PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościAnalizyJak przezwyciężyć bariery związane z konsolidacją firm?

Jak przezwyciężyć bariery związane z konsolidacją firm?

Analizy 30.06.2009 (08:36) artykuł nadesłany

Mimo że specjaliści z zakresu fuzji i przejęć dostrzegają wiele przeszkód związanych z konsolidacją firm, blisko jedna trzecia z nich nie planuje żadnych zmian w zakresie integracji aktywów niematerialnych przedsiębiorstw – wynika z globalnego badania przeprowadzonego przez firmę doradczą Hay Group oraz serwis ekonomiczny ”mergermarket” należący do Grupy Financial Times.

Eksperci Hay Group Polska analizują wyniki „M&A Global Research”, biorąc pod uwagę najważniejsze aspekty przyszłych transakcji. Prognozowany wzrost dynamiki procesów fuzji i przejęć, związany ze spowolnieniem gospodarczym sprawia, że na znaczeniu zyskuje umiejętne zarządzanie transakcjami z uwzględnieniem czynników, które wpływają na ich powodzenie.

Badanie, przeprowadzone przez Hay Group wśród 560 światowej klasy specjalistów zajmujących się fuzjami i przejęciami (Mergers&Acquisitions – M&A), pozwala zidentyfikować najważniejsze przeszkody na drodze do osiągnięcia sukcesu w transakcjach M&A.
Zdaniem respondentów należą do nich:
– trudności w integracji kulturalnej oraz skoordynowaniu zasięgu rynkowego przejmowanej spółki,
– realizacja zmian w obszarze przywództwa,
– niedostateczna wiedza nt. klientów przejmowanej spółki oraz
– zagadnienia związane z zarządzaniem.

Mimo świadomości istnienia powyższych przeszkód, jedynie niewielka część respondentów deklaruje chęć wprowadzenia zmian w strategiach dotyczących fuzji i przejęć. Blisko 31% respondentów z całego świata nie planuje żadnych zmian związanych ze strategią prowadzenia transakcji M&A. Skłonność do zmian związanych z integracją kulturalną i pracowniczą – uznawaną za najważniejszą barierę w transakcjach M&A – deklaruje jedynie 16% ankietowanych. Niespełna jedna dziesiąta badanych (9%) uwzględniłaby w przyszłych transakcjach zmiany związane z przywództwem, mimo że są one uznawane za drugą z najważniejszych przeszkód w efektywnym zarządzaniu procesem fuzji i przejęć. Liderzy biznesowi wykazują się również niewielką determinacją w zakresie zmian dotyczących poprawy procesu planowania transakcji oraz badania przejmowanej spółki. Jedynie 17% ankietowanych deklaruje chęć prowadzenia działań z tego zakresu, mimo że niedostateczna wiedza nt. przejmowanej spółki uznawana jest za trzecią pod względem ważności przeszkodę, która utrudnia powodzenie transakcji M&A.

„Niespójność pomiędzy deklaracjami dotyczącymi najważniejszych barier zauważanych w procesie fuzji i przejęć a skłonnością do prowadzenia działań mających na celu przezwyciężenie ich w przyszłości może być spowodowana niedostateczną wiedzą respondentów nt. znaczenia, jakie odgrywa właściwa analiza aktywów niematerialnych przejmowanej firmy oraz oczekiwań jej klientów” – komentuje Mik Kuczkiewicz, Prezes Hay Group Polska. „W obliczu spowolnienia gospodarczego, kiedy to również w Polsce możemy się spodziewać zwiększenia dynamiki procesów fuzji i przejęć w wielu branżach i gałęziach przemysłu [a na fakt odwrócenia się trendu spadkowego zawierania transakcji fuzji i przejęć wskazuje najnowszy raport MergerStat] – brak działań z tego zakresu może skutkować trudnościami w zarządzaniu procesem fuzji i przejęć, a tym samym utrudnić osiągnięcie efektu synergii oraz zdyskontowanie spodziewanej przewagi rynkowej wynikającej ze zwiększenia potencjału biznesowego połączonych firm” – dodaje Mik Kuczkiewicz.

