Z nowego kanału dostępu teoretycznie będzie mogło skorzystać blisko 8 mln klientów indywidualnych i około 390 tys. małych i średnich przedsiębiorstw. PKO BP był ostatnim z dużych banków, którego klienci do zarządzania swoim kontem nie mogli skorzystać z Internetu (w tym miesiącu Internet ma udostępnić swoim klientom również BOŚ). Stwarzało to duże zagrożenie dla pozycji banku, ponieważ można otwarcie stwierdzić, że ten kanał dystrybucji stał się w Polsce standardem. Dalsze opóźnianie jego wdrożenia mogło niekorzystnie odbić się na pozycji rynkowej PKO BP. Bank ten wciąż jest liderem rynku i prowadzi 37 proc. wszystkich RORów w Polsce.
Dlatego zarząd banku nie czekał na wdrożenie nowego systemu centralnego, decydując się na rzecz, która do tej pory wydawała się niemożliwa. Cały system informatyczny, na którym będzie działała nowa usługa opiera się na wdrożonej kilka lat temu Zorbie z dodaną aplikacją centralną Cezar. Jest więc to zatem rozwiązanie tymczasowe, na mniej więcej trzy lub cztery najbliższe lata. Mimo wszystko – już teraz widać, że sprawdza się w działaniu. Przykładem może być dodana niedawna funkcja wydruku aktualnego salda rachunku w bankomatach PKO BP.
Jak się okazuje przy budowaniu nowych usług nieocenioną pomocą okazało się know-how, jakie bank przejął wraz ze spółką Inteligo Financial Services i prowadzonym przez nią kontem Inteligo. Był to zakup pod wieloma względami opłacalny. Nowy system internetowy PKO BP będzie najprawdopodobniej w dużej mierze oparty właśnie na rozwiązaniach stosowanych obecnie w Inteligo. Dotyczyć to będzie zarówno kwestii obsługi klientów, bezpieczeństwa jak również samych produktów i usług dostępnych na platformie.
W Internecie pojawiły się pierwsze przecieki na temat ceny nowej usługi. Dotychczasowy klient banku, który będzie chciał obsługiwać konto przez Internet, będzie musiał zapłacić dodatkowo 2 zł miesięcznie. Dotyczy to również sektora MSP. Jedynie w przypadku kont studenckich opłata wynosi 1 zł. Płatne będą również przelewy – prawdopodobnie opłata wynosić będzie 50 groszy. Umowę będzie można podpisać w każdej placówce banku. Do dyspozycji użytkowników oddane będzie również call-center. Ze względu na przewidywaną ilość obsługiwanych klientów, może to być jedno z największych centrów telefonicznych w Polsce. Uruchomienie nowych kanałów było planowane już we wrześniu. Operacja przedłużyła się jednak w związku z prywatyzacją banku i obsługą lokat prywatyzacyjnych.
Michał Macierzyński, PRnews.pl