Każda karta jest uzbrojona w tzw. PIN – kod, w zasadzie czterocyfrowy. I jest to, jak na razie, dobre zabezpieczenie, pod warunkiem że numer PIN znają tylko posiadacze karty płatniczej. Starajmy pobierać gotówkę z bankomatów usytuowanych w miejscach bezpiecznych. A najlepiej starajmy się korzystać z bankomatów umiejscowionych przy oddziałach banków, często są one monitorowane przez kamery bankowe, które rejestrują wszystkie dokonywane transakcje w tym bankomacie. Dobrze, gdy podczas takiej operacji jest z nami zaufana osoba, która i tak nie powinna być blisko nas, gdy podajemy PIN-kod.
Kilka uwag przy korzystaniu z karty:
należy sprawdzać wszystkie kwoty na odcinkach potwierdzających transakcje, powinniśmy wszystkie transakcje dokonane kartą porównywać z wyciągami, jakie otrzymujemy z rachunku bankowego, nie wolno nosić wszystkich kart razem, należy zbierać wszystkie pokwitowania operacji finansowych, należy zapamiętać PIN, raczej nie powinniśmy go zapisywać w notatnikach, do których dostęp mają osoby postronne. należy uważnie przeczytać regulaminy kart dostarczone przez banki, nie powinniśmy korzystać z dostarczanych tylko wyciągów fragmentarycznych tych regulaminów, przedstawiciel bankowy ma obowiązek dostarczenia regulaminu w całości, należy wybierać tanie bankomaty, najlepiej działające w sieci banku, w którym otrzymaliśmy kartę, są to często bankomaty, gdzie nie pobierane są prowizje przy pobieraniu gotówki, należy uważać przy płaceniu kartą w restauracji po spożyciu alkoholu; zapłata kartą powinna być dokonana w obecności właściciela, a nie na zapleczu.
Jeśli zauważymy, że straciliśmy kartę, powinniśmy natychmiast zawiadomić o tym bank. Zwykle bank po zawiadomieniu go przejmuje odpowiedzialność za transakcje dokonane przy użyciu utraconej karty od momentu jej zastrzeżenia. I w zasadzie np. złodziej nie może już posługiwać się kartą. Posiadaczowi zaś karty, który ją utracił, przysługuje natomiast karta zastępcza lub awaryjna wypłata gotówki – pisze „Gazeta Prawna”.
Jeżeli zginie karta – nie należy wpadać w panikę. Jeżeli istnieje możliwość, to przed rozmową z bankiem lub centrum kart należy przypomnieć sobie numer karty, którą trzeba zgłosić do zastrzeżenia. Można to zrobić, gdy posiadamy wydruk ostatniej transakcji lub miesięczne zestawienie. Najważniejszy jest czas, w którym zgłosi się utratę karty. Im szybciej, tym lepiej.
Po zgłoszeniu telefonicznym należy w ciągu 24 godzin dokonać pisemnego zgłoszenia w banku z podaniem daty i godziny przeprowadzonej rozmowy telefonicznej – informuje dziennik.
Sprawdzać należy stan swojego rachunku bankowego lub rachunku karty i w przypadku zauważenia transakcji, których się nie dokonało, złożyć reklamację w macierzystym banku. Należy pamiętać, ze jeżeli zginęła karta i się ją zastrzegło, a w międzyczasie ktoś zaczął się nią posługiwać i dokonywać transakcji zapłaty, to właściciel karty ma prawo do złożenia reklamacji wszystkich tych transakcji. Bank musi je uznać po zakończeniu postępowania wyjaśniającego.