Panujący obecnie klimat ekonomiczny sprawia, że na znaczeniu zyskuje wiele aspektów związanych z utrzymaniem w przejmowanej firmie właściwego klimatu organizacyjnego oraz odpowiedniej komunikacji z klientami spółki, którzy cenią otwartość w informowaniu o konsekwencjach procesu fuzji i przejęć oraz planowanych zmianach.

„Podczas gdy światowym standardem stało się prowadzenie analiz typu due diligence, integracja aktywów niematerialnych firm wciąż postrzegana jest w kategoriach „miękkich”. Tymczasem aby właściwie wykorzystać potencjał wynikający z konsolidacji przedsiębiorstw, konieczne jest uwzględnienie nie tylko mechaniki procesów fuzji i przejęć, ale również aspektów takich jak kultura narodowa, a także kultura organizacyjna i style zarządzania w danej firmie” – komentuje Mik Kuczkiewicz. „Liderzy biznesowi nie powinni zapominać, że w trudnej sytuacji ekonomicznej programy poprawy klimatu organizacyjnego mogą przynieść polepszenie wyniku finansowego w stosunku do stanu sprzed podjęcia się procesu zmiany aż o 30%. Ponadto, jak wynika z poprzedniej edycji badania nt. fuzji i przejęć – organizacje, które dokonują analizy aktywów niematerialnych i prawnych przejmowanej spółki, wskazują na zwiększony wskaźnik powodzenia transakcji (70%) w przeciwieństwie do organizacji, które nie przeprowadzają takiej analizy (30%)” – dodaje Mik Kuczkiewicz.

Analizując najważniejsze problemy liderów biznesowych związane z transakcjami M&A oraz konsolidacją aktywów niematerialnych firm, można zauważyć pod tym względem duże zróżnicowanie regionalne. Dotyczy ono również skłonności do wprowadzania zmian w strategii związanej z planowanymi fuzjami i przejęciami. Ponad jedna piąta badanych (22%) z Europy Środkowo-Wschodniej nie dostrzega potrzeby wprowadzania jakichkolwiek zmian przy prowadzeniu transakcji M&A. Najmniej skłonni do korekty tej strategii są respondenci z Australii i Nowej Zelandii (71%), natomiast największą skłonność w tym zakresie wykazują przedstawiciele firm z Azji Południowo-Wschodniej (85%).

„Do najważniejszych barier, wymienianych przez respondentów z Europy Środkowo-Wschodniej dużo częściej niż w innych regionach, należą m.in. niedostateczny nacisk na innowacje i know-how w przejmowanej spółce, a także zagadnienia związane z kulturą organizacyjną i komunikacją. Na potrzebę uwzględnienia tych czynników w procesie fuzji i przejęć zwracają uwagę również liderzy biznesowi w Polsce. Sprzyja temu niewątpliwie napływ inwestycji zagranicznych, wzrost nakładów na działalność badawczo-rozwojową i dyfuzję innowacji, co przyczynia się również do nadania właściwej roli procesowi zarządzania aktywami niematerialnymi firmy” – komentuje Agnieszka Milewczyk, ekspert Hay Group Polska. „Znamienny jest również fakt, że wśród najważniejszych barier, wymienianych przez respondentów z Europy Środkowo-Wschodniej, ani razu nie pojawiła się kwestia integracji kulturowej ani terytorialnej. Mają na to wpływ m.in. wspólne korzenie kontynentu, a tym samym powszechnie rozumiane dziedzictwo, zwyczaje i symbolika, do których mogą odwołać się pracownicy poszczególnych firm. Tym bardziej, że nieuwzględnienie ww czynników ma duży wpływ na powodzenie lub nie transakcji. Szczególnie w przypadku przejęć nie chodzi przecież o sumę biznesów przejęcia ale o to aby biznes był bardziej efektywny. ” – dodaje Agnieszka Milewczyk.

