PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations

Najświeższe informacje z PRNews.pl w Twojej skrzynce!

Codziennie aktualne wiadomości ze świata finansów.

Zapisz się na nasz Newsletter ​i bądź na bieżąco z nowościami z branży!

  • Raporty
  • Instytucje
    • Aion Bank
    • Alior Bank
    • Bank BPS
    • Bank Millennium
    • Bank Ochrony Środowiska
    • Bank Pekao SA
    • Bank Pocztowy
    • Banki spółdzielcze
    • BGK
    • Biuro Informacji Kredytowej
    • BNP Paribas
    • Citi Handlowy
    • Compensa
    • Credit Agricole
    • Deutsche Bank
    • DNB
    • EuropAssistance
    • ING Bank Śląski
    • KIR
    • Klarna
    • Link4
    • Mastercard
    • mBank
    • Mondial Assistance
    • mPay
    • Nationale-Nederlanden
    • Nest Bank
    • PKO BP
    • PKO Leasing
    • Plus Bank
    • PolCard from Fiserv
    • Polski Standard Płatności
    • Pru
    • PZU
    • Raiffeisen Digital Bank
    • Revolut
    • Santander Bank Polska
    • Santander Consumer Bank
    • SGB
    • Standard Chartered Polska
    • Toyota Bank Polska
    • Trade Republic
    • UniCredit
    • VeloBank
    • Visa
    • Volkswagen Bank Oddział Polska
    • Warta
    • Zen.com
  • Produkty
    • Bankowość internetowa
    • Bankowość mobilna
    • Oszczędzanie
    • Bezpieczeństwo
    • Karty
    • Kredyty
    • Konta
    • Płatności mobilne
    • Ubezpieczenia
  • Analizy
  • Kariera w finansach
  • Szkolenia
  • Forum
  • Newsletter
PRNews.plWiadomościNieruchomościJak warszawiacy wybierają nieruchomości

Jak warszawiacy wybierają nieruchomości

Nieruchomości 02.07.2015 (14:32)

Mieszkańcy Warszawy marzący o nowym mieszkaniu/domu muszą zmierzyć się z ogromnym wyborem i najwyższymi cenami. Czym charakteryzują się nabywcy nowych nieruchomości w stolicy i czy różnią się od analogicznych osób w innych miastach regionalnych?


Znajomi i gazety głównymi źródłami informacji dla poszukujących mieszkań w Warszawie


Zacznijmy od tego, gdzie mieszkańcy stolicy zasięgają informacji o nieruchomościach. Respondenci z Warszawy zdecydowanie częściej niż badani w pozostałych największych polskich miastach doceniają oferty zamieszczane w gazetach (37% wobec 17% dla ogółu), rzadziej natomiast wspominają o stronach internetowych deweloperów (25% wobec 45%) oraz wizytach w biurach deweloperów (23% w stosunku do 37%). Najchętniej zasięgają jednak opinii znajomych i rodziny (39% wobec 30% dla ogółu). Targi nieruchomości pozostają źródłem nieruchomości wykorzystywanym przez zaledwie 21% poszukujących (24% dla ogółu badanych).

Najczęściej wykorzystywane źródła informacji podczas poszukiwania mieszkania/domu

Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania –badanie TNS Polska dla serwisu otoDom.pl. Badanie przeprowadzono w marcu 2015 roku. W badaniu wzięło udział 510 pełnoletnich mieszkańców nowych osiedli bądź inwestycji, które powstały w ciągu ostatnich dwóch lat w pięciu miastach w Polsce: w Warszawie, Krakowie, Trójmieście, Wrocławiu i Poznaniu. Na każde miasto przypadło 20% ankietowanych.

