Wiele firm informatycznych zajmuje się tymi usługami, ale nie wykazuje tego w ogólnodostępnych statystykach. Wzrost tego segmentu w I półroczu br. wyniósł w porównaniu do I półrocza 2006 roku o 18 proc. Był to niewielki wzrost w porównaniu z innymi segmentami rynku leasingu. I tak leasing środków transportu wzrósł o 76 proc., a maszyn i urządzeń przemysłowych o 53 proc. Leasing sprzętu biurowego rozwija się jakby w cieniu innych segmentów rynku. Nie ma tu spektakularnych transakcji finansowych. Kwotowo są to niewielkie pieniądze, pojedyncza transakcja wynosi najwyżej kilkaset tysięcy złotych. Głównymi leasingobiorcami są firmy wydawnicze i zajmujące się świadczeniem usług dla ludności. Jest to z reguły sektor małych i średnich przedsiębiorstw oraz mikroprzedsiębiorstwa.
Problemem w leasingu sprzętu informatycznego i biurowego jest szybki rozwój technologii. Związane jest to również z szybkim starzeniem się technologicznym sprzętu, o wiele szybszym niż w segmencie maszyn i urządzeń lub samochodów osobowych. Dlatego komputery i sprzęt biurowy traci szybciej technologiczną wartość. Mimo to leasing taki jest usługą finansową umożliwiającą nabycie sprzętu w sytuacji braku innych alternatywnych źródeł finansowania inwestycji w technologie informatyczne. W innym przypadku pozwala na zakup większej infrastruktury niż posiadane zasoby finansowe.
GŁÓWNI GRACZE
W I półroczu tego roku 33 firmy leasingowe należące do ZPL wyleasingowały sprzęt biurowy i komputerowy z oprogramowaniem o łącznej wartości tylko 225 mln zł. Liderem spośród tych firm jest Kredyt Lease, który wyleasingował w I półroczu tego roku sprzęt o wartości 39,47 mln zł. Firma nie zajmuje pozycji lidera w innych segmentach rynku leasingu. Z tego można wysnuć ostrożny wniosek, że przedsiębiorstwo zajęło się tylko tą niszową działalnością w zakresie leasingu. Na drugim miejscu znalazła się firma SG Equipment Leasing. Wyleasingowała ona sprzęt o wartości 25,79 mln zł. Na trzecim miejscu jest Europejski Fundusz Leasingowy (ponad 23,8 mln zł wartości wyleasingowanego sprzętu). Zajmuje on także czołowe pozycje w innych segmentach rynku i pierwsze miejsce w całości leasingu ruchomości. Na następnym, czwartym miejscu uplasował się Fortis Lease (ponad 20,2 mln zł) oraz na piątym – BPH Leasing (prawie 16,3 mln zł). Szóste miejsce w rankingu zajął Raiffeisen Leasing, który wyleasingował sprzęt o całkowitej wartości 14,34 mln zł. Pozostałe firmy wyleasingowały sprzęt niewielkiej wartości – poniżej 10 mln zł.
Uniwersalne firmy leasingowe zajmują się leasingiem sprzętu komputerowego i biurowego tylko przy okazji lub w przypadku kompleksowej usługi finansowania inwestycji przez leasing dla swoich klientów.
NOWE PRZEDSIĘBIORSTWA
Na polskim rynku leasingu pojawiło się dopiero kilka firm, które zajmują się leasingiem sprzętu biurowego i komputerów. Na rynku spodziewany jest nowy inwestor z zagranicy, z kapitałem amerykańskim. Nazwa tego inwestora jest na razie tajemnicą ZPL. Jest to mimo wszystko jeszcze rynek mały i niedojrzały.
Ponadto leasingiem zajmują się firmy informatyczne i telekomunikacyjne, które przy okazji swojej oferty handlowej zajmują się częściowo także leasingiem sprzętu biurowego, komputerowego wraz z oprogramowaniem. Oferują one leasing komputerów i laptopów z oprogramowaniem, kopiarek, central telefonicznych, sprzętu sieciowego, laserowe kolorowe urządzenia wielofunkcyjne (drukarka kolorowa, skaner, fax i ksero w jednym).
