Podczas wtorkowego posiedzenia Komisja Nadzoru Finansowego zgodziła się na przejęcie Polbanku przez austriacką grupę Raiffeisen. Połączony bank do 2016 roku ma pojawić się na warszawskiej giełdzie.
Zamiar przejęcia przez austriacki Raiffeisen Bank International należącego do Greków Polbanku ogłoszono na początku ubiegłego roku. Podczas wczorajszego posiedzenia Komisja Nadzoru Finansowego nie wyraziła sprzeciwu wobec planowanego nabycia przez Austriaków akcji Polbanku w liczbie powodującej przekroczenie 50% głosów na walnym zgromadzeniu.
Połączony bank w ciągu 4 lat na giełdzie
„Oceniając rękojmię wykonywania obowiązków akcjonariusza w sposób należycie zabezpieczający interesy klientów banku i zapewniający bezpieczeństwo depozytów, KNF wzięła w szczególności pod uwagę plan działalności banku oraz złożone przez inwestora zobowiązania” – czytamy w komunikacie po posiedzeniu. Zobowiązania te dotyczą ostrożnego i stabilnego zarządzania bankiem w zakresie ewentualnego wsparcia kapitałowego, polityki dywidendowej, wyeliminowania wewnętrznej konkurencji między podmiotami z grupy na rynku polskim.
Raiffeisen zobowiązał się także do wprowadzenia akcji połączonego banku do obrotu na rynku regulowanym Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie nie później niż do dnia 30 czerwca 2016 r. (przy czym ich płynność będzie utrzymywana na poziomie co najmniej 15%).
Marka Polbank nie zniknie
Transakcja połączenia zostanie dopięta w ciągu kilku najbliższych tygodni. W wyniku przejęcia Polbanku grupa Raiffeisen znacząco wzmocni swoją pozycję w Polsce. Polbank obsługuje ponad 800 000 klientów w ponad 300 placówkach ulokowanych w 149 miastach Polski. Połączenie banków nie będzie najprawdopodobniej oznaczało likwidacji marki Polbanku, choć z logo tego banku zniknie człon EFG. Można oczekiwać, że będzie to nadal marka dedykowana do obsługi tzw. klienta masowego.
Polbank wciąż intensywnie pracuje nad wzrostem rozpoznawalności swojej marki. Od 2010 roku twarzą reklamową banku jest Justyna Kowalczyk. Ostatnio bank podpisał z nią umowę na kolejne dwa lata. Z badań przeprowadzonych przez Instytut SMG/KRC w grudniu 2011 r. wynika, że dzięki dotychczasowej współpracy spontaniczna rozpoznawalność marki Polbank wzrosła do niemal 14 proc., a rozpoznawalność wspomagana osiągnęła 64 proc. Niemal co 4 respondent mógł pochwalić się znajomością kampanii banku, co oznacza wzrost aż o 43 proc. w stosunku do danych z lipca 2010 r.
Przejęcie Polbanku przez grupę Raiffeisen to jednak nie koniec austriackich planów wobec naszego rynku. Jeszcze w tym roku w Polsce pojawi się internetowy bank Zuno, który Austriacy uruchomili już na Słowacji i w Czechach. Nieoficjalnie mówi się, że debiut zaplanowany jest jeszcze na drugi kwartał 2012 roku. Bank w pierwszej fazie skoncentruje się na pozyskiwaniu depozytów, nie jest więc wykluczone, że będzie działał w podobnym modelu do BGŻOptima. Więcej o ofercie Słowackiego Zuno można przeczytać w PRNews.pl.
Źródło: PR News