Krajowa Izba Rozliczeniowa opublikowała dane na temat przenoszenia rachunków w systemie Ognivo. W ostatnich trzech miesiącach ubiegłego roku na przeniesienie rachunku zdecydowało się 6 655 osób. To kolejny już kwartał, w którym spada liczba przenoszonych rachunków.
W porównaniu do III kwartału 2017 r. liczba rachunków przeniesionych przy pomocy prowadzonego przez KIR systemu zmniejszyła się o 1 317. Rekordowy dla systemu Ognivo był II kwartał 2016 roku. Wówczas na przeniesienie rachunku z wykorzystaniem tej technologii zdecydowało się 14,5 tys. osób.
W IV kwartale 2017 r. na zamknięcie dotychczasowego rachunku zdecydowało się 6 618 osób, czyli ponad 99 proc. wszystkich wnioskujących o zmianę rachunku. Przeniesienia salda dokonało
6 466 osób, tj. 97,2 proc. wnioskujących. O przeniesienie zleceń stałych wystąpiły 453 osoby, a o przeniesienie poleceń zapłaty – 339 osób.
W celu przeniesienia rachunku z dotychczasowego banku do innego, z wykorzystaniem obsługiwanego przez KIR systemu Ognivo, wystarczy złożyć wniosek i upoważnienie dotyczące przeniesienia usług. Równocześnie w taki sam sposób można złożyć wniosek o zamknięcie rachunku bankowego. Ognivo umożliwia przekazanie środków, zleceń płatniczych i pełnomocnictw złożonych w dotychczasowym banku oraz informacji o dokonanej zmianie odpowiednim instytucjom, np. urzędowi skarbowemu czy ZUS. Wszystkie formalności z tym związane przejmuje bank, którego stajemy się klientem. Cały proces zajmuje kilka dni i nie wymaga już udziału klienta.
Zobacz też: W tych bankach klienci najchętniej otwierają konta
Dane opublikowane przez KIR nie oznaczają jednak tego, że coraz mniej osób decyduje się na przeniesienie rachunku. System Ognivo to opcja, z której nie wszyscy korzystają. Klient może przenieść rachunek do innego banku samodzielnie – otwierając nowe konto i zamykając stare. Sama definicja przenoszenia rachunku jest też w tym przypadku nieco na wyrost, bo w rzeczywistości zmienia się numer NRB, a przenoszone są wyłącznie ustawienia.