Na co konkretnie zwracają uwagę warszawscy respondenci szukający wymarzonej nieruchomości? Co odróżnia ich pod tym względem od mieszkańców innych miast? Wyniki wskazują, iż przywiązują oni większe znaczenie do rozkładu pomieszczeń (25% wobec 22% dla ogółu badanych), do tego czy nieruchomość dysponuje balkonem/tarasem (35% wobec 15%) oraz infrastruktury dla dzieci rozumianej jako place zabaw, przedszkola, szkoły (10% wobec 6%). Lokalizacja jest relatywnie mniej istotna dla respondentów z Warszawy (43% wobec 55% dla ogółu). Niemniej jednak jest to wciąż drugie kryterium (po cenie) wpływające na wybór konkretnej nieruchomości. Sprawdźmy zatem jakie elementy dotyczące lokalizacji były uznane za najważniejsze przez ankietowanych zamieszkujących stolicę.

Najważniejsze kryteria wyboru mieszkania/domu w kategorii „lokalizacja”


Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania –badanie TNS Polska dla serwisu otoDom.pl.

Warto zwrócić uwagę, iż tutejsi respondenci przywiązywali zdecydowanie największą wagę do obecności/bliskości terenów zielonych sprzyjających rekreacji (41% wobec 32% dla ogółu badanych). Dla mieszkańców stolicy ważniejsza niż dla obywateli innych miast była także bliskość sklepów, urzędów itp. (30% wobec 22%). Znacznie większą wagę przywiązywali oni także do tego, by lokalizacja była atrakcyjna pod kątem wynajęcia lub późniejszej sprzedaży mieszkania (30% wobec 19%). Z drugiej strony dla jedynie 11% poszukujących nowego mieszkania/domu w Warszawie (przy 19% ogółu) istotne było, by ich lokalizacja znajdowała się w centrum miasta.

Duża konkurencja ze strony rynku wtórnego


W Warszawie respondenci zdecydowanie rzadziej interesowali się mieszkaniami/domami tylko z rynku pierwotnego, za to wyraźnie częściej niż w pozostałych miastach preferowali mieszkanie
z rynku wtórnego (47% wobec 12% dla ogółu). W stolicy brak zainteresowania rynkiem wtórnym zadeklarowało tylko 21% badanych, podczas gdy wśród ogółu kupujących była to ponad połowa respondentów (55%).

Rynek wtórny czy pierwotny? Preferencje i rozważania właścicieli


Źródło: Badanie dotyczące preferencji i satysfakcji z zakupu mieszkania –badanie TNS Polska dla serwisu otoDom.pl.

Jak prezentuje się skłonność do polecenia dewelopera? Respondenci z Warszawy najbardziej krytycznie oceniają firmy, od których zakupili swoje mieszkania. Wskaźnik Net Promoter Score (lojalności i zadowolenia klienta) wynosi -15%, podczas gdy w pozostałych miastach osiąga on dodatnie wartości oscylując w granicach 24 – 45%. Świadczy to o tym, iż warszawscy deweloperzy nie powinni specjalnie liczyć na nowych kupujących zachęconych przez byłych klientów. Agata Polińska z serwisu Otodom.pl zauważa, iż otrzymane wyniki mogą być niepokojące dla działających w stolicy deweloperów. Szczególnie jeśli dodamy do tego dużo większy niż w innych miastach odsetek osób preferujący mieszkania z rynku wtórnego oraz takich, które w pierwszej kolejności z prośbą o rekomendacje zwracają się do znajomych/rodziny. Jeśli byli klienci w dalszym ciągu będą tak negatywnie oceniać wykonane przez deweloperów usługi i dzielić się tymi odczuciami z potencjalnymi klientami, to może to skłonić część z nich do rezygnacji z zakupu nowego mieszkania i sfinalizowania swoich poszukiwań na rynku wtórnym.