Wyniki badania wskazują, że już na etapie analizy rynkowej kadra zarządzająca firmy, planującej fuzje i przejęcia, powinna zwrócić szczególną uwagę na integrację aktywów niematerialnych przedsiębiorstw. Konsekwentna polityka w tym zakresie może pomóc w usprawnieniu przebiegu procesu konsolidacji, a także zwiększeniu spodziewanych korzyści biznesowych, także w warunkach dekoniunktury.

Szczegółowe informacje nt. badania można znaleźć na stronie www.haygroup.pl/Centrum prasowe.
Źródło: Hay Group

badania 2009-06-30
Redakcja PRNews.pl
Tagi: badania

Sprawdź także:

a 0 Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku
05.12.2025 (04:16) – informacja prasowa

Nowe oferty promocyjne ubezpieczeń komunikacyjnych i nieruchomości w Alior Banku

Alior Bank wprowadza dwie nowe promocje ubezpieczeniowe w ramach współpracy z LINK4. Akcje potrwają do 31 grudnia …

a 0 XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności
05.12.2025 (04:14) – informacja prasowa

XV edycja Programu Grantów Lokalnych Banku BNP Paribas – 500 000 zł trafi do organizacji wzmacniających swoje społeczności

Bank BNP Paribas rusza z piętnastą edycją Programu Grantów Lokalnych – inicjatywy, która od 2011 roku wspiera …

a 0 Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego
05.12.2025 (04:09) – informacja prasowa

Revolut udostępnia “Tryb Uliczny”. Ma chronić środki klientów przed atakami złodziei podczas sezonu świątecznego

Revolut udostępnił w krajach EOG i Wielkiej Brytanii (również w Polsce) nową funkcję bezpieczeństwa: “Tryb …

a 0 ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice
05.12.2025 (04:07) – informacja prasowa

ING na 9. Śląskim Festiwalu Nauki Katowice

Fundacja ING Dzieciom wspólnie z ING Bankiem Śląskim zapraszają dzieci, młodzież i dorosłych do Katowic, na kolejne …

a 0 Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo
05.12.2025 (04:06) – informacja prasowa

Hitachi Europe i ITCARD nawiązują strategiczne partnerstwo

Hitachi Europe Ltd. i ITCARD S.A. zawarły strategiczne partnerstwo w celu przyspieszenia innowacji i transformacji …

a 0 ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata
05.12.2025 (04:02) – informacja prasowa

ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego przedłużają strategiczne partnerstwo na kolejne trzy lata

Grupa ERGO Hestia i Akademia Leona Koźmińskiego podpisały umowę o kontynuacji strategicznego partnerstwa na lata …

PRNews.pl

Zobacz również

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Kup teraz, zapłać później. Po trzech miesiącach Citi da Ci najnowszego Apple Watcha

Nowy Apple Watch SE 3 to gadżet,…

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

mBank rozszerza cyfrową hipotekę. Nowy kredyt na mieszkanie z rynku wtórnego w kilkanaście minut

Niespełna trzy miesiące po starcie cyfrowej hipoteki…

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba kont osobistych w bankach – III kwartał 2025 r.

Rynek rachunków oszczędnościowo-rozliczeniowych w złotych po III…

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Te banki mają najwięcej aktywnych użytkowników Blika. Dane po III kw. 25

Z zebranych danych bankowych wynika, że po…

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Raport: Liczba klientów mobile only w bankach – III kwartał 2025 r.

Liczba klientów „mobile only”, czyli osób, które…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

Avo Men:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

Avo Men:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

avatar komentującego

Bart Ikswe:

No profesjonalna i rzetelna opinia...przedrukowana od Związku Banków Polskich 🤯 na dole artykułu …

pt., 12 wrz 2025 (06:07) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców