,7 mld zł.
W II kwartale br. w Grupie Noble Bank większa była także sprzedaż produktów inwestycyjnych (wzrost aż o 324 proc. z 233 mln zł do 987 mln zł obecnie). Także w tym przypadku znacząco rosła sprzedaż własnych produktów (przede wszystkim depozytów i depozytów strukturyzowanych). W ciągu II kwartału ich sprzedaż stanowiła 987 mln zł, podczas gdy w analogicznym okresie roku ubiegłego wyniosła 104 mln zł.
Wzrosty w zakresie sprzedaży produktów finansowych były możliwe m.in. dzięki rosnącej sieci dystrybucji. W porównaniu do II kwartału 2007 r., na koniec II kwartału br. liczba oddziałów Open Finance, Open Direct i Noble Banku była wyższa o 33 proc. Obecnie sieć liczy 60 placówek, a do końca roku planowane jest uruchomienie 8 kolejnych.
Zwiększyła się również liczba doradców w Grupie – do 392 z 259 rok wcześniej (wzrost o 51 proc.). Zatrudnienie rosło przede wszystkim w Open Finance, gdzie tylko w tym roku pojawi się 200 nowych doradców.
DZIAŁALNOŚĆ BIZNESOWA SPÓŁEK
Strategia Open Finance w II kwartale br. nadal była skoncentrowana na umacnianiu pozycji lidera w branży. W całym I półroczu spółka pośredniczyła w udzieleniu kredytów hipotecznych o wartości 2,9 mld zł (2,0 mld zł rok wcześniej). Z kolei sprzedaż produktów inwestycyjnych wyniosła 314 mln zł – i chociaż była niższa niż w analogicznym okresie 2007 r. (443 mln zł), to sprzedaż kwartalna w 2008 r. wskazuje na powrót tendencji wzrostowej (sprzedaż inwestycji w II kwartale br. to 160 mln zł). Wyniki te gwarantują Open Finance pierwsze miejsce wśród firm doradztwa finansowego w Polsce pod względem sprzedaży produktów finansowych.
– Porównując nasze wyniki z innymi firmami doradczymi, warto zwrócić uwagę, że jesteśmy jedynym pośrednikiem skutecznie łączącym sprzedaż kredytów hipotecznych z produktami inwestycyjnymi. Potwierdza to sukces naszej strategii, w której to doradztwo finansowe jest kluczowym elementem oferty – powiedział na temat wyników Open Finance Krzysztof Spyra, Wiceprezes Zarządu Noble Banku.
W Grupie Noble Bank rośnie sprzedaż własnych produktów hipotecznych. Wartość kredytów przyznanych przez Metrobank – kredytowy oddział Noble Banku – po pierwszych dwóch kwartałach 2008 r. przekroczyła miliard złotych. W tym okresie portfel kredytów udzielonych powiększył się niemal dwukrotnie – z 1,1 mld zł na koniec 2007 r. do ponad 2 mld zł na koniec czerwca br.
Całkowita wartość aktywów pod zarządzaniem w Noble Funds TFI w II kwartale 2008 r. wyniosła 936 mln zł i była wyższa o 29 proc. w porównaniu do II kwartału ub.r. Kwartalna tendencja wzrostowa, jaką można było obserwować w 2007 r., została jednak przełamana w 2008 r. ze względu na trudną sytuację na rynku funduszy inwestycyjnych.
Mimo to w ciągu roku Noble Funds TFI prężnie działało, zwiększając sieć dystrybucji (obecnie produkty towarzystwa oferowane są przez 21 partnerów), oraz pracując nad nowymi produktami. Na początku 2008 r. wprowadzono unikatowy na polskim rynku subfundusz Noble Fund Luxury, lokujący aktywa w segmencie dóbr luksusowych, zaś w połowie roku uzyskano zgodę KNF na utworzenie subfunduszu Noble Fund Timingowy o profilu inwestycyjnym „total return”, w przypadku którego udział akcji i instrumentów dłużnych może wynosić 0-100 proc.
Działalność Noble Banku w zakresie usług private bankingu w II kwartale br. była skupiona na rozwoju usług charakterystycznych dla tego segmentu. Wprowadzono własną linię ekskluzywnych kart kredytowych (VISA Infinite, VISA Platinum) oraz powołano spółkę zależną Noble Concierge, specjalizującą się w autorskich usługach typu concierge. Firma odpowiada także za doradztwo dla klientów Noble Banku w zakresie nieruchomości i sztuki (art banking).
Działalność biznesowa Grupy Noble Bank w kolejnych kwartałach 2008 r. skupiona będzie m.in. na rozwoju nowych linii biznesowych. Jesienią swoje usługi zaoferują Introbank (Oddział Specjalistyczny Noble Banku dla mikrofirm, małych i średnich przedsiębiorstw oraz jednostek samorządu terytorialnego) oraz Introfactor (spółka zależna, specjalizująca się w factoringu). Do oferty Open Finance zostanie zaś wprowadzona linia prostych i przystępnych kart kredytowych pod marką „Keep it simple!”