Rynek pierwotny wygrywa ostatecznie m.in. niższymi kosztami transakcyjnymi i większą konkurencyjnością cenową


Mieszkańcy Warszawy pytani o podstawowe zalety mieszkania/domu pochodzącego z rynku pierwotnego częściej niż mieszkańcy innych badanych miast wskazywali na niższe koszty transakcyjne (22% wobec 13% dla ogółu badanych). Większa uwagę przywiązywali także do braku prowizji dla agenta nieruchomości (13% wobec 7%). Bardziej doceniali również możliwość uzyskania rabatu od dewelopera (15% wobec 10%) oraz bogatszą ofertę mieszkań/domów niż na rynku wtórnym (18% wobec 14%). Ważna jest dla nich także łatwość sprzedaży mieszkania (18% wobec 11%). Według analityków Działu Badań i Analiz z Grupy Emmerson wyższy odsetek wskazań wymienionych wcześniej kryteriów ma związek z występującymi w Warszawie najwyższymi cenami (a więc i najwyższymi kosztami transakcyjnymi) oraz najbogatszą ofertą umożliwiającą znalezienie odpowiedniej nieruchomości na obszarze całego miasta. Ze względu na wysoki koszt zakupu (często wymuszający zakup tzw. mieszkania przejściowego) oraz rozwój rynku mieszkaniowego wielu kupujących od razu bierze pod uwagę możliwość późniejszej sprzedaży. Jako największą zaletę rynku pierwotnego, podobnie jak w innych miastach, wskazywano, iż w mieszkaniu/domu wszystko jest nowe. W tym przypadku waga tego kryterium była jednak zauważalnie niższa (28% wobec 38%).

Aleksandra Kubicka, serwis Otodom.pl

Jarosław Mikołaj Skoczeń, Grupa Emmerson S.A.

2015-07-02
Redakcja PRNews.pl

Sprawdź także:

a 0 Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska
23.12.2025 (18:00) – informacja prasowa

Santander Bank Polska planuje zmianę nazwy na Erste Bank Polska

Santander Bank Polska planuje zmienić nazwę na Erste Bank Polska oraz wprowadzić globalne logo Erste Group. Bank …

a 0 ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z
23.12.2025 (06:53) – informacja prasowa

ING z nową kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z

ING Bank Śląski ruszył z kampanią skierowaną do przedstawicieli pokolenia Z, w której pokazuje jak ważne jest …

a 0 Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.
23.12.2025 (06:49) – informacja prasowa

Podczas wyjazdów na święta wezwań z assistance jest o 30% więcej.

Pierwsze opady śniegu co roku powodują ogromne utrudnienia dla kierowców. Opony niezmienione na zimowe w połączeniu …

a 0 Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK
23.12.2025 (06:48) – informacja prasowa

Pekao finansuje kolejny projekt w elektroenergetyce, kredytuje Grupę ZE PAK

Bank Pekao S.A. uczestniczy w finansowaniu konsorcjalnym, w formule project finance, budowy bloku gazowo-parowego …

a 0 Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem
23.12.2025 (06:47) – informacja prasowa

Rynek pożyczkowy w Polsce - listopad 2025. Dane potwierdzają rygorystyczną politykę zarządzania ryzykiem

Liczba udzielonych pożyczek w listopadzie wyniosła 0,41 mln szt., a ich średnia wartość to 4,460 zł – wynika z …

a 0 BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy
23.12.2025 (06:41) – informacja prasowa

BOŚ w ramach konsorcjum udzielił kredytu dla zakładów PESA z Bydgoszczy

Bank Ochrony Środowiska aktywnie włącza się w rozwój produkcji najnowszej generacji środków transportu publicznego …

PRNews.pl

Zobacz również

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czy w „nowym banku” da się złożyć reklamację? Czytelnik skarży się na Trade Republic

Czytelnik zwrócił uwagę redakcji na problem, który…

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut zostaje operatorem komórkowym. Ceny pakietów od 25 zł

Revolut uruchamia w Polsce usługę „Mobile Plans”,…

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

„Alicja” wciąż nęka klientów PKO BP. Po latach spłaty dług wraca jak koszmar

Choć wydawało się, że głośne spory o…

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Krzysztof Kolany i Wojciech Boczoń nagrodzeni w konkursie NBP

Dwaj analitycy Bankier.pl – Krzysztof Kolany oraz…

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

BNP Paribas podnosi opłaty. Konto będzie darmowe, ale więcej zapłacicie za resztę operacji

