PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyIndywidualne podejście kluczem do sukcesu

Indywidualne podejście kluczem do sukcesu

Analizy 15.10.2008 (12:56)

Można śmiało powiedzieć, że sektor MSP jest siłą rozwoju gospodarczego. W Polsce, z powodów historycznych ich udział nie jest może tak duży jak np. na Zachodzie, ale stale rośnie.

Krzysztof Łabowski,
Dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Citi Handlowy

Juz dziś MSP w Polsce jest potężne – grubo ponad 99 procent liczby ogólnych przedsiębiorstw zarejestrowanych w systemie REGON to firmy sektora MSP, wg danych za 2005 i 2006, przywoływanych często przez różne rządowe – np. Rządowa Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości – i pozarządowe organizacje, jak choćby Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan. Najnowsze dane Ministerstwa Gospodarki wskazują na dynamiczny wzrost tego sektora – w 2007 roku samodzielną działalność gospodarczą rozpoczęło blisko 300 tys. podmiotów. Dane statystyczne jasno pokazują, że skłonność do zakładania własnego biznesu jest w naszym kraju coraz większa – ponad 95% istniejących przedsiębiorstw to mikroprzedsiebiorstwa, będące urzeczywistnieniem pomysłu „na swój własny biznes”. Przy dalszym wzroście, skala i znaczenie tego segmentu będzie miała niewątpliwie kluczowy wpływ na rozwój całego kraju.

W zeszłym roku segment MSP widocznie przyśpieszył. Ważne jest aby banki nadązyły za tym rozwojem, aby mikrofirmy rosły dzięki ofercie bankowej, która wraz z rozwojem firmy będzie zmieniana i dopasowywana do nowej skali działania i potrzeb, tak aby się jeszcze szybciej rozwijać. Jedno powinno być niezmienne, lub zmieniać się relatywnie rzadko – doradca bankowy, który umiejętnie pomaga firmie, gdyż doskonale zna jej historię i bieżące potrzeby. Rozwojowi sektora MSP sprzyjają warunki ekonomiczne na świecie i w Polsce. Moim zdaniem właśnie w ostatnich latach sektor bankowy zaczął postrzegać tę grupę firm jako strategiczną. Jeszcze w latach 2004 czy 2005 przedsiębiorstwa sektora MSP – szczególnie te najmniejsze – były traktowane trochę po macoszemu. Bardzo trudno było im uzyskać kredyt – np. na dobry start. Banki zaczęły więc rewidować swoją strategię odnośnie postrzegania obszaru MSP, a zwłaszcza jego najmniejszego segmentu – co znalazło odbicie w statystyce: według ankiety przeprowadzonej przez Ministerstwo Gospodarki w drugiej połowie 2007 roku z kredytu bankowego korzystał co trzeci przedsiębiorca. Z perspektywy kilkunastu lat obserwacji rynku usług bankowych dla MSP wyraźnie widać zmiany. Doszliśmy do etapu, gdy indywidualne podejście banków do klientów dotyczy nie tylko dużych firm, ale zaczyna funkcjonować jako norma dla wszystkich – od mikroprzedsiębiorców, przez średnie i duże przedsiębiorstwa.

Koncentrując się na sektorze MSP nie można zapominać o jego różnorodności i należy ustrzec się pokusy uniwersalnej oferty dla wszystkich. Nie sposób przecież wyjść na rynek złożony z 1 700 tys. podmiotów bez uprzedniego poznania ich potrzeb i priorytetów. Zupełnie inne oczekiwania wobec banku ma mała firma, która szuka zazwyczaj wsparcia finansowego na rozpoczęcie działalności, niż firma średnia, o ugruntowanej pozycji i planach ekspansji. Takie zróżnicowanie potrzeb najlepiej widoczne jest gdy obserwujemy wybory naszych klientów – platforma On Line Trading, unikatowe na rynku narzędzie do prowadzenia transakcji walutowych on-line, niezbędna dla większych przedsiębiorstw współpracujących z zagranicą, mogłaby nie istnieć dla lwiej części mikrofirm. Oprócz codziennych obserwacji naszych doradców przydatne są zlecone badania i bezpośrednie spotkania z klientami w regionach, podczas których można dowiedzieć się ciekawych rzeczy – na przykład, że innowacyjne i nowoczesne rozwiązania nie liczą się bez sprawnej realizacji podstawowych usług, jak obsługa rachunku bieżącego, etc.