Większość z nich nie należy do ZPL, nie ma też swojej organizacji branżowej. Dlatego statystyki dostępne z tego rynku są niepełne. Obrazują jedynie tendencje.
Najczęściej w tym przypadku jest stosowany leasing operacyjny. Leasing finansowy należy do rzadkości. Kontrakty są zawierane na stosunkowo niewielkie sumy i na krótkie okresy. Okres obowiązywania umowy z reguły trwa od dwóch do trzech lat. Co się w zasadzie pokrywa z technologicznym zużyciem sprzętu biurowego i komputerowego. Stosowany jest w tym przypadku także leasing zwrotny.
NIEPEŁNE STATYSTYKI
Z danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wynika, że z roku na rok udział leasingu sprzętu biurowego i komputerów w całości rynku leasingu zmniejsza się. O ile siedem lat temu segment ten stanowił powyżej 5 proc. wartości leasingu w całości, to w pierwszym półroczu 2007 roku zajmuje tylko 2 proc. jego wartości.
Jednak tak w istocie nie jest. Leasingiem tego typu sprzętu zajmuje się dość duża grupa firm – twierdzą eksperci z rynku leasingu. W obliczu coraz szybszych zmian technologicznych na rynku komputerów i maszyn biurowych, rośnie powoli znaczenie leasingu, jako narzędzia finansowania inwestowania w nowoczesny sprzęt. Firmy zmuszone są do ciągłej wymiany komputerów, bo chcą nadążać za konkurencją. Nie warto co kilkanaście miesięcy kupować nowego sprzętu komputerowego, nowego oprogramowania. Można go nabyć poprzez leasing na dwa lata, by po tym okresie wymienić na nowy.
Do firm, które zajmują się w swojej działalności także leasingiem sprzętu komputerowego i biurowego oraz telekomunikacyjnego należą m.in. Hewlett Packard, AltVision Group, GrenkeLeasing, IT Leasing. Nie należą one z reguły do ZPL i nie udostępniają danych handlowych.
LESING ODNAWIALNY
Firmy leasingowe w ramach swoich ofert finansowania nabycia sprzętu informatycznego i biurowego oferują leasing odnawialny. Leasingobiorca może co kilka lat w zależności od treści umowy zmieniać przedmiot leasingu. Sprzęt już zużyty technologicznie może na przykład po dwóch latach wymienić na nowy. Ten segment charakteryzuje się dużą zmiennością i wymienialnością sprzętu.
Leasing w tym przypadku to spore zabezpieczenie przed technologicznym starzeniem się sprzętu. I tak np. komputer dziś nabyty traci nawet do 50 proc. wartości, a czasem nawet więcej. Przedsiębiorstwa często decydują się na leasing. Ma na to wpływ kilka czynników. Główny powód to korzyści podatkowe. Wszystkie koszty nabycia sprzętu biurowego lub innego przez leasing operacyjny można w całości wliczyć w koszty uzyskania przychodu. Warto także nadmienić, że rośnie świadomość małych firm i mikroprzedsiębiorstw, że mogą finansować nabycie sprzętu poprzez leasing. Duża część przedsiębiorstw jest już obecnie uświadomiona, że aby korzystać nie trzeba mieć na własność, można wyleasingować i za czynsz leasingowy korzystać ze sprzętu przez określony w umowie czas. Leasingowi popularności ustępuje tylko kredyt bankowy. Połączenie leasingu sprzętu biurowego z właściwie dobranym oprogramowaniem sprawi, że inwestycja w infrastrukturę informatyczną zarobi na siebie nawet w ciągu kilku miesięcy.
Z reguły maksymalny okres trwania umowy leasingu w tym przypadku wynosi 36 miesięcy, ale często są to tylko 24 miesiące. Poprzez leasing przedsiębiorstwa nie ponoszą dużych kosztów przy nabyciu wielu egzemplarzy sprzętu biurowego i komputerów. Wpłacają, podobnie jak w przypadku innego leasingu, najpierw tylko opłatę wstępną i pierwszą ratę czynszu leasingowego. Nie muszą wydawać całej kwoty, jak to jest przy zakupie za gotówkę lub na kredyt. Taka sytuacja sprzyja poprawie płynności finansowj firmy. Powoduje to przeniesienie kosztów nabycia do obszaru kosztów zmiennych.