Od 1 marca 2026 r. BNP Paribas…

O tym mówią bankowcy

Ostatnie komentarze

avatar komentującego

daria owocna:

Nie tylko oni mają problem ;) Jestem starsza, a też ciężko z kasą …

śr., 17 gru 2025 (14:38) • Jak Gen Z radzi sobie z dorosłością? 1/3 z nich już ma długi

avatar komentującego

MalmoMind:

Żadna nowość. To samo Sobieraj zrobil w Aliorze… Tylko jak potem trzeba było …

wt., 18 lis 2025 (12:09) • UniCredit wywraca stolik. Wszystkie najważniejsze usługi za darmo i bez „gwiazdek”

avatar komentującego

MalmoMind:

Bla bla … spadek Klientów Indywidualnych pominięty … …

niedz., 9 lis 2025 (22:50) • 696 mln zł zysku netto Grupy Kapitałowej BNP Paribas Bank Polska w III kw. 2025 r.

avatar komentującego

Maciej Kusznierewicz:

Cel inflacyjny RPP mieści się w przedziale 1,5-3,5 proc. (a nie 1-3 proc., …

czw., 9 paź 2025 (11:32) • Kredyty miały być tańsze od listopada, będą już teraz. Stopy procentowe w dół [komentarz]

avatar komentującego

PRNews_pl:

Przecież na PRNews.pl (co sama nazwa serwisu wskazuje) od jakichś 25 lat publikuję …

pt., 12 wrz 2025 (06:12) • Rzecznik generalny TSUE: WIBOR zgodny z prawem

  • SMART Bankier
  • Kredyt konsolidacyjny
  • Pożyczki na raty
  • Konto firmowe
  • Kurs inwestowania
  • Kalkulator brutto netto
  • Kalkulator kredytu gotówkowego
  • Kalkulator zdolności kredytowej
  • Rozlicz najem w PIT-28
  • pit 37 online na pit.pl
  • Rozliczenie pit
  • Program pit
  • Pit 11
  • Promocje bankowe
  • Promocje Pekao S.A.
  • Promocje BNP Paribas
  • Promocje Citi Handlowy
  • Promocje Alior Bank
  • Promocje Santander Bank
  • Promocje PKO BP
  • Promocje Millenium
  • Promocje ING Bank Śląski
  • Promocje mBank
  • Promocje Velobank
  • Promocje Nest Bank
  • O nas
  • Kontakt
  • Reklama
  • Newsletter
  • Prześlij informację
  • RSS
  • zgarnijpremie.pl
Bonnier Business Polska Bankier.pl – Portal Finansowy – Rynki, Twoje finanse, Biznes PIT.pl -Podatki dla małych firm i osób fizycznych, rozliczenia roczne Systempartnerski.pl - system afiliacyjny Bankier.pl PRNews.pl - banki, karty, konta oraz marketing i public relations Mambiznes.pl - Pomysł na biznes, Własna firma, Biznes plan Dyskusja.biz - Blogi o biznesie, artykuły biznesowe Puls Biznesu pb.pl - rynek, akcje, spółka, przedsiębiorca, budżet Pulsmedycyny.pl - Portal lekarzy i pracowników służby zdrowia Pulsfarmacji.pl - Portal aptekarzy, techników i pracowników sektora farmaceutycznego
© 2008 − 2025 PRNews.pl. Korzystanie z portalu oznacza akceptację regulaminu. Informacja o cookies. Polityka prywatności

Bezpłatny newsletter PRNews.pl

  • PRNews.pl to najbardziej opiniotwórczy serwis w branży bankowej. Przekonaj się dlaczego!
  • Codziennie rano otrzymasz skrót najważniejszych informacji ze świata finansów
  • Dzięki temu będziesz zawsze wiedział o nowych produktach, promocjach i usługach bankowych, ubezpieczeniowych i inwestycyjnych
  • Aktualne wiadomości z prasy i z samych instytucji finansowych - zupełnie bezpłatnie, wprost na twoją skrzynkę mailową
Zapisz się na newsletter:

Dołącz już dziś do niemal 38 tys. odbiorców