Bardzo dobrze funkcjonuje elastyczny model korporacyjny: każdy klient ma możliwość konstruowania pakietu produktowego na kształt swoich potrzeb. Kluczową rolę w tym podejściu odgrywa doradca – jest on stałym wsparciem dla firmy na każdym etapie jej rozwoju. Znając ofertę banku, a zarazem sytuację przedsiębiorstwa jest w stanie dopasować najlepsze rozwiązanie. Jestem pewien, że bankowa obsługa firm będzie ewoluowała właśnie w kierunku indywidualizowanego podejścia. Wśród mniejszych firm dobrze jest także widziana relacja B&P, czyli Business and Private umożliwiająca prowadzenie nie tylko działalności gospodarczej, ale i realizowanie potrzeb finansowych jako osoby prywatnej poprzez jedną relację w systemie bankowości internetowej. Doradca będzie mógł pomóc mu tylko nie w sferze prywatnej, ale i w sferze firmowej.

Oprócz atrakcyjnej oferty produktowej ważne są różnorodne kanały dostępu dla klientów. Tu bardzo ważny jest nie tylko kontakt internetowy, ale i osobisty. Tak właśnie jest w naszych oddziałach: doradca musi być z naszej strony partnerem klienta. Pamiętając o wirtualnym, nie możemy zapominać o kontakcie fizycznym. Większym firmom przyznajemy także indywidualnego doradcę bankowego, który opiekuje się jej sprawami finansowymi i pozostaje w stałym kontakcie telefonicznym z klientem. Jako osoba spotykająca się na co dzień z klientami nauczyłem się już, że oprócz dobrej oferty produktowej i sprawności operacyjnej zależy im na kontakcie z bankiem, zawsze wtedy, gdy tego potrzebują.

Kolejnymi elementami, którymi pragniemy się wyróżniać po bogatej, zindywidualizowanej ofercie i osobistym kontakcie z klientem, jest wysoka jakość obsługi, sprawność operacyjna i procesy procedur dokumentacyjnych, które poddajemy nieustannej weryfikacji. To dzięki tym kluczowym punktom jesteśmy odbierani przez naszych klientów jako przyjazny bank.

Sektor MSP wpływa w bardzo dużym procencie na rozwój gospodarczy kraju. Jak będzie w tym roku i w latach następnych? Na świecie mówi się o lekkim „ochłodzeniu” gospodarczym. Uważam jednak, że szczególnie w Polsce klimat do dalszego rozwoju małych przedsiębiorstw będzie sprzyjający. To prawdziwe koło napędowe polskiej gospodarki.

Niezależnie jednak od ewolucji polskiego sektora MSP środowisko bankowe musi zerwać z jednolitym traktowaniem firm i stosowaniem wyłącznie tzw. uniwersalnych produktów i pakietów. Kluczem do serca MSP, czyli do sukcesu na tym rynku jest zastosowanie obok oferty pakietowej również indywidualnego podejścia w proponowaniu lub modyfikowaniu bankowych rozwiązań dla poszczególnej firmy. Jestem przekonany, że każde przedsiębiorstwo, niezależnie od swojej wielkości, doceni taki bank.

Krzysztof Łabowski,
Dyrektor Departamentu Małych i Średnich Przedsiębiorstw
Citi Handlowy

Artykuł pochodzi z Numeru Specjalnego Przeglądu Finansowego Bankier.pl

Partnerem wydania jest Raiffeisen Bank

msp 2008-10-15
Redakcja PRNews.pl
Tagi: msp

Sprawdź także:

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

a 0 PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company
23.12.2025 (06:38) – informacja prasowa

PKO BP podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company

PKO Bank Polski Oddział w Rumunii podpisał umowę finansowania konsorcjalnego z Carmistin The Food Company, jednym z …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców